A

ahaa

Hej! Någon som triangelmärkt en häst? Undrar hur det går till och vad det kostar? Har man inget livvärde kvar på hästen när den är t-märkt? endast vet.vård?

Sv: T-märkt

Funderade också kring triangelmrkning tidigare och om jag har förstått det rätt

så kan hästen vara vet.försäkrad för alla skador utom de skador den triangelmärkts för.

Vid triangelmärkning betalas en del av livförsäkringen ut, tror att det är 80%.

Hästen får inte tävlas.

Någon som sitter inne med några andra svar?

Jag har triangelmärkt en ponny i fjol. Hon hade inflammation i ett knä som inte blev helt bra trots behandlingar, hade varit behandlad tidigare för samma sak. Hon var då 17 år så det var nog dags att avsluta tävlingskarriären. Innan beslutet om triangelmärkning så hade vi långa diskussioner med veterinärn, om ponnyn hade chans att bli smärtfri och gå att använda som promenadponny. Och det har gått jättebra, och jag har aldrig ångrat beslutet att triangelmärka istället för att ta bort henne. Men till det praktiska:

en häst triangelmärks för att veterinären bedömer att hästen för all framtid inte håller för tävling och träning för tävling. Enligt försäkringsbolaget som betalat ut ersättningen får hästen inte tävlas eller tränas, TR ger dock utrymme för att en triangelmärkt häst kan delta i klubbtävling om den är frisk och inte lider av sin skada. Jag har själv ringt ridsportförbundet för att få svar på detta, och så sa de då. Ridsportförbundet och försäkringsbolaget har alltså lite olika syn på det här. Efter märkning finns lite olika alternativ för försäkring, minns inte exakt hur det var men den skadan som ligger till grund för märkning är alltid undantagen ur vet. vårdsförsäkringen, såklart. Vill minnas att man kunde livförsäkra för ett belopp av 5000 om man ville.

För ponny försäkrad i Agria fick vi ut det aktuella livförsäkringsbeloppet minus 7000, då var villkoren för häst att man fick ut beloppet minus 10000. Vi hade inga besvär med att få ut ersättning, det var snabbt och enkelt. Viktigt är ju att man själv skriver utförligt om vad som varit och att veterinären har skrivit ett bra utlåtande.

Själva märkningen var väldigt odramatisk. Vi åkte till ATG, där de rakade ett område på ponnyns rumpa, och därefter frysmärkte med ett metallinstrument format som en triangel (långsamtgående fordon-märkningen :)). Hon ryckte till lite lätt just när de lade dit den, men verkade inte ha ont. Hon var bara bremsad då, inget lugnande el bedövning. Efteråt verkade hon aldrig ha några besvär, det blev en liten sårskorpa som läkte snabbt. Hon fick en lång vila, för att skadan skulle läka ut så mycket som möjligt, och hon blev helt ohalt men bedömningen var att hon inte skulle hålla för träning inför tävling.

Nu har min älskade T-märkta ponny flyttat tillbaka till sin förra ägare, och lever ett toppenfint pensionärsliv med skogsturer och vid enstaka tillfällen lätt arbete på banan. För oss var det ett bra beslut att triangelmärka, MEN tänk er noga för vilket liv man ger hästen efteråt. En häst som inte håller för något annat än att gå i en liten hage, eller en häst som aldrig blir helt smärtfri, mår kanske bäst av att få somna in...

Våran ponny blev utdömd -07 efter en inflammation i hovbenet.
Hon var försäkrad i 30 000kr och vi fick ut hela summan. Tyvärr finns inte den försäkringen kvar hos agria, så nu är det 80% av försäkringsvärdet.
Eftersom hon bara var 8 år och fin härstamning med bra poäng från utställning skänkte vi tillbaka henne till hennes uppfödare som avelssto.( vi hade ingen användning av ett avelssto och ville inte se henne vandra runt). De fick försäkra henne i 5000kr liv och 60000 vetvård med reservation för den skada hon har.
När vi triangelmärkte henne fick vet ge henne lugnande, så det är nog lite olika hur de reagerar.

Enligt försäkringsbolaget som betalat ut ersättningen får hästen inte tävlas eller tränas, TR ger dock utrymme för att en triangelmärkt häst kan delta i klubbtävling om den är frisk och inte lider av sin skada.

En T-märkt häst kan omöjligt vara frisk, varför har den då T-märkts?

För oss var det ett bra beslut att triangelmärka, MEN tänk er noga för vilket liv man ger hästen efteråt. En häst som inte håller för något annat än att gå i en liten hage, eller en häst som aldrig blir helt smärtfri, mår kanske bäst av att få somna in...

Detta dilemma har jag just nu. Jag har en som är intresserad av min häst att ta föl på. Jag vet bara inte vad som är bäst för min häst... Självklart tycker man om sin häst hiskeligt mycket! Hon har en tävlingshäst huvud som gillar när det händer saker och är supernöjd med sig själv när hon varit duktig och jobbat. Tyvärr håller hon inte för mer än skogsridning och kanske någon lätt ridning på banan. Anledningen att hon rids är att hon verkligen älskar att ridas, så hon får hänga med ut så gott hon kan. Hon har kissing spines i hela ryggen, från sadelläget o bakåt, ihopväxt på en del ställen och tät på andra. lyckas man ens få en galopp på henne ska man vara glad.... det tar väl emot i ryggen.. Tyvärr har jag inte råd att behålla en häst man inte kan rida och tävla då jag står uppstallad. Hade varit en annan sak om man hade egen gård.. man vill ju ändå kunna rida. Nu är den här åkomman väldigt diffus, jag har ingen aning om hon har ont bara hon går i hagen. Veterinären har gett klartecken att ta föl på henne, betyder det att hon bara har ont när hon rids? Nu ska hon bara gå i en hage tills dom vill betäcka henne nästa år o sen tar det ett år till innan hon får sin bebis. alltså ska hon bara gå i en hage i två år... hjälp, vad hade ni gjort? hon är väldigt fin med bra gångarter så samtidigt ger hon säkert jättefina föl. sedan vet man ju inte heller var hon hamnar, jag kan ju inte göra mer än tro på vad köparen säger. Hon har lovat att fråga mig först om hon säljer henne vidare i alla fall... Känns som man gör fel vad man än beslutar.

ahaa: om du inte vill att personen säljes vidare din häst utan att fråga dig först, skriv detta i kontraktet så är du alldeles säker på att den inte kan säljas vidare utan till tillåtelse :)
om du överhuvudtaget ska sälja henne, eller ta bort henne, vill jag inte ge någon åsikt om...

/Toker :)

Hej! Någon som triangelmärkt en häst? Undrar hur det går till och vad det kostar? Har man inget livvärde kvar på hästen när den är t-märkt? endast vet.vård?

Vad som gäller är beroende av just ditt försäkringsbolag. En del ger halva livvärdet, andra drar bort 10 000 kr från livvärdet. Det är några varianter. Efter triangelmärkning så är hästen givetvis inte längre livförsäkrad.

Frågan är om den ens går att veterinärvårdsförsäkra för den åkomma den blev triangelmärkt för. Så det är inte säkert att man kan fortsätta att behandla den åkomman. Utan då får punga ut ur egen ficka.

Hälsning Maja

Det där är nog olika för olika bolag för mina två T-märkta hästar har ett livvärde på 10 000 var med reservation för orsaken till T-märkning. De har även veterinärvård för allt utom "orsaken" i mitt fall är det hältor på bägge två som föranlett det hela.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
539
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka