syntetsadlar

cili

Trådstartare
jag vet, sadeltrådarna är oändliga. men jag frågar ändå
igår var jag på hööks och provsatt några sadlar, vill ha syntetsadel eftersom jag av diverse olika anledningar inte gillar läder
kom fram till följande:

Griffin Selecta - skönast att sitta i, aningen tyngre än maxam? (tror det), stort plus att man kan "göra om den"
Maxam Allround - medelvikt, helt klart skön att sitta i, flyttbara saker under vulstren
Sigma Allround - lätt vikt, tillräckligt skön att sitta i (helt godkänt med andra ord), flyttbara saker under vulstren

om jag skulle välja en av dem just direkt nu så skulle det nog bli maxam, har hört mycket bra om de sadlarna förut och det verkar vara en bra sadel för ett rimligt pris.
men jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av dessa tre

hästen jag har är ett varmblod som används till många olika sorters ridning (därav letandet efter allroundsadel)

Jag vet inte hur kvaliteèn är på sigma.
Istallet har vi dock två syntetsadlar (dressyr visserligen...).
En gammal Griffin och en gammal Maxam. Modeller vet jag inte...det står ingenting på dom :confused:
Maxamsadeln är skit, bakvalvet är så kort så man glider baklänges i sadeln, häststackarn som har den sadeln får f.ö ont i ryggen av den så den används ju inte.
Griffinsadeln är underbar :love: jag rider bara i den, man sitter djupt och skönt i den, inte för tung (förvisso tyngre än Maxam) och flexibel bom...alltså "gången" på undersidan som är där bommen är....typ där man ska ha tunneln av vojlocken, där är den töjbar så sadeln formar sej jättebra efter manken/ryggen (råkar ha en häst med ryggproblem) Egentligen har jag funderat på en barbackasadel till henne men det går ju som det är nu....fast det kanske går bättre med en barbackasadel :)

Jag har själv 2 Griffin som jag är supernöjd med.
Har oxå ett varmblod och sadlarna har legat kalasbra på honom, ända tills nu på sistone när han blivit för bred för dom.
Så dom är till salu ;)

tycker iallafall det är en kalasbra sadel, lätt och hållbar och ligger bra på hästen. Och bra pris.

Jag har en Griffin Dressyr, underbar att rida i! Dessvärre har kusen vuxit ur sadeln så den är till salu... :smirk:

Själv tänkte jag investera i en bomlös sadel, och kanske (om pengarna räcker) en Sigma Allround att hoppa i. Detta givetvis bara om den passar hästen.

Har också en Griffin dressyr, som extra-sadel. Men jag tycker inte alls den är så skön att rida i. :crazy: Okej, den är väldigt mjuk och så, men knästöden är inte där dom borde vara och jag tycker den tippar mig framåt. Skön att skritta i, men dålig att arbeta i... :smirk:
Använder den bara när det regnar.

En annan nackdel, det blir himla varmt under den, häststackarn blir ju dyblöt på ryggen, det blir han inte med en "vanlig" sadel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka