Syrad havre?

antiloop8

Trådstartare
Jag har genom alla år kört med vanlig hederlig havre. Nu fick jag erbjudande att köpa billig syrad havre. Men iom att jag aldrig hört någon som fodrat med det så undrar jag om det är livsfarlig, farligt, eller helt ok att ge?!

För o nackdelar? (om man kan fodra med det)

Tack på förhand! :bow:

Sv: Syrad havre?

På Hippocampus fodersida står följande:

Syrad spannmål

För att vara på den säkra sidan att spannmålen ska vara lagringsduglig tillsätts numera ofta något preparat som sänker pH. Syrad spannmål uppfattas som mycket smaklig och är fullt jämförbar med den lufttätt lagrade spannmålen.

Så det är väl bara att köpa då kan jag tänka mig..

Min pålle har ätit syrad havre i flera år utan att tuppa av....
Ett stort plus är att det inte är torrt och dammigt!

antiloop8 skrev:
Jag har genom alla år kört med vanlig hederlig havre. Nu fick jag erbjudande att köpa billig syrad havre. Men iom att jag aldrig hört någon som fodrat med det så undrar jag om det är livsfarlig, farligt, eller helt ok att ge?!

För o nackdelar? (om man kan fodra med det)

Tack på förhand! :bow:

Frågade en gång en av de äldre veterinärerna på Helsingborg om detta men han rekommenderade inte det. Om jag bara kom ihåg varför....
/Cats

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar