Ta analys av hösilage

M

Maxmax

Hur ska man ta analys av hösilage?? Jag kan ju inte öppna flera balar på en gång då blir dom ju förstörda.
Måste dom ligga en viss tid innan man tar en analys på det??

Någon som vet????

Sv: Ta analys av hösilage

Ta analysen vartefter du öppnar balarna och fodrar, det tar ju bara några veckor att komma upp i 3-4 balar, så får du ett någorlunda genomsnitt.

Plocka lite ur en nyöppnad bal, lägg i en påse och stäng till. Förvara i frysen tills du fyller på från nästa bal osv.

Maxmax skrev:
Hur ska man ta analys av hösilage?? Jag kan ju inte öppna flera balar på en gång då blir dom ju förstörda.
Måste dom ligga en viss tid innan man tar en analys på det??

Någon som vet????

Vill du bara ha en näringsmässig analys eller en hygienisk också? En näringsmässig analys kan du ta som Pinky föreslog (var inte det här uppe i an annan tråd aldeles nyss). Om det är hygieniska analyser man är intresserad av är det lite krångligare.

David

Oki tack så mycket. Det jag var den näringsmässiga analysen jag var intresserad av.

Du kan ju tejpa igen balarna efter dig, annars tycker jag Pinkys metod är bra.

När jag gick naturbruk fick jag ta analyser på färdiga balar. Jag använde då nått som hette Stickers tror jag.
Det var ett rör jag körde in i balen och drog ut och hällde ut i påsen. Jätte praktiskt! Fungerar på samma sätt som när man tar rör med blodprov typ.
Jag fick då ut en relativt liten mängd och kunde ta av en massa balar för att få en så rättvisande analys som möjligt.
Hålen tejpade jag igen med en speciell tape för ensilage balar.

Den gången jag gjorde analycen var bara för att få reda på näringen och inte hygienen.

Den hette troligen "Stick-it". Man bör inte försöka tejpa igen hålen efter att man haft sönder balen. Det är mycket svårt att få det helt tätt. Det finns en anledning till att man ofta rekommenderar att man fodrar lagade balar efter så kort tid som möjligt.

David

Om man tar från flera ställen i en storbal + gör ett litet hål i en storbal till o tar ut lite hösilage o tejpar igen, kan det ge realistiska värden på analysen? När ja snacka med bondens fru om det så sa hon att i en rundbal är det hösilage som legat ustpritt på kanske flera hundra meter typ.Så hon påstrod att det borde funka att bara ta från en bal!??

och om jag nu ska göra hål i flera så vad heter ensilage tejpen o var köper man den? Jag vill inte lägga i frysen, ska ioförsig bra ta närings analys men jag vill få analys resultatet så fort som möjligt eftersom det är bla ett digivande sto som ska äta bland annat

Ska du tejpa igen hålena så duger inte vilken tejp som helst, utan det ska vara en speciell uv-beständig tejp.

Om man tar från flera ställen i en storbal + gör ett litet hål i en storbal till o tar ut lite hösilage o tejpar igen, kan det ge realistiska värden på analysen? När ja snacka med bondens fru om det så sa hon att i en rundbal är det hösilage som legat ustpritt på kanske flera hundra meter typ.Så hon påstrod att det borde funka att bara ta från en bal!??

och om jag nu ska göra hål i flera så vad heter ensilage tejpen o var köper man den? Jag vill inte lägga i frysen, ska ioförsig bra ta närings analys men jag vill få analys resultatet så fort som möjligt eftersom det är bla ett digivande sto som ska äta bland annat
Jag tjatar som vanligt om att kräva att bonden analyserar innan plastningen. Bra statistik och busenkelt, bara att gå några diagonaler över vallen och plocka tussar ur det strängade materialet.

Har du otur när du gör analys bara på en bal så bygger du hela din foderstat på den delen av vallen som låg i skuggan av ett träd eller där bonden kör mycket med traktorn. TS kan man alltid köra själv, busenkelt att göra i mikrovågsugnen om man bara har en bra våg.

Skaffa inte den dyra ensilagetejpen (finns hos alla jordbruksaffärer såsom Granngården och Nordpost). Du lockas bara att förstöra det din bonde arbetat hårt för att åstadkomma: En lufttät bal. I bästa fall har du förstört en eller flera ensilagebalar. I värsta fall serverar du dessa förstörda balar till din häst.

Acceptera att det kan ta två till tre veckor innan du får resultaten av analysen denna gång och planera inför nästa år så att analysen kan ske på vallen.

Jag tjatar som vanligt om att kräva att bonden analyserar innan plastningen. Bra statistik och busenkelt, bara att gå några diagonaler över vallen och plocka tussar ur det strängade materialet.

Har du otur när du gör analys bara på en bal så bygger du hela din foderstat på den delen av vallen som låg i skuggan av ett träd eller där bonden kör mycket med traktorn. TS kan man alltid köra själv, busenkelt att göra i mikrovågsugnen om man bara har en bra våg.

Skaffa inte den dyra ensilagetejpen (finns hos alla jordbruksaffärer såsom Granngården och Nordpost). Du lockas bara att förstöra det din bonde arbetat hårt för att åstadkomma: En lufttät bal. I bästa fall har du förstört en eller flera ensilagebalar. I värsta fall serverar du dessa förstörda balar till din häst.

Acceptera att det kan ta två till tre veckor innan du får resultaten av analysen denna gång och planera inför nästa år så att analysen kan ske på vallen.

Så du tycker jag ska frysa in lite nu från första balen o sen ta ur en till o sen skicka in?Har aldrig behövt ta analys själv. Bonden visste inte om han skulle få så mkt så han kunde sälja alls i år förrns för några veckor sedan. Har köpt av han i flera år o förra året tog han analys åt oss o det va toppen kvalite då för mitt då högdräktiga sto.Han har tagit analys i år på några skördar och fått bra värden men denna har han inte tagit på.

Så du tycker jag ska frysa in lite nu från första balen o sen ta ur en till o sen skicka in?
Ja, så kan du göra. Bor bonden nära och använder ensilage från samma skörd kanske ni kan öppna varsin bal samtidigt och ta prov från dessa och skicka in. Läge att fråga om ni kan dela på kostnaden?!

Den hette troligen "Stick-it". Man bör inte försöka tejpa igen hålen efter att man haft sönder balen. Det är mycket svårt att få det helt tätt. Det finns en anledning till att man ofta rekommenderar att man fodrar lagade balar efter så kort tid som möjligt.

David

Plus att man måste göra exakt hur många stick som helst för att få ihop tillräcklig provmängd. Rekommenderas inte. Är balarna väl pressade är det (som sagts tidigare) bättre att plocka prov från ett gäng balar, frysa vart efter och vänta lite längre på analyssvaret.

Tanken med "stick-it" är att den gör det smidigt att ta prov från ett mycket stort antal balar innan pressning. Om man plastar in på lagringsplatsen, vilket fortfarande är den bästa metoden, är det inte så betungande att ta ett prov från varje bal. Det är inte så svårt att få det representativt då...

David

Tanken med "stick-it" är att den gör det smidigt att ta prov från ett mycket stort antal balar innan pressning. Om man plastar in på lagringsplatsen, vilket fortfarande är den bästa metoden, är det inte så betungande att ta ett prov från varje bal. Det är inte så svårt att få det representativt då...

David

Om man har möjlighet så tar man proverna innan man rullar och plastar balarna. Det är mycket enklare att plocka prover ur strängarna och man får bra statistik. Då behöver man inte krångla med dyra tejper...

Om man har möjlighet så tar man proverna innan man rullar och plastar balarna. Det är mycket enklare att plocka prover ur strängarna och man får bra statistik. Då behöver man inte krångla med dyra tejper...

Det ska naturligtvis vara innan plastning i mitt tidigare inlägg istället för innan pressning. Jag skulle dock säga att man får ett bättre, mer representativt, resultat om man har möjlighet att provta balarna innan inplastning än om man tar ur strängen. Det kan hända mycket under förtorkningen och de flesta missar att ta av hela strängen och då missbedöms ofta t ex ts-halten.

David

Det kan hända mycket under förtorkningen och de flesta missar att ta av hela strängen och då missbedöms ofta t ex ts-halten.

Så här gör vi:

- Tar provet i strängen någon timme innan balning.
- Skickar in för analys.
- Balar och plastar.
- Fukthalten jämnar ut sig i balen under lagring.
- Mäter själva TS-halten när vi öppnat balen.
- Räknar om den ursprungliga analysen för att korrigera TS.

Vi behöver inte förstöra balar och får en bra provtagning över hela vallen. För oss är det svårt att ta prov ur balarna eftersom två traktorer arbetar i par, en rullar och en plastar. Man vill inte ha en massa folk som springer i vägen då!

Så här gör vi:

- Tar provet i strängen någon timme innan balning.
- Skickar in för analys.
- Balar och plastar.
- Fukthalten jämnar ut sig i balen under lagring.
- Mäter själva TS-halten när vi öppnat balen.
- Räknar om den ursprungliga analysen för att korrigera TS.

Vi behöver inte förstöra balar och får en bra provtagning över hela vallen. För oss är det svårt att ta prov ur balarna eftersom två traktorer arbetar i par, en rullar och en plastar. Man vill inte ha en massa folk som springer i vägen då!

Det är inte något fel på den metoden, med de begränsningar som du själv tar upp. Problemet är att det inte är ovanligt att det slarvas med provtagningen från strängarna, även om det inte är så noga om man inte bryr sig om vad det står på analysen när det gäller ts-halt. Den metod jag beskrev gäller om man har en stationär inplastare och det står en person vid inplastaren. Då är det inte så besvärligt att ta prov från varje bal.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka