sysselsättning?

Han kan behöva mineraler!
För att kolla kan du lägga i bara 1 dl mineraler i krubban, om han äter upp dem så behöver han dem!

Gör istället en HÖANALYS så du får reda på hur kvoterna ligger och om du behöver komplettera med kalk eller mineraler.
 
Mina hästar kan vara likadana att de i perioder helt plötsligt börjar att bita på allt trä. Jag hade också en massa stockar och pinnar ett tag men de bet i alla fall även på väggarna.

Nu förtiden när det händer så ger jag en mindre "fri mängd" mineraler under en period.
Det hjälper alltid!!! Trots att de enligt foderstaten ska få i sig tillräckligt med mineraler.
 
har du inte nog med träd att ge till hästen kan du köpa
ren bark från tex, Kurant-bioactive foder. De har aspbark i sina foder
men även ett kompliment foder som består av ren bark.
Kan vara så att hästen behöver mer fibrer. Vet hästar som har slutat gnaga på stolpar och inredning
efter att de har fått det fodret... ;)
 
Jag kände ett korkat sto som åt upp en hel hink mineraler (8 kg) när hon var lös en natt... Trots att hon fick mineraler i fodret som täckte hennes behov. Visserligen var det en ovanligt korkad häst, men jag tror nog att det finns fler hästar som äter mineraler för att de smakar så gott.
(Hästskrutta blev förgiftad och fick både feber och ont i magen förresten...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 138
Senast: exotic
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 942
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 785
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp