Sysselsättning till fånghäst

Sv: Sysselsättning till fånghäst

Ok, tyckte nog att det lät lite skumt. Det gör det hela lite förklarligare.

Med detta menar jag än en gång att många inte tycks följa med i de nya forskningsrön som kommer. Jag är ganska säker på att du delar min uppfattning.

Helt rätt.
Min ordinarie veterinär (som sa att det var OK med morötter till min fånghäst)är ordentligt uppdaterad när det gäller fång.

Immer

En Häst som har akut fång bör inte äta från marken då den behöver avlasta sina framben! Min häst fick allt sitt strå i hönät under hela perioden av boxvila.

Min häst hade ett lindrigt fånganfall, så för hennes del räckte det med att hon stod inne en dag, sen fick hon gå ut i boxhage med betesreducerare.
På natten stod hon inne och fick sitt hösilage i sin HayBar, dvs från marken. Hon hade massor av torv att stå på.

Det handlar troligtvis om hur allvarligt fånganfallet är, många hästar med lindriga anfall klarar säkert att äta från marken. Och även om man serverar höet i hängande nät kommer de ändå att, när de tömt hönätet, att stå och leta efter resterna på marknivån :cool:

Immer

Tack för bra tips. Just nu så har han i princip fri tillgång på halm och en minimigiva av hösilage då vi nästan misstänker att det är detta som varit den utlösande faktorn och än så länge verkar det fungera med luftvägar och allt*peppar peppar*. Dessvärre tycker jag fortfarande att han har väldigt mkt puls trots att han får Finadyne?!

Men han är väldigt deprimerad och nere. Det är så hemskt att se honom stå där inne i stallet, han som älskar att vara ute. Hade självklart släppt ut honom nu om det inte va så att marken bara är täckt av is och ett 3 cm tjockt snö lager som kom inatt.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på

Hästrelaterat