T märkta äldre hästar, är dem verkligen värda så mkt pengar?

Sv: T märkta äldre hästar, är dem verkligen värda så mkt pengar?

Vilken tur att du klargjorde det för mig. :grin:

Det var väl inte riktigt poängen i frågan. Strunta i fång det var ett exempel då jag just läst en sådan annons. Ta vilken skada du vill, en skada som gjort att en häst är t-märkt BÖR enligt mig dra ner priset.

Sen får man väl faktiskt säga att alla hästar som lidit av fång inte måste avlivas, en sådan kommentar känns väldigt överflödig i denna tråd.

Skillnad på svår fång och fångkänning..
(Ditt exempel..)

OT

Tycker att endel är snabba på att t-märka sina hästar för
att få ut fösäkringspengarna.
(måste ju vara därför.. eller?)

Mitt sto,18 år köpte jag för 10t för att ha till avel.Helt frisk och pigg,hoppar 130 banor,är T-märkt pga gammal taggtrådsskada hon fick som unghäst.En häst som fungerar alldeles utmärkt som läromästare och avelssto.Men som sagt skall hon ju inte tävlas vare sig hon är märkt eller inte,hon e ju pensionär..:D
Ponnystoet på 10 år fick jag gratis av en bekant.Dräktig.:d
Är märkt pga av en 2-gradig hälta som de inte hittade vad det var.
Men jag åkte med henne till min lilla häxdoktor och kunde konstatera att hon var sned i bäckenet,så hon är nu fullt ridbar.och väldigt ohalt.
10t-15t tycker jag är en rimlig summa för märkta hästar.ston kan ju värderas lite högre pga avelsvärde.

Ja det är billigt för en häst men nu pratar jag om hästar med dvs skador osv. En gammal häst med en skada eller som har haft så pass allvarlig fång att den t-märkt. Jag får inte ihop hur det kommer sig att en häst som är t-märkt och har fång som gammal kan kosta lika mkt som en frisk lika gammal häst utan vare sig fång eller t märkning.

Nu tvingar ju ingen mig att köpa dessa hästar och ska inte ens köpa ngn häst. Det är bara en fundering.

Jag tycker fortfarande inte att 10-15 000 är för dyrt för en triangelmärkt häst som antingen bara ska lulla runt i hagen eller om den kan promenadridas. Är hästen riktigt sjuk (ex fång som inte blir "bra") ska den ju avlivas istället för att säljas.
En häst är inte en leksak, 10-15 000 är iaf en summa som för de flesta är ca en månadslön. Man lägger inte en hel månadslön på något man tänker förstöra/misshandla.

För en frisk och välriden äldre häst ligger priserna på minst det dubbla. En "helt vanlig" häst, dvs grundriden, ingen flashig stam eller annat än medelgångarter ligger enligt mig på iaf en 50 000. Att då en triangelmärkt äldre häst kostar 15 000 tycker jag inte är annat än bra. En triangelmärkt häst kan fortfarande fungera för någorlunda kravlöst ridning, kanske någon liten skogsrunda då och då, och många söker inte något annat än just det, en kompis att ha roligt med. Men dessa hästar är ändå inte bara värda "småpengar" och jag kan inte förstå hur någon säljer en häst för några tusenlappar eller skänker bort hästen till en främling. Då tycker jag det är vettigare att avliva/slakta hästen så den iaf inte vandrar vidare till den ena människan värre än den andra...

Senast ändrad:

Jag tycker att det är pinsamt när man ser annonsörer på olika hästsidor som skriver såhär, skulle verkligen någon av er ge bort eran häst till detta??!! :crazy::

Har du inte plats tid eller råd att ha kvar din häst /Ponny?? här finns ett hem med mycket kärlek o pyssel
Jag är jätte intresserad att ta hand om den eller köpas för en billig penning..
Du ser hellre att den kommer till ett garanterat bra hem..Stora hagar mysigt stall och med mycket häst kompisar så klart..och mkt kärlek
Hoppas på svar ! alla svar beaktas!!har haft häst förut! jag ser alltid till att hästen får det bästa! tar alltid hästen i centrum!! älskar hästar och det är mitt liv,söker nu en häst/ponny som ni kanske inte kan ta hand om eller har råd/eler av andra skäl inte kan ha kvar,

tar emot alla sorts hästar oavsett ålder!!t-märkt inga som helst problem!!eller köpes för en BILLIG peng.tycker ni att mitt hem låter som ett bra hem för eran vän? tveka då inte utan mejla mig!!

vill gärna veta lite fakta om din vän.
. så tveka inte alla svar beaktas!! hör av er!!här väntar ett hem på just din vän.

köpes som sagt var för en BILLIG peng eller på avbetalning om ni har tänkt er mer för hästen,men ser ni hellre att eran vän får det bra så tar jag givetvis emot gratis hästar med oavsett ålder,t-märkt spelar ingen som helst roll.När jag menar billig peng då är det inte flera tusen det handlar om,utan att jag hellre ser att hästen får ett bra sista hem istället för slakt om ni ej kan ha kvar eran vän,så här väntar fina stora boxar på just din vän tveka inte utan mejla mig o berätta om din vän! har du bilder är det ett plus! hästen kommer att stanna hos mig livet ut kommer ej bli någon vandringspokal!!
jag garanterar daglig utevistelse,i stora hagar,hästkompisar,mycket pyssel o kel!! så har ni en häst/ponny som ni kan tänka er sälja till en symbolisk summa så se hit!! som sagt ålder spelar ej någon som helst roll!! ej heller om den har stam eller inte.så tveka inte skriv ett par rader om din vän,jag väntar!,längtar efter en vän att få ta hand om och att få mysa med,en vän som kommer att finnas hos mig i många många år! skriv o berätta vad ni har att erbjuda,här väntar ett hem med 100% ig,garanterad kärlek,ompyssel,kel!!

kan som sagt bara tyvärr betala en liten summa för din vän men ser du hellre att din vän får ett bra sista hem än slakt så finns det hemmet här! alla svar beaktas! har ni de jag söker?? hör av er!! här väntar en tom box på just eran vän!/

(tycker att det är värre då folk försöker tjäna på t-märkta hästar,
då de redan fått ut på försäkringen och sen försöker sälja för
betydligt mer är de återsående 10000 som inte fås ut av livvärdet)

Du har aldrig funderat på att folk kanske inte har hästarna försäkrade i sina verkliga värden ? Speciellt värdefulla hästar är i stort sett aldrig försäkrade i sina verkliga värden, och jag skulle nog vilja säga att tex en svårklass häst som inte längre håller för den nivån på tävling kan bli en ypperlig läromästare för någon att rida lite lättare på och minst sagt är värd mer än 10.000:- och då tjänar knappast säljaren några pengar för sådana brukar aldrig vara försäkrade upp till det marknadsvärde de hade som svårklasshäst utan det är ändå en klar förlust om en sådan häst går sönder.

Samma gäller ston med meriter och värdefull stam, dessa är dem man oftast kan spara in försäkringspremier på eller iaf ha låg del i A1 försäkring då de betingar ett högt värde för avel om olyckan är framme.
Har man många hästar så finns inte en chans att få ekonomi i att ha dem fullvärdes försäkrade, då kan man köpa en ny häst varje år bara för premierna man får betala.
Vi har tex aldrig stona A1 försäkrade mer än i 20.000:- om vi då pratar om tex ett 7 årigt sto med meriter i 140 hoppning, som gått finaler i unghästchampionat, med superstam och som dessutom haft avkomma = bevisat fertilitet, så kan du nog också inse att det inte precis är så att det täcker hästens värde att få ut 20.000:- totalt för en sådan häst om den skulle bli triangelmärkt och såld till avel.

Så så länge du inte har en aning om hur mkt säljaren haft hästen försäkrad i och därmed fått ut från försäkringsbolaget vid triangelmärkningen så har du heller ingen aning om om vederbörande kommer att "tjäna" pengar om den tar ett högre pris.

*kl*
Gäller det ett sto med rätt meriter och stam som fungerar i avel ser jag inget problem med att betala lite för hästen trots att den är T- märkt. Personligen skulle jag dock inte köpa en T-märkt ridhäst oavsett summa.

Har själv en T-märkt gammal herre med blandannat fång (3 år sedan nu) . Han är idag fullt frisk men får fortsätta vara pensionär då han trivs med det. Skulle aldrig få för mig att sälja. Med gott samvete skulle jag inte kunna ta ut mer än en symbolisk summa för hästen och då vete sjutton var han hamnar.

Mina gamlingar får stanna här livet ut sålänge de mår bra och trivs.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 108
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar