sysselsättning?

L

Lollo25

Hej! Min häst biter på boxväggarna! Trots det är han ute 14 tim /dygn, och rids, promeneras, markarbetas minst 5 ggr veckan. Han går ute med andra hästar, har hästar i boxen brevid osv men ändå så gör han så här. Han är arab och de är ju i naturen lite känsligare och stressigare. Han går bara på gorvfoder (hö 7 kg och lusern 1kg) så det är inget överskott utav kraftfoder!
Finns det något sätt att göra det roligare för honom att stå inne över natten (eftersom det är då han biter på boxvcäggarna) ? Han får största fodergivan på kvällen, dvs 3 kg hö och 0,5 kg lusern. Är det inte tillräckligt?? Han behöver inte mer hö för att då blir han fet och får protein överskott. Höet ligger på bra värden.
Finns det något man kan lägga in?
Jolly boll gillar han inte.
Det verkar som om det är "tuggbehovet" han behöver. Han pillar alltid på saker och går ständigt med nosen i marken när han är ute.
Kan man plocka granris från granarna i skogen och lägga in?
Förra året gnagde de på en julgran som vi slängt ut i hagen och det var poppis.
nåt annat?
 
Står han på halm?

Kanske kan du blanda hö och halm så får han mer att äta med mindre energi/protein innehåll.

Du kanske skall sluta att ge honom lusern och i stället öka höet, lusernet är ju ett proteinrikt foder och om du ända hade "bra" värden i höet så kanske du kan tillgodose hans behov med hö istället.

Är han glupsk och äter fort?? I såfall kan du försöka med att lägga hans hö i dubbla hönät så att det tar längre tid för honom att äta höet men att han ändå får en jämn tillförsel av grovfoder (magen behöver inte stå tom..)

Får han någon form av mineraltillskott? En del hästar gnager trä när de har brist av något slag.

Granris är ingen dälig idé men grovfoder är nog en enklare och hållbarare lösning.
 
Häng in lite mer prylar i boxen, ta en PET-flaska, tom saftdunk e. likn och häng i ett balsnöre (billigare än jollyboll ?). Kanske är för tråkigt med bara hö och pellets, ge några strån halm? Havre? Annat? Nåt du kan ge som inte är så dyrt, det är ju inte farligt att ge lite mer än han behöver. araber blir vål inte feta så lätt? Göm höet under halm, eller nåt godis under höet eller...Hitta på nåt kul! Kanske han skulle må bra av att komma in och vara för sig själv en stund på dagen? En del hästar kan må bra av det om de har svårt att koppla av ute... Proteinöverskott (rimligt, kvot 7-8) är absolut INTE farligt om det kommer från grovfoder. han kissar ut överskottet, kanske behöver dricka lite mer vatten bara, men då har han ju nått att göra.
 
Detta vill jag också gärna ha tips på!
Min biter också på boxväggarna vintertid. Han står på halm, får 6 kg bra hö på kvällen samt en väl uträknad foderstat i övrigt. Det enda jag kan förklara det med är att han är en häst som gärna biter på ALLT. Från jackor till borstar till träns, grimmor, täcken, staketstolpar, kompisen...ja, helt enkelt allt han kommer åt att sätta tänkerna i.
Han blir alltid värre när han inte rids ordentligt, så visst har det med sysselsättning att göra. Men hur sysselsätter man en häst nattetid??
 
Om han är intresserad av mat så föreslår jag att du lägger höet i dubbla hönät (vad jag tjatar om det) Då tar det längre tid för honom att få i sig det och håller hoonm sysselsatt en liten stund extra.

Annars är det ju väldigt individuellt vilka slags "leksaker" de gillar, det finns ju allt möjligt t.ex bollar med hål i som man lägger kraftfoder i så får de pilla ut lite itaget.

Jag tycker att mna i största möjliga mån skall försöka sysselsätta demmed attvara hästar helt enkelt, men i bland är ju detta inte praktiskt möjligt och då får man försöka hitta på ngt bra.

Kan du ha honom ute längre i hagen kanske? Jag har provat med julgran uppbunden i ett hörn i boxen, det hjälpte lite på min, gömma foder lite överallt i boxen är också en idé som kan fungera.

Det ultimata för en alert häst som din torde vara lösdrift, men det kanske inte är möjligt?
 
Vi har hängt in "stockar" (ca 7-10 cm i diameter, 1,5-2 m långa) till våra hästar i boxarna för att dom skall ha något att gnaga på. Det är väldigt uppskattat. Det är lämpligt att välja en trädsort med god bark (asp är t ex populärt hos våra) eftersom det är barken som skalas av först. :D

Knyt rep runt ändarna på stocken och häng upp den genom att knyta fast repen i boxgallret. Ofta är repen också populära att gnaga på så ibland får man byta ut dem också...
 
Nä, tyvärr är lösdrift ingen genomförbar lösning, men nog skulle det vara bra för hans hjärna... :D
Han har aldrig ätit upp precis allt hö när han fodras igen på morgonen, så det är inte bristen på mat som gör honom till träätare.
Kanske läge dock att prova "foderbollar" och upphängda stockar för att se om det kan intressera den lille herr´n.
 
