Sysselsättning i hagen?

Ellanamde

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni för att sysselsätta hästens tuggbehov som ska va på 8 timmar?
Mina hästar har nu gjort tendenser till att försöka smita ur hagen trots att jag släpat in granar och hö.
Hur gör ni för att sysselsätta era hästar i hagen?
 
Sv: Sysselsättning i hagen?

Mina får helt enkelt mycket grovfoder. Den ena går på lösdrift i jättehage. Där finns en del att gnaga på i form av träd, buskar och när årstiden är rädd för det: gräs.
Den andra står uppstallad med mindre hage. Han är inte inresserad av grenar etc. Så han får grovfoder, så mycket han stoppar i sig, även inne i boxen.
Han har alltid mat inne och stor del av tiden ute.

Äter de för fort får man fodra i många små högar eller slowfeeding hönät eller liknande. Granar, kvistar etc kan man ju också stoppa in om de tycker sånt är skoj. Eller halm..
 
Sv: Sysselsättning i hagen?

Jag har gräshagar så hästarna går o pillar i det. Slowfeedingnät på vintern är toppen, tar lång tid att äta utan att behöva ge så mkt mer än uträknade portioner.
 
Sv: Sysselsättning i hagen?

Fri tillgång på silage i finmaskigt nät.

Dessutom skogshage, så de krånglar sig rätt ofta in bland träden och äter rötter.
 
Sv: Sysselsättning i hagen?

Fri tillgång på grovfoder. Och en isolerad vattenbalja de kan sysselsätta sig med att demolera istället *bitter* Jag letar efter leksaker att ha ute i hagen men risken är väl att det som fyller en funktion kommer fortsättningsvis att bli demolerat oavsett.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp