Syrat korn till häst?

pinky

Trådstartare
Grannstallet har fått möjlighet att (genom en kobonde) fodra med syrat korn. Ingen har dock erfarenhet av det fodermedlet...

Vad ärdet för slags foder? Tröskat spannmål eller "på strå"? Vad är det syrat med? Vilka näringsvärden har det? (Protein behövs i mängder till deras hö...:crazy:) Och såklart, är det ett lämpligt hästfoder öht?

Någon som har erfarenhet?:)

Sv: Syrat korn till häst?

Syrat spannmål är väl en foderkonservering med myrsyra...Det är väl för att det ska vara lagringsdugligt. Läste nånstans att, utfodrar man med syrat spannmål måste man tillföra extra e-vitamin.

Enligt Hippocampus ska syrad spannmål vara mycket smakligt. Ska du ha protein så är väl inte korn det ultimata proteinhöjaren. Finns ju bättre medel.

Tack för svar!

Så syran tillför i princip inget av värde näringsmässigt, alltså? (Som ammoniakbehandling av halm gör, t.ex...)

Syrad spannmål är konserverad genom att man tillsätter propionsyra i stället för att torka den. Det bör alltså fungera lika bra/dåligt som annan spannmål.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 862
Senast: orcide
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: svampbobbis
·
K
Foder & Strö Hejsan! Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd...
Svar
18
· Visningar
1 727
Senast: Hannely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025