Lycka till :)

Du kan ju också gömma lite morötter o äpplen och liknande i halmen, tar alltid en liten stund att leta efter dem.. :)
 
Mitt halvblod är likadant.
Han har fått en grov gren samt en happy horse ball (från b***es, 129 kr) som han bär runt på. :)
 
Jag har det som ylvalill, har hängt "stockar" i boxarna, det funkar kanonbra, för tillfället är det björk efterom vi precis fällt en björk på gården. Det uppskattas av alla pållarna. Jag har ett sto som ger sig på väggarna blixtsnabbt om hon inte har något annat att gnaga på. Hon står ändå på halm, har fri tillgång till hösilage och är i hage 9 timmar/dygn. Men stockarna hjälper alltså! :)
 
Du kan lägga in granris. Ett hönät med halm kan vara bra om hästen inte står på halm. Ett annat tips är att ta en 0,5l läskedrycksflaska och klippa små hål i övre delen, fylla på med lite havre och hänga i gallret i ett halmsnöre. Det kan han pilla med och försöka få ut kornen - se till att det kan komma ut lagom med korn så han får belöning men inte käkar i sig allt direkt.
 
smart idé, det där att göra en egen sådan "flask-automat" Det skall jag prova till min häst även om han inte gnager (han kan ju få sysselsättning ändå, eller hur :cool:
 
även fast han är ute 14 timmar om dyngnet, så står han ju inne 10 timmar, och det är nog inte skojigt,,

tycker du fått jätte bra råd, förutom det med hönät, när hästarna äter ur sådana står de i en onaturlig ät ställning, anndas in mer hö dam och så..

Asp är bra att ge hästen,, det håller parasier borta,
 
Onaturlig ställning???Jag tror jag har hört det där tillleda.....Det beror ju på hur man hänger upp dem, man behöver ju inte hänga dem i taket :)

Det finns faktiskt hönät som har så små öglor att hästarna inte kan få in en hov i dem, de med jättestora öglor som är av nylon är ju inte att rekommendera på låg häjd, men de med små öglor (typ ponnynät) kan man fästa lågt och därmed förhindra felaktiga ställningar.

En tilläggsfråga; hur högt/lågt sitter era krubbor??

Varför skulle de andas in mer damm om höet ligger i ett hönät??? Förusättningen är ju att man fodrar med ett hygieniskt bra hö/hösilage..
 
Jag försökte hänga in en sån flaska till min pålle, den var rolig i några minuter, men SNÖRET däremot var himla intressant!! Han stog och bet o drog i det tills det gick av :rofl: Han gillar också att bita på saker... ;)
 
Jag har gjort precis som du, hängt in "stockar" av asp som hästarna ÄLSKAR att gnaga på!
Nu rör de inte boxväggarna längre, eftersom asp smakar MYCKET bättre!
Tänk på att byta ut "stockarna" ibland, så det alltid finns av den goda barken. :)

Kan ju tillägga att hästarna går ute ca 16 timmar om dygnet och får massor av hö både inne och ute.
Främst är det mitt kallbodssto som gnager, hon är "kroniskt" hungrig/ har ett stort tuggbehov. Tyvärr har hon även lärt sitt föl att gnaga... :crazy:
Men som sagt; det fungerar jättebra med "stockarna"! :)
 
Oj, har inte sätt alla svar! (mitt första inlägg). Ska svara på lite.. nej han kan tyvärr inte vara ute längre än ca 14 tim, de i stallet tycker t o m det är försent när de kommer in vid 20, men jag ska försöka ha honom ute så länge även om vintern.
Halm, han är redan lite bukig och tror nog han skulle bli fet.. men jag vet inte. Kanske värt att testa.
Protein kvoten ligger på 7,7, och Ca/P på 2,0. Så jag vet inte om det är så smart att ge mer protein.
Havren som nån skrev, skulle bara ge honom en massa onödig energi.
Nej, han gillar inte att vara inne, så han skulle inte vilja vara inne om dagarna i"lugn och ro". Lugn och ro har han i hagen =)
Stubbar: Vilka trä sorter kan man ge??? Ska börja med granris.
 
vanliga nylånhö nät hänger man ju högt, så det blir en onaturlig ställning, om man har hö "påsar" med flera hål i så kan man nog ha dom på golvet.. men eftersom du inte speiserade vilken sorts hö nät du menade antog jag att det var sådanna man hängde på väggen.

Även fast man har hygjeniskt god kvalitet finns det alltid små partiklar å lite "dam" i höt "boss" kanske är ett bättre ord,, och om hästen står högt med huvudet så andas hästen in skiten uten att den riner ut igen som den gör när hästen står med huvudet i en naturlig ät ställning..

Krubborna i stallet sitter ungifär i bog höjd, = onaturlig ät ställning.
 
Han kan behöva mineraler!
För att kolla kan du lägga i bara 1 dl mineraler i krubban, om han äter upp dem så behöver han dem!
Tillsätt det i fodret!
Kolla en gång i veckan, alltså genom att hälla i 1 dl mineraler i krubban, så länge han äter det så behöver han det!
Käkar han inte upp det första gången så behöver han sysslosättas..hur ofta rids han?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 138
Senast: exotic
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 941
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 785
Senast: Eliin98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp