sysselsättning under boxvila

C

chira

Nu ska tösen stå på total boxvila i tre veckor. Nån som har nått tips på vad man kan göra för att hon inte ska tråka ihjäl sig totalt? :)

Sv: sysselsättning under boxvila

Man kan sätta in godis i form av Manger Mate. Men när min b-ponny stod på boxvila åt hon upp en sån på 2 dagar :p inte helt ekonomiskt hehe.

Man kan lägga in grankvistar också, det brukar de gilla att pilla på. En annan sak min häst tyckte var kul när han var liten, var att ha en tom läskflaska (typ 1,5 liter) hängandes från taket. Han puttade på den och lyckades ibland trycka ut den genom gallret :p

Jag har tänkt att byta ut spåner till halm och hänga in nån borste hon kan tugga på och leka med. Sen fri tillgång till hö också då.

Jag har tänkt att byta ut spåner till halm och hänga in nån borste hon kan tugga på och leka med. Sen fri tillgång till hö också då.

Det jag har gjort när jag hade min häst på boxvila var att jag köpte en Q-ball och la godis (krafft eller liknande) i så kunnde hon rulla runt sin boll i boxen för att få en liten godisplutt i taget.

funkade bra tycker ja, Q-ballen kan man köpa på typ alla djuraffärer...

En annan sak min häst tyckte var kul när han var liten, var att ha en tom läskflaska (typ 1,5 liter) hängandes från taket. Han puttade på den och lyckades ibland trycka ut den genom gallret :p

Jag har en också flaska i taket,men jag har skurit två hål i den och fyller den med godis så att pålle får jobba lite för att få ut dem;)

Annars man också ta en boll med hål i som hundar brukar ha och fylla den med godis.Vissa hästar tycker också om att knapra på en kålrot eller liknande som hänger från taket.

Du kan ju öka grovfodergivan så att hon får äta längre,och sätta en del i hönät.

Jag har hört att en radio kan vara till hjälp så att hästen inte står i total tystnad.Under förutsättning att den är på då:p

Hoppas det går bra!

Det jag har gjort när jag hade min häst på boxvila var att jag köpte en Q-ball och la godis (krafft eller liknande) i så kunnde hon rulla runt sin boll i boxen för att få en liten godisplutt i taget.

funkade bra tycker ja, Q-ballen kan man köpa på typ alla djuraffärer...

Precis en sån menade jag.såg att du han skriva det före mig;)

ja la in en gran till min pålle som han sysselsatte sig med under dagarna och så hade jag radion på som sällskap.

Min pålla stod på box i dryg en månad när hon var 3, det var verkligen en utmaning att hålla henne sysselsatt.. ;)
Men som någon sa så lite granris att tugga på, hon fick en del av sitt hö i hönät för att förlänga mattiden lite. Och så fick hon morötter hängandes i boxen, det var nog det som fungerade bäst. Var inte helt lätt för henne att få tag i dem.. :p

Lägger in en bild så ser du hur jag menar. :)

PICT1091.jpg

Nej, faktiskt inte så farligt. :) Hon tröttnade när hon inte kom åt dem. Men sen kom hon ju på hur hon skulle göra, så då var det ingen match längre. Hon tryclte upp hela moroten mot kanten och fick på så sätt tag i den.

Nu ska tösen stå på total boxvila i tre veckor. Nån som har nått tips på vad man kan göra för att hon inte ska tråka ihjäl sig totalt? :)

Min syrras ponny (5 år) är en sån där som leker med vattenkoppen när hon blir uttråkad, med överhängande risk för översvämning som följd... :cool: Men vi slängde in ett par gamla rotborstar i hennes box. Nu leker hon med dem nätterna igenom och lekandet med vattenkoppen slutade ögonblickligen :)

Andra saker man kan göra är att slänga in alla möjliga kvistar, granris och halmtussar. Häng upp morötter, kålrötter och andra rotfrukter. Om det är möjligt så dela upp fodringarna så att hästen får små givor fler gånger om dagen. Lycka till! :)

jag har en lickitholder i min box det är en leksak som skall hänga i taket med en smaksatt slickgodis i det brukar vara en hitt för de flesta hästarna...

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
426
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 392
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar