T-märkt, vad är det som gäller?

Sv: T-märkt, vad är det som gäller?

Holland för sista gången :rofl:
Det är inte nuvarande ägaren som T-märkte henne utan fd. ägare i Holland och se sa exakt det där.
De lurade försäkringsbolaget för att få ut försäkringspengarna.

Om man kollar, röntgar, känner och testar allt mörjligt så ser man nästan inget på bakknät. Möjligtvis lite men hon går igenom böjprov och dyl. utan anmärkning

Bra att hästen mår fint! men du frågade om vad som gäller och vi svarade!
I början av tråden så hade vi ingen större information om omständigheterna. Är den T-märkt så är det tyvärr inget som går att göra åt det och det är ju skit att folk luras bara för att få pengar och en fin häst inte kan tävla mer, men regler är regler och för att skydda dom som är märkta av rätt skäl så ska reglerna följas av alla. Och då menar jag klubbar som låter T-märkta hästar starta och inte dig specifikt.

nej jag har inte tänkt tävla henne :D det har jag sagt hela tiden, har inte den ambitionen. möjligtvis att vi är ett gäng tjejer som gör en egen låtsas tävling på skolan men nej inget ut och åka. letar inte efter en sådan häst ;)

Pay and ride tycker jag ÄR tävling. I allafall i mina trakter så följs TR så mkt på dessa arrangemang att de i mina ögon är tävling. De hänvisar tom till TR i tex västtvånget för juniorer.

Jag tycker det är synd att det inte går att häva en T-märkning. För då och då händer ju att hästen blir helt frisk, och då vore det ju toppen tycker jag om det gick att tex köpa ut hästen från försäkringsbolaget och sedan få använda den fullt ut igen.
Vet ju flera fall där anställda i försäkringsbolag köpt utdömda hästar som T-märkts och sedan blev hästen helt återställd. Lite synd att inte kunna använda en fin, frisk häst helt ut tycker jag.
A1-försäkring är ju en användbarhetsförsäkring, på lägre nivå kan ju hästen hålla för även tävling, även om den döms ut för att den inte klarar svår klass som det var tänkt. Har träffat en sådan häst.

Mkt bra skrivet! :bow:

Sedan har vi en annan aspekt också och det är hästägare som luras och ser till att t-märka hästen bara för att få ut försäkringspengarna och köpa sig en ny häst. Anledningen är att dom inte har lust, tid, ork och pengar till att vänta i den kanske ganska långa tid det tar innan hästen kan tävla igen. Tror inte alls att det är speciellt ovanligt. Så visst finns det många t-märkta hästar som är helt friska och mkt väl skulle kunna tävla men det är ju inte så lätt att skilja ut dem från de hästar som kommer att få ont av sina gamla skador igen om de börjar tävla. Vissa kan nog hålla för tävling i lätt klass men inte för högre nivå.

Det är knivigt det här, för visst kan en t-märkt häst som rids i dressyr eller hoppning på banan ridas regelbundet betydligt hårdare än en annan häst vars ägare tävlar lätt klass och inte alls tränar speciellt hårt pga olika omständigheter. Då blir det ju ändå så att den t-märkta hästen arbetar för hårt fast man inte tränar för tävling. Tränare kan man ju rida för i alla fall, och det kan va hårt.

Men då är det ju så att hästen har blivit utdömd på felaktiga grunder!

Om skadan som triangeln sattes för har LÄKT ut!

Är det på så sätt så borde ju även försäkringsbeloppet betalas åter till bolaget.

En häst som är utdömd får varken tävla eller tränas för tävling, så enkelt är det, det är inte tillåtet alls, inte ens på klubbnivå enligt det avtal som man en gång ingått med sitt försäkringsbolag som sedan betalade ut beloppet för hästen.

Jag tycker att det är helt rätt!

För trots att en häst kan se hur fräsch som helst ut så är det ju en rejäl skada som ligger till grund för triangeln. Även om hästen håller till hobbyridning i skogen så är det långt ifrån säkert att den håller för mer än ett par tävlingar.

Varför riskera det?

Nej, köper man en triangelmärkt häst så måste man vara medveten om att det inte är ett superklipp man gör när man får betala ett par laxar för en svår klass häst.

Det finns en orsak till det låga priset.

Och är det så att man redan äger hästen när den får sin stämpel och har plockat ut pengarna från försäkringsbolaget, ja, då borde man ju veta bättre än att ta ut den i tävling igen, annars hade det ju inte behövts dömas ut från början.

Ja man kan på ett sätt se det som att hästen blivit felaktigt utdömd om den senare blir helt frisk. Ur en annan synvinkel kan man resonera så här: Ägaren som t-märkte hästen ämnade ha den för svår klass och den kommer med största sannolikhet aldrig mer att hålla för svår klass, dock kan den hålla för lätt klass men det var inte användningsområdet för denna ägare som t-märkte hästen. Nästa ägare är fullt nöjd med att tävla lätt klass, varför inte kunna få göra det då om hästen sedan länge är frisk? Nej det går inte för den förbaskade triangeln. Det är klart att det är en risk att utsätta hästen även för lätt tävling men det är det ju alltid med alla hästar och man har som sagt inte betalat särskilt mkt för en t-märkt häst så då kan man väl ta risken och även kosta på all behandling om ny skada uppkommer.

Vet vet. som rekommenderat utdömning trots att man trott att hästen kan bli bra vid tillräckligt lång vila. Då har dom nog haft tanken att hästen kanske ändå aldrig mer håller för så pass höga klasser som den var avsedd att användas i.

Jaså, har du? Varför frågade du då?

Jag tycker det låter som om du tänkt tävla?

Jag frågade för att veta, det är ganska logiskt jag ska kanske låna hem en T-märkt ponny då äre väll klart till tusen att jag vill veta vad som gäller :crazy::idea:

Nej jag tänker inte tävla har jag ju sagt, jag ställer situationer för att få svar efter som att alla "du får inte tävla" medeleanden, ingen förklaring ingenting utan bara "du får inte tävla" slut.
Jag vill ha förklaringar, jag viste redan innan att man inte får tävla märkta hästar :smirk: MEN de som har henne nu åker och tävlar typ 1 g om året på en ridskola (som ej är reggad.) där av ville jag veta lite till. oxh det fick jag så nu ber jag er alla att sluta att säga att jag ska tävla för det ska jag INTE jag tävlar klubb just nu 1 gång var tredje månad :smirk: jag har inte ambitionen.
Desutomde ska jag gå i skola samtidigt som jag har henne så när skulle jag få tid att åka runt på tävlingar?

Okej jag är bara allmänt trött på att folk inte kan läsa.

Nästa ägare är fullt nöjd med att tävla lätt klass, varför inte kunna få göra det då om hästen sedan länge är frisk?

Därför att då måste man ha ett helt annat system. Häst A kan tävlas i dressyr upp till msv ej hoppning, häst B får gå 120 hopp ingen dressyr, häst C får gå 110 hopp och lb dressyr.....Detta system förutsätter att veterinärerna är väl införstådda med alla klassers svårigheter och att dessa svårigheter inte ändras år från år. Sen måste det läggas in spärrar i förbundets register så man inte anmäler till fel klasser osv. Låter svårt och dyrt. Det blir knappast pengar över till den som vill T-märka då.

Kom ihåg att T-märkningen är till för att skona hästar från att användas till saker de inte håller för. Hellre en häst som inte får tävla trots att den kan än en häst som tävlas och har ont.

Nja triangelmärkningen är väl i första hand till för att man inte ska kunna fullförsäkra hästen igen efter att försäkringsbeloppet är utbetalt..... inte har det så mycket med hästens välbefinnande att göra....

Ja och varför ska man inte kunna det då? Därför att hästen inte längre håller för full användning. Därför ligger ju både försäkringsbolagsintresse och hästvälbefinnande bakom en triangelmärkning. Man kan väl se det som hästhälsan tjänar på försäkringbolagens pengasparande i det här fallet?

Kan formulera om det:
Kom ihåg att T-märkningen resulterar i att hästar skonas från att användas till saker de inte håller för. Hellre en häst som inte får tävla trots att den kan än en häst som tävlas och har ont.

Därför att då måste man ha ett helt annat system. Häst A kan tävlas i dressyr upp till msv ej hoppning, häst B får gå 120 hopp ingen dressyr, häst C får gå 110 hopp och lb dressyr.....Detta system förutsätter att veterinärerna är väl införstådda med alla klassers svårigheter och att dessa svårigheter inte ändras år från år. Sen måste det läggas in spärrar i förbundets register så man inte anmäler till fel klasser osv. Låter svårt och dyrt. Det blir knappast pengar över till den som vill T-märka då.

Kom ihåg att T-märkningen är till för att skona hästar från att användas till saker de inte håller för. Hellre en häst som inte får tävla trots att den kan än en häst som tävlas och har ont.

Om du bara visste hur många hästar som tävlas som har ont, och dom är INTE t-märkta. Det sker både av okunnighet men även medvetet för att snabbt kunna döma ut hästen, slakta, plocka ut förs.pengarna och köpa sig en ny. Det är en av anledningarna till att vi har så höga förs.premier tror jag.

Sedan går det hästar och bara lullar som är t-märkta för flera år sedan, skadan är sedan länge utläkt, men tävla får dom inte. Nej, det borde gå att häva efter t ex två år. Ett annat förslag med systemet du tar upp om att differetiera t-märkningarna behöver inte alls vara speciellt krångligt. Om det är så svårt för veterinärer så kan man väl ha bara 2 olika varianter: triangel=dom som aldrig får starta mer och en cirkel=dom som får starta lätt klass ett år efter märkningen.

Om du bara visste hur många hästar som tävlas som har ont, och dom är INTE t-märkta.

Det har väl knappast med saken att göra?

dom som får starta lätt klass ett år efter märkningen.

Ett år? Bara så där godtyckligt? Och hur ska man veta när cirkeln är gjord? Och om den inte är ok då / blir skadad igen, ska det göras ny cirkel då?

Nä, det funkar inte.

Holland för sista gången :rofl:
Det är inte nuvarande ägaren som T-märkte henne utan fd. ägare i Holland och se sa exakt det där.
De lurade försäkringsbolaget för att få ut försäkringspengarna.

Om man kollar, röntgar, känner och testar allt mörjligt så ser man nästan inget på bakknät. Möjligtvis lite men hon går igenom böjprov och dyl. utan anmärkning

Låter lite märkligt att någon importerar en T-märkt häst?

måste ha en superstam och tänkt som avelsto isåfall eller?

Vet vet. som rekommenderat utdömning trots att man trott att hästen kan bli bra vid tillräckligt lång vila. Då har dom nog haft tanken att hästen kanske ändå aldrig mer håller för så pass höga klasser som den var avsedd att användas i.

Men det är väl inte ett giltigt skäl till att döma ut en häst bara för att den inte kan gå svåra klasser.

Antingen är hästen fullt brukbar för tävling eller så är den inte det.

Om det sedan är svår klass eller LD spelar väl ingen roll, mer än kanske priset man får om man säljer.

Tycker inte att försäkringsbolagen skall användas som en slags säkerhet för att man alltid ska kunna ha en svårklasshäst fullt frisk i stallet.

De ska användas till att "laga det som lagas går" eller alternativt döma ut de som inte längre kan brukas till ridning.

Premierna skulle bli ännu dyrare om bolagen ska vara en svårklass-garanti.

avelssto, hon fick ett föl men har kastat alla andra försök nu efter.
Hon har varit duktig hopp ponny, gått höga klasser i Holland.

Ett år? Bara så där godtyckligt? Och hur ska man veta när cirkeln är gjord? Och om den inte är ok då / blir skadad igen, ska det göras ny cirkel då?

Nä, det funkar inte.

Ett år var bara ett exempel. Klart man kan veta när hästen blivit märkt, dokumentet ska sparas eller om man skriver in det i passet, det är det lättaste i sammanhanget. Hästen måste förstås vet.besitigas u.a och om den inte är OK så blir det inget tävlande. Naturligtvis måste man visa friskintyg på hästen om den ska få tävla.

Om hästen blir skadad av samma anledning igen efter att den fått tillåtelse att tävla så är det slut med tävlingar för alltid, märkningen förbrukad och man kan ju kanske kräva vet.intyg en gång om året på dessa hästar. Visst skulle det kunna funka om man tänkte ut ett riktigt smart system. Men det är lättast att som du bara se problemen och säga att det inte skulle funka.:confused: Men då får vi heller ingen utveckling på detta område efter att ha utvärderat för- och nackdelar efter många års erfarenheter. Jag tycker man ska se möjligheterna istället.:bump:

Men det är väl inte ett giltigt skäl till att döma ut en häst bara för att den inte kan gå svåra klasser.

Antingen är hästen fullt brukbar för tävling eller så är den inte det.

Om det sedan är svår klass eller LD spelar väl ingen roll, mer än kanske priset man får om man säljer.

Tycker inte att försäkringsbolagen skall användas som en slags säkerhet för att man alltid ska kunna ha en svårklasshäst fullt frisk i stallet.

De ska användas till att "laga det som lagas går" eller alternativt döma ut de som inte längre kan brukas till ridning.

Premierna skulle bli ännu dyrare om bolagen ska vara en svårklass-garanti.

Som jag har fattat det så är det ett giltigt skäl för utdömning om hästen gått höga klasser och användningsområdet var sådant skrivet både i förs.kontrakt och hos försäkringsbolaget. Nu har vi ju ingen differentiering vad gäller utdömning/t-märkning i förhållande till tävlingsklasser utan det finns enbart -häst som kommer att kunna tävla igen och -häst som inte kommer att kunna tävla igen, att välja på. Men faktum är att flera vet. pratar med rätta om hästar som inte kommer att kunna gå lika höga klasser igen. Om man då vill slakta+ta ut hela livförs. el. t-märka+ta ut ca 75% av livförs. eller satsa på att sälja hästen till ett lägre pris än den betingat som svårklasshäst, ja det är ju väldigt individuellt mellan hästägare. Men jag tror tyvärr att många väljer det första alternativet faktiskt. Det är absolut enklast, tar bara ett par veckor så har man nya pengar att köpa en ny häst för. Själv valde jag mellanalternativet.

Men faktum är att flera vet. pratar med rätta om hästar som inte kommer att kunna gå lika höga klasser igen. Om man då vill slakta+ta ut hela livförs. el. t-märka+ta ut ca 75% av livförs. eller satsa på att sälja hästen till ett lägre pris än den betingat som svårklasshäst, ja det är ju väldigt individuellt mellan hästägare. Men jag tror tyvärr att många väljer det första alternativet faktiskt. Det är absolut enklast, tar bara ett par veckor så har man nya pengar att köpa en ny häst för. Själv valde jag mellanalternativet.

och det anser jag vara helt förkastligt! För visst vet även jag att det förekommer, det förekommer även i de stallar där jag en gång vistats.

Jag har ingen som helst lust att betala de skyhöga och i många fall stigande premier som är idag bara för att några dömer ut hästar som skulle kunna bli friska men inte starta svår klass.

Låt i så fall de som vill använda försäkringsbolagen till "svårklass häst garanti" använda ett eget bolag och ha ruskiga premier, så kan ju vi andra som har våra hästar kvar, oavsett att de befinner sig i kapacitetens mellanskikt vårt eget.

Med normala premier.

Har fått förfrågan om att låna en T-märkt fröken, hon är inte skadad eller dyl. (vet. equterapet*stavas* har kollat och massör tror jag) så jag antar att hon är T-märkt pga. åldern (19 år) och att om jag chansar villt kanske har gått mycket tävlingar i yngre dar?

Nu undrar jag vad som gäller, får jag hoppa en klubb hoppning om jag pratar med arrangörer innan och visar friskintyg?
Och att jag står utom tävlan om jag tävlar 2 faser?

//anna

På mina kompisars klubb brukar en T-märkt valack tävla 100cm-110. KM o andra clear rounder. Men det beror på. Prata med klubben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka