T-märkt, vad är det som gäller?

K

Krulidut

Har fått förfrågan om att låna en T-märkt fröken, hon är inte skadad eller dyl. (vet. equterapet*stavas* har kollat och massör tror jag) så jag antar att hon är T-märkt pga. åldern (19 år) och att om jag chansar villt kanske har gått mycket tävlingar i yngre dar?

Nu undrar jag vad som gäller, får jag hoppa en klubb hoppning om jag pratar med arrangörer innan och visar friskintyg?
Och att jag står utom tävlan om jag tävlar 2 faser?

//anna

Sv: T-märkt, vad är det som gäller?

T-märkta hästar ska/får inte tävlas alls.Är dock inte hundra på att alla klubbar efterföljer det dock på sina egna klubbtävlingar.

hon jag snackade med sa att man kunde fråga, de flesta godtog det så länge man hoppade utanför tävlingen så att säga...

Bara undrar lite allmänt sådär :angel: har egentligen inga planer på att tävla jag ska plugga men kan vara bra om man någon gång vill skutta runt en 50 bana lix.

Nej! Triangelmärkta hästar får inte tävla och inte ens "tränas för tävling"
Har ändå fått uppfattningen att många släpper in dom på klubbtävlingar och ev. pay n´ride.
Se till att få reda på varför hon är T-märkt! Enbart hög ålder har jag svårt att tro på. Tror inget försäkringsbolag går med på det.

nej jag vet inte, hon visar iallfall inget nu men ska fråga.

Jag undrar hur många trådar det finns om t-märkta hästar?

*En häst blir inte t-märkt pga ålder.

*En t-märkt häst får aldrig tävlas eller tränas för tävling.

T-märkt blir hästar av skada eller annan sjukdom. Det kan vara en olycka eller förslitningsskada. Men det är inget konstigt att hästen är helt frisk nu om det var ett bra tag sedan t-märkningen. Många hästar läker ju ut gamla skador bara de får vila tillräckligt länge och sättas igång tillräckligt långsamt, vilket inte brukar vara fallet när man vill igång o tävla så fort som möjligt. Har egen erfarenhet av detta. Vet. bedömer att hästen ej kommer hålla för tävling mer men saken kommer i ett annat läge när hästen fått vila t ex 1-2 år och blivit igångsatt lugnt under fyra månader. Trots detta medför ju triangeln att hästen inte får tävla mer men en del ridklubbar släpper på det vid klubbhoppningar och det tycker jag är bra trots att det ev. är förbjudet. Varför ska en gammal utläkt skada sätta stopp för småtävlingar om hästen är helt frisk sedan länge? Vad jag har hört får man om klubben godtar det, även vara med i omhoppningarna, men det kan vara olika från klubb till klubb.

Varför ska en gammal utläkt skada sätta stopp för småtävlingar om hästen är helt frisk sedan länge? Vad jag har hört får man om klubben godtar det, även vara med i omhoppningarna, men det kan vara olika från klubb till klubb.

Men då är det ju så att hästen har blivit utdömd på felaktiga grunder!

Om skadan som triangeln sattes för har LÄKT ut!

Är det på så sätt så borde ju även försäkringsbeloppet betalas åter till bolaget.

En häst som är utdömd får varken tävla eller tränas för tävling, så enkelt är det, det är inte tillåtet alls, inte ens på klubbnivå enligt det avtal som man en gång ingått med sitt försäkringsbolag som sedan betalade ut beloppet för hästen.

Jag tycker att det är helt rätt!

För trots att en häst kan se hur fräsch som helst ut så är det ju en rejäl skada som ligger till grund för triangeln. Även om hästen håller till hobbyridning i skogen så är det långt ifrån säkert att den håller för mer än ett par tävlingar.

Varför riskera det?

Nej, köper man en triangelmärkt häst så måste man vara medveten om att det inte är ett superklipp man gör när man får betala ett par laxar för en svår klass häst.

Det finns en orsak till det låga priset.

Och är det så att man redan äger hästen när den får sin stämpel och har plockat ut pengarna från försäkringsbolaget, ja, då borde man ju veta bättre än att ta ut den i tävling igen, annars hade det ju inte behövts dömas ut från början.

Förr har det varit så att det i tr stått att dom inte fått tävla inbjudningstävling och högre, försäkringsbolagen har dock alltid motsatt sig all sorts tävling. Men nytt för iår är att dom inte får tävla alls enligt TR, alltså inte ens på klubbtävlingar enligt ridsportförbundet. Så att kringå försäkringsbolagen som man gjort förr ska då alltså inte gå.
Och nej du får inte rida utom tävlan heller för det är trots allt en tävling du deltar i.
Inga hästar triangelmärks för att dom är gamla!!! utan det har funnits/finns en skada som gör att hästen inte kan användas som tävlingshäst eller det ändamål den var avsedd för.

Men vad som är "tränas för tävling" är ju luddigt, måste vara omöjligt att avgöra vad som är det och vad som är vanlig motionsridning!

En T-märkt häst får inte heller användas i kommersiellt bruk tex på ridskola eller turridning.

Nej du får inte tävla. Även om hon nu är otroligt pigg och känns fräsch som en 5-åring att rida, så har hon haft en skada..

T-märkt blir hästar av skada eller annan sjukdom. Det kan vara en olycka eller förslitningsskada. Men det är inget konstigt att hästen är helt frisk nu om det var ett bra tag sedan t-märkningen. Många hästar läker ju ut gamla skador bara de får vila tillräckligt länge och sättas igång tillräckligt långsamt, vilket inte brukar vara fallet när man vill igång o tävla så fort som möjligt. Har egen erfarenhet av detta. Vet. bedömer att hästen ej kommer hålla för tävling mer men saken kommer i ett annat läge när hästen fått vila t ex 1-2 år och blivit igångsatt lugnt under fyra månader. Trots detta medför ju triangeln att hästen inte får tävla mer men en del ridklubbar släpper på det vid klubbhoppningar och det tycker jag är bra trots att det ev. är förbjudet. Varför ska en gammal utläkt skada sätta stopp för småtävlingar om hästen är helt frisk sedan länge? Vad jag har hört får man om klubben godtar det, även vara med i omhoppningarna, men det kan vara olika från klubb till klubb.

Fast i de flesta fall så är det inte själva skadan som läker ut utan symtomen på skadan. Det betyder att hästen kan se frisk ut utan att vara frisk. Rider du den hårt tillräckligt länge så kommer skadan att till slut ge sig tillkänna.

Mvh

Tora

knapp

till er alla jag ska inte tävla, har ingen tanke att göra det heller men jag ville veta vad som gällde.

ska ut ich kolla på Jolanda som hon heter, idag när en kompis ska hoppa henne

Ingen häst blir T-märkt pga ålder, isåfall hade ju försäkringsbolagen gått i konkurs.

Givetvis så har hon en skada även om hon kan vara "frisk" nu.

Pay and ride tycker jag ÄR tävling. I allafall i mina trakter så följs TR så mkt på dessa arrangemang att de i mina ögon är tävling. De hänvisar tom till TR i tex västtvånget för juniorer.

Jag tycker det är synd att det inte går att häva en T-märkning. För då och då händer ju att hästen blir helt frisk, och då vore det ju toppen tycker jag om det gick att tex köpa ut hästen från försäkringsbolaget och sedan få använda den fullt ut igen.
Vet ju flera fall där anställda i försäkringsbolag köpt utdömda hästar som T-märkts och sedan blev hästen helt återställd. Lite synd att inte kunna använda en fin, frisk häst helt ut tycker jag.
A1-försäkring är ju en användbarhetsförsäkring, på lägre nivå kan ju hästen hålla för även tävling, även om den döms ut för att den inte klarar svår klass som det var tänkt. Har träffat en sådan häst.

Har fått förfrågan om att låna en T-märkt fröken, hon är inte skadad eller dyl. (vet. equterapet*stavas* har kollat och massör tror jag) så jag antar att hon är T-märkt pga. åldern (19 år) och att om jag chansar villt kanske har gått mycket tävlingar i yngre dar?

Nu undrar jag vad som gäller, får jag hoppa en klubb hoppning om jag pratar med arrangörer innan och visar friskintyg?
Och att jag står utom tävlan om jag tävlar 2 faser?

//anna

En häst blir inte T-märkt på grund av ålder eller för att den har tävlat mycket, utan för att den har en skada som gör att den blir utdömd (dvs veterinären bedömer att den aldrig kommer att bli riktigt ridbar igen). Det är därför man inte får tävla en t-märkt häst, av djurskyddsskäl.

Jag skulle absolut ta reda på VARFÖR hästen är t-märkt, hon kanske inte håller för hoppning öht?

ja jag har hört det där nu i alla tidigare medelande :smirk: jag fattar nu?

Har pratat med ägaren och det var när hon stod i Holland då hon fick en bakbens skada (hon håller för hoppning dock ej varje dag elelr dyl.) som läkte på 4:a månader MEN de ägarna ville tävla så de T-märkte henne för att få ut försäkringspengarna sålde henne och köpte en ny bättre ponny. hon har bara varit halt 1-3 gånger efter det och då var hon 13 och nu är hon 19 :smirk:

En skada som läker ut på 4 månader är INTE anledning nog för en T-märkning. Antingen ljuger de för dig eller så har de lurat försäkringsbolaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka