Sysselsättningen boxvila

jeessiicaas

Trådstartare
Hej
Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada.
Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på spån och torvblandning.

Problemet är att hon slänger i sig maten, hon får hö i slowfeeding nät, samt halm i ett annat. Men trots det så äter hon upp allting alldeles för snabbt. Jag vill att hon ska få sin tuggtid såklart så har ni några tips på hur man ska göra?

Tar även gärna emot andra tips på hur man kan sysselsätta ponnyn? Vi ska helst undvika för mycket socker och liknande så hon inte får belastningsfång och hon ska ju inte heller bli för överviktig.
 
Blanda hö och halm i näten, väl blandat så tar det extra tid att äta upp hö först för att sedan ge sig på halmen.
Sly, gärna asp (finns även aspbark att köpa till häst men gnaga själv tar ju längre tid)
 
Var dock lite aktsam på halm, speciellt om din häst dricker dåligt. Det kan ge kolik när hästen är så stillastående som den är vid boxvila.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 921
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 969
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Terese
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 681
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp