T-märkt, vad är det som gäller?

Sv: T-märkt, vad är det som gäller?

Du säger ju att han har tjockt snor i näsborren och att han därför inte går att tävla, sen säger du att han är helt ok!
Antingen eller!
Kan han tävlas eller inte?
Om inte så är han ju rättvist märkt och ska för sitt eget bästa inte tävlas!
Om han kan tävla så har han ju blivit felaktigt märkt!
Sen förstår jag ju att det kan bli gråzoner om du köpt en 1,50m häst som nu inte kan prestera mer än 1,10m. Jag har ju inte all kring information, det kan ju lätt bli att man läser in vad man vill på sådana här forum.

Hästen snorade ju inte jämt, MEN hur bra är det att fara ut och tävla på en häst som har tjockt vitt snor? även om det inte är något fel så reagerar ju alla medtävlare och veterinärer på besiktningarna, så i det fallet anser jag att hästen inte kunde tävlas! det var även så mycket jobb med hästen också och jag ville inte lägga ner den tiden då det inte var helt säkert att det han opererats för skulle komma tillbaka (cysta). och försäkringsbolaget visste mycket väl vad som gällde vid triangelmärkningen, dom skulle ju aldrig godkänt det om det var några tveksamheter. En häst som inte går att använda till det ändamål den är köpt och avsedd för har man i dom flesta fall rätt att döma ut.
Varför hästen snorade, förmodligen för att det bildats ärr i näsgångarna där det samlades bakterier...

Senast ändrad:

Ja det förstår jag att det inte hade sett så bra ut och orsakat en del problem.
Detta bevisar ju att allt inte är svart eller vitt.
Hästarna kan må hur bra som helst men dom får helt enkelt inte tävla mer av olika anledningar.
Antingen för sitt eget bästa eller för försäkringsbolagens bästa:p

Tråd skaparen tycker om att hoppa runt på gamla hästar...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=853115

Triangle märker man hästar i Holland p g a utdömning?
Olika länder kanske har olika system, här i England frysmärker man med ett L i en cirkel (=Loss of use). Sen finns det ju folk som inte kollar upp vad de olika märkena betyder.
Försäkrings kostnaderna stiger ju för varje år så varför ska vi låta folk få falska utbetalningar.
Har en häst blivit utdömd bör den vara det i all framtid. Har sett tillräckligt med hästar som har sålts vidare flera gånger då de har "blivit friska" för att sen bli halta igen osv.

visst är triangelmärkningen en svensk grej? Eftersom så många svenska triangelmärkta hästar lär säljas till finland bla.

Det där funderade jag med på. Är det verkligen en internationell grej att just triangelmärka? Jag tycker det låter konstigt att man importerar en triangelmärkt häst även om det är för avel. Nånting verkar skumt i den här historien.

Tråd skaparen tycker om att hoppa runt på gamla hästar...

Och du tycker om att trycka ner TS? I varje tråd TS skapat på sista tiden har jag sett nån nedlåtande kommentar från dig?! :crazy:
Vad är syftet med det? Du är en sådan som bidrar till att miljön här på forumet är kass.

håller med föregående talare. Försäkringsbolagen är mycket hårda med just detta att triangelämärka hästar. Det ska krävas mycket och häste ska visa sig "värdelös" för att användas till bruksridning veterinärer tilsammans med bolaget ska komma överens innan märkningen går igenom. Dessa hästar ska endast gå som promenadhästar. Motonsridning är ju givetvis bra men på låg ambitionsnivå.

URSÄKTA !

och äldre hästar är sämre bara för att de inte är unga?
Ja jag rider mycket gammalt, men jag styr det inte själv kan jag säga. Jag rider unghäst med just nu men de trådarna läsar antagliegn inte du?!
tycker att det är heklt sjukt att man inte får rida på de hästar man tycker om utan ÅLDERN ska styra.

Fullblodet som jag rider nu, som jag även skulle ha köpt men pga att hon inte är helt fräch i kroppen säger det sig själv varför jag inte köper henne :smirk: eller skulle du köpa en äldre fd. galoppör?
Jag byter i grunden inte häst så där jätte gärna men just nu har jag haft under vissa omständigheter bytt stall ifrån det nuvarande till ett annat och sedan tbx.

OM du nu har problem med att jag rider äldre hästar och skapar trådar ang. det så tycker jag att du kan adda
Hallonskunk@hotmail.com istället så kan du prata med mig mer rakt.
smutskastnig i trådar är inte min grej så du kan adda istället.

Jag vet inte, jag vet iallfall att i hennes pass står det att hon är Triangelmäkt (vet ej ordagrant, kan ju vara formulerat på annat vis.)

hon har det ej inbränt så jag vet ej hur symbolen ser ut.

Men måste inte hästen ha ett märke på sig:confused:
Jag har för mig att man bara får frysa in märket här i Sverige.
Jag har hört en annan historia om en häst som en fd. ägare sa var t-märkt men det fanns ingen dokumentation och inget märke på hästen. Det låter lite konstigt, hur ska man annars veta om dom får tävla eller ej om man inte kan se märket på hästen?? Papper kan ju förfalskas eller tappas bort.

Jag har också fått en uppfattning om att triangelmärkta hästar får tävla klubbmästerskap och ibland viss lokala tävlingar.
Vet iallafall en ponny som gjort, sen om arrangören gjort fel eller inte vet jag inte.
Men det kanske också beror på hur man defenierar tävling.

Senast ändrad av en moderator:

Men egentligen handlar väl triangelmärkning om att man har fått en del av försäkringen och alltså inte kan få ut några mer försäkringspengar för hästen.

Man kan skriva in det i passet med, tänk på att detta hände i Holland med ;)

Jag har också fått en uppfattning om att triangelmärkta hästar får tävla klubbmästerskap och ibland viss lokala tävlingar.
Vet iallafall en ponny som gjort, sen om arrangören gjort fel eller inte vet jag inte.
Men det kanske också beror på hur man defenierar tävling.

Förr stod det så luddigt i TR, (triangelmärkta hästar får ej starta inbjudningstävlingar och högre) så då var det från ridsportförbundets sida i princip fritt fram att vara med på klubbtävlingar. Försäkringsbolagen har alltid varit emot allt sorts tävlande.
Nu står det i TR att triangelmärkta hästar EJ får starta i tävling.
Tävling = konkurensbedömning där priser delas ut.
På lokala tävlingar har dom aldrig fått vara med...

Men måste inte hästen ha ett märke på sig:confused:
Jag har för mig att man bara får frysa in märket här i Sverige.
Jag har hört en annan historia om en häst som en fd. ägare sa var t-märkt men det fanns ingen dokumentation och inget märke på hästen. Det låter lite konstigt, hur ska man annars veta om dom får tävla eller ej om man inte kan se märket på hästen?? Papper kan ju förfalskas eller tappas bort.

Förr brände man triangeln, var väl billigare. Triangelmärkte en häst 1996 den brännmärktes. Nu fryser man triangeln då det anses vara snällare. Problemet då är att det är många veterinärer som inte riktigt vet hur dom ska göra och håller inte tillräckligt länge så i många fall syns det aldrig någon triangel....

OT:

Är den sålda hästen den som du brukade beskriva som Ynglingen? Jättebegåvad men svår först, sen att han var närmast hopplöst svår i hoppning?

Han är jättebegåvad! Enligt tränare så var han i dressyr ett svårklassämne och i hoppning inte mkt sämre.
Men vad hjälper det när hissen inte går hela vägen upp? ;) Och till råga på allt när åren går så verkar hissen kärva upp till den nivå den ändå förut alltid gått. ;)

Förutom att jag ledsnade helt på att ha häst över huvud taget, så insåg jag till slut att om jag fortsätter hoppa den hästen, då blir det den sista hästen jag kommer hoppa regelbundet i mitt liv. För min kropp började ta så mkt stryk mest pga hans beteende i hoppning att jag hade svårt att klara vardagliga sysslor.

Saknar inte häst :devil: en sekund! Kan låta hårt med en häst man haft sedan han var ett år och jag älskat mer än mitt liv, men till slut hade han slitit ut ALL den kärleken tyvärr!

Det är inte alltid en veterinär gör en rättvis bedömning. Min häst blev halt i somras och var ett flertal gånger på hästklinik. Efter TVÅ månader ansåg de att det inte gick att göra något mer utan att jag skulle triangelmärka henne och ha henne till avel. Hon triangelmärktes och eftersom jag inte har någon glädje av föl såldes hon som avelssto. Nu tre månader senare har de nya ägarna ifrågasatt röntgenplåtarna och skickat kopior till andra hästkliniker och de kan inte förstå varför hon blev utdömd.
Jag ska ALLTID kolla med fler än ett ställe om jag får någon mer häst som döms ut.
Det känns oerhört tråkigt att blivit av med en kanon häst på det här viset. Jag hade hellre behållit henne än fått försäkringspengarna.

Håller med, alltid minst två utlåtanden innan man gör något drastiskt... Har haft häst som blivit "totalkasserad" av en veterinär efter en allvarlig benskada, men annan vet. trott att skadan nog läker. Och den hästen lever gott än idag 10 år efteråt, utan några men...

hör många som säger både det ena och det andra men jag vet att vissa klubbar låter t-märkta hästar tävla ändå beroende på...
en kompis häst är tm p.g.a. hoppskada i ena bak, hon får starta klubbdressyr men inte hopp, menmen, inte mitt område..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka