Syskon hemma vid magsjuka

Sv: Syskon hemma vid magsjuka

Eller för den skull om man som personal måste ta hand om kräkan om den kommer :crazy:

I vinter har vi varit två stycken hemma efter att ha behövt ta hand om två kräkor. Dvs. 100% utfall. Men i dessa fall var ingen annan hemma och sjuk. Hade någon i familjen varit hemma med kräksjuka vet jag inte vad jag hade gjort... Så roligt hade jag det inte hemma. Gravid och med barn själv...

Vi hade detta förra veckan. 4-åringen kräktes lite men pigg och symtomfri hela dagar men det återvände efter 3 dygn med både kräk och diarré, dock inte så mycket så det känns relativt lindrigt. Vi höll båda barnen hemma 48h trots olika förskolor och avbrott i inskolningen. Lillebror hade bara lösbajs en dag första svängen sen har ingen av oss vuxna haft något. Det står lappar på 4-åringens förskola om hur smittsamt det är och råd, där står bla att man bör hålla syskon hemma också. Skrivet av BVc eller liknande, ej av pedagogerna.

Jag själv arbetar i en skola, åk 3-5. Jag hatar när elever säger att "Idag spydde brorsan" då är det liksom att man försöker unvika kontakt med det barnet och bara väntar på att denne ska komma och säga att den mår dåligt, och så blir det rätt ofta. turligt nog brukar jag klara mig och vi har sällan samma epidemier som på förskolor.

just nu snurrar kräksjukan på vårat dagis och det är jätteviktigt att inte skicka något barn om någon i familjen är sjuk för att stoppa spridningen! Den som varit sjuk ska ha varit symptomfri 48 timmar innan barnet/ barnen kan gå igen.

Vi som har liten bäbis hemma vill i största möjliga mån undvika kräksjukan hos oss så nog skulle jag bli irriterad om jag fick veta att en kräksjuk familj skickade sina barn till dagis ändå.
Förra veckan var en hel avdelning med personal sjuk på vårat dagis + några på andra avdelningar, inte roligt alls, kräksjukan sprider sej lätt o snabbt! Håll barnen hemma!

http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=694

Står samma sak på sjukvårdsupplysningen, 1177.se, growingpeople osv.

Vinterkräksjuka = Virus man smittas av
Magsjuka = man äter något dåligt (inte virus, utan felaktigt tillagat)

Finns massor att läsa om man googlar.

Jag har googlat, och ja, det finns massor att läsa, men det är svårt att sålla och det står olika på olika ställen. Det är därför det är så bra att kunna fråga er som kanske redan har sållat. Tack för länken!

Jag håller inte med dig om definitionerna av namn. Vinterkräksjuka är ett relativt nytt begrepp, vi sa alltid magsjuka om den åkomman förr. Det du kallar magsjuka kallar jag matförgiftning.
På nätet finns båda namnen.

*KL*
Jag tycker det vore bra med en enhetlig policy från förskolan och skolan, och en tydlig information därifrån. Hade vi haft det hade jag givetvis följt den. Sunt förnuft är ju bra att ha, men är man inte rätt informerad , så hjälper ju inte det, eller hur? Sura kommentarer från pedagogerna ger inte så bra stämmning, liksom... Rak information däremot.

Jag tycker det vore bra med en enhetlig policy från förskolan och skolan, och en tydlig information därifrån. Hade vi haft det hade jag givetvis följt den. Sunt förnuft är ju bra att ha, men är man inte rätt informerad , så hjälper ju inte det, eller hur? Sura kommentarer från pedagogerna ger inte så bra stämmning, liksom... Rak information däremot.

Det förstår jag, det håller jag med om. Alla vet ju inte hur/när/varför magsjuka sprids, och om man inte vet detta så är det ju ibland svårt att fatta "rätt" beslut...

Jobbar i en föreskoleklass, förra veckan kom en förälder med sitt barn och sa att att vi skulle hålla lite koll på henne eftersom hennes brorsa låg hemma och var magsjuk. Hon mådde OK hela dagen, men var sjuk dagen därpå och likaså 5 andra barn! Vet förstås inte om det var hennes fel, men lite misstänkt är det ju med tanke på hur otroligt lätt vinterkräksjukan smittar....

Man binder ju ris åt sin egen rygg också. Blir personalen sjuk får ju ens barn sämre omsorg...

Man smittar som värst innan man blir sjuk själv, så är en i familjen sjuk så borde alla vara hemma. Man tjänar ju inte själv på att magsjukan börjar gå runt på skola eller dagis... det kan komma igen! Sedan är det ju också minst 48 timmar efter sista symptomet, men vissa av magsjukorna kan smitta längre än så tyvärr!

Men vet väldigt väl vilken enorm skillnad det är på att ha ett eller två barn hemma...:crazy:

Vårt dagis har regeln att eventuella syskon ska hållas hemma om barnet är magsjukt, punkt slut. Dessutom ska de vara hemma två dagar efter sista kräkningen. Personalen är också noggrann att berätta om det går magsjuka eller om de behövt skicka hem något barn pga kräkningar. Peppar peppar verkar det fungera bra, vi har inte blivit drabbade så mycket.

Aldrig i livet att jag skickar iväg den andra till dagis/skola om man har kräk/magsjuka i familjen!!Jag blir själv totalt vansinnig på att folk på dagiset gör det!! :mad:

mul/som haft äldsta sonen hemma från dagis i nästan 4v pga detta...

Nu har inte min lilla börjat på dagis ännu.. Men jag skulle låta alla barnen stanna hemma.
Det är inte bara kräkningar som sjukdomen yttrar sig, utan kan endast vara diarré, det är minst lika smittsamt!
Hör av många i min bekantskapskrets som släpper iväg eller går själv till arbetet dagen efter, då blir jag mörkrädd! :crazy: Inte konstigt att det går runt..
En del tror ju att så länge man har handsprit och spritar av handtag/toasits så är det lungt. Men de 48 h är det få som vet, träffar på alldeles för många sådana... :crazy:

KL
Jag har pratat med fröken igen, och de har inte alls en policy att syskon till magsjuka barn ska vara hemma, hon bad tom om ursäkt för sin sura kommentar. Det var visserligen bra (som sagt, hellre rak info än sura kommentarer), men jag kommer i fortsättningen att ha syskonet hemma ifall den andra är sjuk. Tack för alla åsikter. Jag har tagit dom i beaktning! :)

*knapp lån*
En liten fråga rakt ut i tomma luften.
Varför skulle det vara så hemskt att ha flera barn hemma en dag eller två:confused:

Jag vet att jag halkade utanför ämnet, men det kan inte hjälpas att jag förundras....

* Jenny *

*knapp lån*
En liten fråga rakt ut i tomma luften.
Varför skulle det vara så hemskt att ha flera barn hemma en dag eller två:confused:

Jag vet att jag halkade utanför ämnet, men det kan inte hjälpas att jag förundras....

* Jenny *

Hemskt; nej!
Svårt att jobba; ja!

Om man har ett sjukt barn, och ett friskt, så blir det friska barnet även väldigt uttråkat, då man inte kan hitta på så mycket med en sjukling (typ gå ut).

Men hemskt är det knappast.

Nej, hemskt skulle jag inte vilja kalla det, egentligen skulle jag vilja vara med mina barn varje dag :love:, men om man måste jobba eller utföra något i hemmet, så blir det väldigt stressande, eftersom mina barn både leker jättebra - men vilt och bråkar väldigt vilt emellanåt... Om de leker och jag jobbar, så får jag ta att hela övervåningen är upp-och nervänd efteråt och de har hittat på en hel del bus som man kan underhålla kollegor och andra med efteråt :p ...och är du själv magsjuk så är det rätt tufft att ta hand om två aktiva barn också... man tappar kollen på dem lite och det är ju lite vanskligt :angel: men vad gör man?? Nu är mina 4 och 6 år, så jag tycker det är mycket lugnare nu än för bara ett eller två år sen.

Man smittar som värst innan man blir sjuk själv, så är en i familjen sjuk så borde alla vara hemma. Man tjänar ju inte själv på att magsjukan börjar gå runt på skola eller dagis... det kan komma igen! Sedan är det ju också minst 48 timmar efter sista symptomet, men vissa av magsjukorna kan smitta längre än så tyvärr!

Men vet väldigt väl vilken enorm skillnad det är på att ha ett eller två barn hemma...:crazy:

Hur skulle man kunna smitta som värst innan man själv blir sjuk när smittan sitter i spyor och i avföring?
Gå in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs. De är de enda som håller på med forskning och faktiskt har aktuell information om hur det smittar.
Kräksjukan är inte luftburen men smittan kan spridas i luften via kräkningar partiklar virvlar i luften. Men är inte luftburen som tex. en förkylning.

Stora smittspridningen är ju att man har virus på händer och tar det med sig.

Men jag kan absolut hålla med om att barn som har utsatts för smitta (sjuka syskon) lika gärna kan hållas hemma om man har möjlighet för att inte riskera att de blir sjuka på dagis/skolan (eller kanske inte skola -skolplikt) och där då smitta ner många fler...

Ja, du vet kanske bättre, är inte påläst på forskningen, men enligt sjukvårdsrådgivningen och husläkaren finns ca 200 olika magsjukor. Som jag fattade det var i alla fall de flesta virus och inte alla men vanligt med luftburet virus. Kommer inte ihåg säkert nu men den så kallade vinterkräksjukan är väl luftburet virus??
Jag vet att min mamma blev smittad av min son, trots att han varit symptomfri i tre dagar. Hon fick precis samma magsjuka, trots att hon varit isolerad flera dagar innan han kom och hälsade på, träffade bara honom och blev sjuk inom två dagar tror jag det var... och nej, han hade inte bajs eller kräks på sig.

Jag är ingen expert (bara fobiker). Och enligt smittskyddsläkaren som är ansvarig på de smittsamma magsjukorna(virus alltså) så ska de allra flesta (alla?) vara ickeluftburna. Men många är extremt smittsamma, så det kan alltså räcka med några få viruspartiklar för att man ska bli smittad och några droppar kräks innehåller flera miljoner...

I en familj som har varit smittad har man funnit smitta, trots noggrann städning med klorin i upp till tre veckor... Det kan sitta i kläder, på dörrhandtag (inte bara toalett utan även tex. ytterdörr, kyl/frys), leksaker, telefoner, fjärrkontroller ja allt möjligt som om man sen om man har otur kan dra med sig till andra eller själv få i sig så man återinsjuknar eller någon annan i familjen insjuknar...

:eek: vad äckligt... det är sånt jag inte ska börja tänka på... kan bli besatt... :p Kanske förenklar de sanningen för oss vanliga dödliga som ringer in... :idea:

Hur gör ni vid magsjuka? Har ni det friska syskonet hemma, eller på skola/förskola?

Jag skickade sonen till fritids idag, fast lillasyster kräktes igår. Jag kan få saker gjorda, dvs jobba hemma, med ett barn, men inte med två, och jag trodde inte at man smittade innan man själv kräkts, så jag skickade sonen till skolan. Fick dock sura kommentarer om detta av en lärare.

Vi stannar alltid hemma 48 h efter kräkning, men aldrig INNAN kräkning. Isåfall skulle väl hela familjen stanna hemma så om någon i familjen var sjuk?

Hur gör ni och varför? Nån som VET när man smittar?

Kräksjuka är enormt smittsamt och på de arbetsplatser jag hittills tillhört är man inte välkommen till jobbet om familjen har kräksjuka.
Har man själv haft kräksjuka är rådet att stanna hemma två dygn efter tillfrisknande.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Bapelsin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 771
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar