ameo
Moderator
Sv: Syskon hemma vid magsjuka
En till tråd i samma ämne, skapad av undertecknad i samma situation...
En till tråd i samma ämne, skapad av undertecknad i samma situation...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=694
Står samma sak på sjukvårdsupplysningen, 1177.se, growingpeople osv.
Vinterkräksjuka = Virus man smittas av
Magsjuka = man äter något dåligt (inte virus, utan felaktigt tillagat)
Finns massor att läsa om man googlar.
Jag tycker det vore bra med en enhetlig policy från förskolan och skolan, och en tydlig information därifrån. Hade vi haft det hade jag givetvis följt den. Sunt förnuft är ju bra att ha, men är man inte rätt informerad , så hjälper ju inte det, eller hur? Sura kommentarer från pedagogerna ger inte så bra stämmning, liksom... Rak information däremot.
*knapp lån*
En liten fråga rakt ut i tomma luften.
Varför skulle det vara så hemskt att ha flera barn hemma en dag eller två
Jag vet att jag halkade utanför ämnet, men det kan inte hjälpas att jag förundras....
* Jenny *
Man smittar som värst innan man blir sjuk själv, så är en i familjen sjuk så borde alla vara hemma. Man tjänar ju inte själv på att magsjukan börjar gå runt på skola eller dagis... det kan komma igen! Sedan är det ju också minst 48 timmar efter sista symptomet, men vissa av magsjukorna kan smitta längre än så tyvärr!
Men vet väldigt väl vilken enorm skillnad det är på att ha ett eller två barn hemma...
Hur gör ni vid magsjuka? Har ni det friska syskonet hemma, eller på skola/förskola?
Jag skickade sonen till fritids idag, fast lillasyster kräktes igår. Jag kan få saker gjorda, dvs jobba hemma, med ett barn, men inte med två, och jag trodde inte at man smittade innan man själv kräkts, så jag skickade sonen till skolan. Fick dock sura kommentarer om detta av en lärare.
Vi stannar alltid hemma 48 h efter kräkning, men aldrig INNAN kräkning. Isåfall skulle väl hela familjen stanna hemma så om någon i familjen var sjuk?
Hur gör ni och varför? Nån som VET när man smittar?