Sysselsättning i hagen?

Ellanamde

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni för att sysselsätta hästens tuggbehov som ska va på 8 timmar?
Mina hästar har nu gjort tendenser till att försöka smita ur hagen trots att jag släpat in granar och hö.
Hur gör ni för att sysselsätta era hästar i hagen?

Sv: Sysselsättning i hagen?

Mina får helt enkelt mycket grovfoder. Den ena går på lösdrift i jättehage. Där finns en del att gnaga på i form av träd, buskar och när årstiden är rädd för det: gräs.
Den andra står uppstallad med mindre hage. Han är inte inresserad av grenar etc. Så han får grovfoder, så mycket han stoppar i sig, även inne i boxen.
Han har alltid mat inne och stor del av tiden ute.

Äter de för fort får man fodra i många små högar eller slowfeeding hönät eller liknande. Granar, kvistar etc kan man ju också stoppa in om de tycker sånt är skoj. Eller halm..

Jag har gräshagar så hästarna går o pillar i det. Slowfeedingnät på vintern är toppen, tar lång tid att äta utan att behöva ge så mkt mer än uträknade portioner.

Fri tillgång på silage i finmaskigt nät.

Dessutom skogshage, så de krånglar sig rätt ofta in bland träden och äter rötter.

Fri tillgång på grovfoder. Och en isolerad vattenbalja de kan sysselsätta sig med att demolera istället *bitter* Jag letar efter leksaker att ha ute i hagen men risken är väl att det som fyller en funktion kommer fortsättningsvis att bli demolerat oavsett.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka