T-märkt, vad är det som gäller?

Sv: T-märkt, vad är det som gäller?

ska ej tävla med henne, men jag vet att en tjej som rider henne nu ska fråga ridskolan

Det går väl inte att lura ett försäkringsbolag på sådant sätt? I allafall inte i Sverige. Deras bedömning är väl utifrån en veterinärs bedömning? Dessutom så har ju försäkringsbolag egna veterinärer som kollar på fallet om de är det minsta osäkra. Försäkringsbolag är enligt min erfarenhet några som håller MKT hårt i sina pengar, har aldrig varit med om att de betalat ut en spänn om de sluppit.

Däremot så vet jag en som ägnade sig åt försäkringsbedrägeri på det sätt att hon köpte en häst för gammal att försäkra, sedan blev hästen halt, så mkt att utdömning var rätt solklar. Hon skickade då med papper på en annan häst till kliniken. Det är ju rejält bedrägeri, men jag vet inte om hon lyckades.

Men har man A1 försäkring så är ju det en försäkring för hästens brukbarhet. Och bedömer då veterinärer att hästens brukbarhet drastiskt minskat, då ska ju A1 livvärde utbetalas, dvs hästen kan
T-märkas. Men jag vet å andra sidan inte om Holland har samma regler som Sverige.
Dessutom har det ju talats mkt om att hästägare inte vill vänta på att en skada ska läka ut, de vill döma ut och köpa nytt. Kanske är trådskaparens häst en sådan häst där ägaren bara ville byta ut och inte hade en tanke på att vänta ut skadan?

Ja och varför ska man inte kunna det då? Därför att hästen inte längre håller för full användning. Därför ligger ju både försäkringsbolagsintresse och hästvälbefinnande bakom en triangelmärkning. Man kan väl se det som hästhälsan tjänar på försäkringbolagens pengasparande i det här fallet?

Kan formulera om det:
Kom ihåg att T-märkningen resulterar i att hästar skonas från att användas till saker de inte håller för. Hellre en häst som inte får tävla trots att den kan än en häst som tävlas och har ont.

Triangeln som man fryser in (oftast) på rumpan är en symbol för att försäkringsbeloppet har betalats ut en gång. Det innebär därför att ingen ska kunna sälja hästen under annat namn och försäkra om den för att kunna få ut ett försäkringsbelopp två gånger.
Visst ser man en häst med triangel på rumpan är det ju oftast något fel på den, MEN jag har bla triangelmärkt en häst för att han hade skador på slemhinnan i näshålan efter en operation vilket gjorde att han ständigt hade tjockt snor i ena näsborren. Och kunde pga det inte användas som tävlingshäst, för det var det jag köpte honom för. Men användningsmässigt var det absolut inga fel på honom. Hästar triangelmärks för att dom inte uppfyler kraven som han har på dom,och vill man inte slakta så är det ju ett bra alternativ. Att säga att triangeln är för hästarnas välbefinnande är ju bara taget helt ur luften, hästarna behöver inte vara sjukare för att dom har en triangel på rumpan den är enbart där för att inte försäkringsbolagen ska bli blåsta....

Nu svarar du ju emot dig själv!
Din häst har ju blivit märkt för att den inte går att tävla mer men den mår i övrigt bra. Då är det väl för hästens bästa? Eller du var också bara ute efter pengar;)

En annan aspekt är när man själv sitter där med hästen som plötsligt inte är värd en spänn när man ska sälja. Jag kan med handen på hjärtat säga att innan jag själv fick "prova på hur det kändes", då var jag en av dem som stod längst fram på barrikaderna och hojtade att här ska MINSANN inget dömas ut och T-märkas om det går att reparera! Men jag kan säga att jag ändrade mig! :smirk:

Ska försöka dra det kort: min förra häst körde slut på mig totalt. Min kropp började säga ifrån pga ständig värk rent fysiskt, psyket var helknäckt, kände mig fullkomligt värdelös som ryttare, ville helst rida vid midnatt så ingen såg eländet. Tänkte sluta med hästar helt, hade glömt bort att det kunde vara KUL att ha häst! Men blev övertalad att köpa en ny häst. Vilket jag nu med facit i hand är glad över att jag övertalades till.

Nåväl, åker till klinik för att besiktiga hästen innan jag annonserar ut honom. Väl där går hästen ej igenom böjprov hb, han har en så ovanlig bindvävssjukdom att det inte ens bedrivs forskning på det! Veterinären kände ändå till åkomman, och hade sett den ett fåtal ggr förut. Diagnosen var: han kan bli värre, han kan bli bättre, han kan fastna i sin 0,5 graders hälta, eller tom bli helt bra. Det syns om några ÅR. Hästen hade enligt veterinären inte ont av åkomman, men likväl en 0,5 gradig hälta, 3-gradig på böjprov.
Där står jag då med en häst jag avskyr, som jag äntligen bestämt mig för att sälja, och då visar det sig att hästen är ekonomiskt värdelös! :(
Och jag kan säga att jag "skiter inte pengar", jag ville ha pengarna jag sålde honom för för att köpa en ny häst!

Kan säga att jag GLADELIGEN hade utnyttjat min A1 försäkring och dömt ut hästen och T-märkt om jag kunnat! Men nu kan jag glädja alla de som står kvar på barrikaderna och tycker som jag gjorde innan, jag hade pga kraschad ekonomi ngt år innan tagit bort livvärdet helt i försäkringen pga att jag inte hade råd. Så jag kunde inte snylta till mig ngn T-märkning på hästskrället.

Har aldrig någonsin hört talas om en häst som triangelmärks pga hög ålder :eek:

Det är alltid en skada som ger triangelmärkning

snor en bit av den här tråden! Ja har kollat på en häst som är triangelmärkt men vart friskförklarad 1999 och har nu i sommras tävlat fast den e triangelmärkt men finns papper på att den e friskförklad! trodde inte man fick tävla då men tydigen! nån som ha nå koll på de där?

En triangelmärkning kan aldrig tas tillbaka. En häst som en gång är triangelmärkt får aldrig tävla igen.

Okej, skumt! för enligt den ägaren hade den tävlat efter den vart "frisk förklarad" men tack för svaret då vet jag iaf!

Då ljuger de. Eller så tävlar de fast de inte får. I så fall är det dags att maila diciplinnämnden samt försäkringsbolaget.

Det står klart och tydligt i försäkringsvillkoren att en triangelmärkning aldrig kan tas tillbaka.

Okej, men tack så jätte myckle för svaren! Då vet jag ja ju iaf! men vet du om man kan få åka o träna och vara med på klubbtävlingar?

Fast i de flesta fall så är det inte själva skadan som läker ut utan symtomen på skadan. Det betyder att hästen kan se frisk ut utan att vara frisk. Rider du den hårt tillräckligt länge så kommer skadan att till slut ge sig tillkänna.

Mvh

Tora

Håller med!!

Oj!!
Hur gick det sen? Blev du av med hästen eller fick du fortsätta dras med honom??

Du skrev att ägaren sagt att hästen tävlat trots t-märkning. Det kan ju ha varit klubbtävlingar. Från i år tror jag dock det är helt förbjudet även att tävla på klubbtävlingar, förr har vissa klubbar släppt på det. Att träna kan ju ingen förbjuda dig men man får inte träna till tävling men det ger ju sig självt när det ändå är förbjudet att tävla. Vad jag vet är det väl inte förbjudet att träna för tränare. Det blir nog svårt att stoppa ändå.

Nu svarar du ju emot dig själv!
Din häst har ju blivit märkt för att den inte går att tävla mer men den mår i övrigt bra. Då är det väl för hästens bästa? Eller du var också bara ute efter pengar;)

Jag ville inte slakta hästen för något han inte var dödligt sjuk av, Vad jag menar är att han hade lika gärna kunna vara utan den där triangeln, för han går att använda fullt ut som vanligt, men den är där för att han inte ska kunna fullförsäkras igen Jag ser inte hur jag säger emot mig själv? Jag tycker det är fruktansvärt med alla hästar som avlivas pga pengar, och tycker triangelmärkning är jättebra. Allt jag menar är att triangeln inte är där för hästens skull utan enbart för försäkringsbolagens....

Du säger ju att han har tjockt snor i näsborren och att han därför inte går att tävla, sen säger du att han är helt ok!
Antingen eller!
Kan han tävlas eller inte?
Om inte så är han ju rättvist märkt och ska för sitt eget bästa inte tävlas!
Om han kan tävla så har han ju blivit felaktigt märkt!
Sen förstår jag ju att det kan bli gråzoner om du köpt en 1,50m häst som nu inte kan prestera mer än 1,10m. Jag har ju inte all kring information, det kan ju lätt bli att man läser in vad man vill på sådana här forum.

Men om en t-märkt häst inte är "sjukare" eller sämre än ngn annan så har ju ett försäkringsbolag blivit "blåst" i första skedet om hästen var försäkrad när den t-märktes..:confused:

Man ska ju inte kunna t-märka och plocka ut oanvändbarhetsdelen om hästen inte är kroniskt sjuk eller blivit skadad till den grad att den aldrig kan återgå till arbete??

Jo man kan T-märka och få ut livvärdet och hästen sedan blir helt frisk. Det sker då och då. Hur skadad hästen är är ju en bedömningsfråga, sällan veterinärer kan säga saker med 100% säkerhet i sådana fall.
Man betalar ju försäkring för användbarhet, då får man ut pengar när hästen inte är så användbar som när försäkringen tecknades.

Vore det inte så skulle i allafall jag inte ha min häst A1 försäkrad.
Det är ett sto, skadas hon så det bedöms att hon inte kan tävla mer på den nivå jag vill, då vill jag T-märka och avla i stället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka