Sv: T-märkt, vad är det som gäller?
En annan aspekt är när man själv sitter där med hästen som plötsligt inte är värd en spänn när man ska sälja. Jag kan med handen på hjärtat säga att innan jag själv fick "prova på hur det kändes", då var jag en av dem som stod längst fram på barrikaderna och hojtade att här ska MINSANN inget dömas ut och T-märkas om det går att reparera! Men jag kan säga att jag ändrade mig! :smirk:
Ska försöka dra det kort: min förra häst körde slut på mig totalt. Min kropp började säga ifrån pga ständig värk rent fysiskt, psyket var helknäckt, kände mig fullkomligt värdelös som ryttare, ville helst rida vid midnatt så ingen såg eländet. Tänkte sluta med hästar helt, hade glömt bort att det kunde vara KUL att ha häst! Men blev övertalad att köpa en ny häst. Vilket jag nu med facit i hand är glad över att jag övertalades till.
Nåväl, åker till klinik för att besiktiga hästen innan jag annonserar ut honom. Väl där går hästen ej igenom böjprov hb, han har en så ovanlig bindvävssjukdom att det inte ens bedrivs forskning på det! Veterinären kände ändå till åkomman, och hade sett den ett fåtal ggr förut. Diagnosen var: han kan bli värre, han kan bli bättre, han kan fastna i sin 0,5 graders hälta, eller tom bli helt bra. Det syns om några ÅR. Hästen hade enligt veterinären inte ont av åkomman, men likväl en 0,5 gradig hälta, 3-gradig på böjprov.
Där står jag då med en häst jag avskyr, som jag äntligen bestämt mig för att sälja, och då visar det sig att hästen är ekonomiskt värdelös!
Och jag kan säga att jag "skiter inte pengar", jag ville ha pengarna jag sålde honom för för att köpa en ny häst!
Kan säga att jag GLADELIGEN hade utnyttjat min A1 försäkring och dömt ut hästen och T-märkt om jag kunnat! Men nu kan jag glädja alla de som står kvar på barrikaderna och tycker som jag gjorde innan, jag hade pga kraschad ekonomi ngt år innan tagit bort livvärdet helt i försäkringen pga att jag inte hade råd. Så jag kunde inte snylta till mig ngn T-märkning på hästskrället.