Sv: T-märkt
Jag har triangelmärkt en ponny i fjol. Hon hade inflammation i ett knä som inte blev helt bra trots behandlingar, hade varit behandlad tidigare för samma sak. Hon var då 17 år så det var nog dags att avsluta tävlingskarriären. Innan beslutet om triangelmärkning så hade vi långa diskussioner med veterinärn, om ponnyn hade chans att bli smärtfri och gå att använda som promenadponny. Och det har gått jättebra, och jag har aldrig ångrat beslutet att triangelmärka istället för att ta bort henne. Men till det praktiska:
en häst triangelmärks för att veterinären bedömer att hästen för all framtid inte håller för tävling och träning för tävling. Enligt försäkringsbolaget som betalat ut ersättningen får hästen inte tävlas eller tränas, TR ger dock utrymme för att en triangelmärkt häst kan delta i klubbtävling om den är frisk och inte lider av sin skada. Jag har själv ringt ridsportförbundet för att få svar på detta, och så sa de då. Ridsportförbundet och försäkringsbolaget har alltså lite olika syn på det här. Efter märkning finns lite olika alternativ för försäkring, minns inte exakt hur det var men den skadan som ligger till grund för märkning är alltid undantagen ur vet. vårdsförsäkringen, såklart. Vill minnas att man kunde livförsäkra för ett belopp av 5000 om man ville.
För ponny försäkrad i Agria fick vi ut det aktuella livförsäkringsbeloppet minus 7000, då var villkoren för häst att man fick ut beloppet minus 10000. Vi hade inga besvär med att få ut ersättning, det var snabbt och enkelt. Viktigt är ju att man själv skriver utförligt om vad som varit och att veterinären har skrivit ett bra utlåtande.
Själva märkningen var väldigt odramatisk. Vi åkte till ATG, där de rakade ett område på ponnyns rumpa, och därefter frysmärkte med ett metallinstrument format som en triangel (långsamtgående fordon-märkningen
). Hon ryckte till lite lätt just när de lade dit den, men verkade inte ha ont. Hon var bara bremsad då, inget lugnande el bedövning. Efteråt verkade hon aldrig ha några besvär, det blev en liten sårskorpa som läkte snabbt. Hon fick en lång vila, för att skadan skulle läka ut så mycket som möjligt, och hon blev helt ohalt men bedömningen var att hon inte skulle hålla för träning inför tävling.
Nu har min älskade T-märkta ponny flyttat tillbaka till sin förra ägare, och lever ett toppenfint pensionärsliv med skogsturer och vid enstaka tillfällen lätt arbete på banan. För oss var det ett bra beslut att triangelmärka, MEN tänk er noga för vilket liv man ger hästen efteråt. En häst som inte håller för något annat än att gå i en liten hage, eller en häst som aldrig blir helt smärtfri, mår kanske bäst av att få somna in...