Syns mask på röntgen?

Pia

Trådstartare
Anledningen till att jag undrar är att min Leonberger inte har någon matlust.
För en dryg månad sedan hade han heller ingen matlust, han var också spänd och öm över buken. Röntgen visade att han hade en nalle i magen. Han behövde inte opereras utan nallen flyttade ut i vida världen igen via tarmen. Gastoskopi gjordes och hans magsäck var lite irriterad så han fick Losec i 3 veckor.
Han kom igång och var hungrig och glad igen.
NU har han dock ingen matlust alls igen, han pillar i sig lite grand, kanske hälften av vad han får. Han är inte spänd eller öm i buken den här gången, och han är inte alls så där slö som han var när han ätit nallen.

Om han har så mycket mask att han inte vill äta borde han haft mask också när vi var hos vet. I magsäcken fanns ingen mask, det såg jag själv på gastroskopin. Men hur är det med röntgen? Hade vet. sett mask om det fanns någon?

Sv: Syns mask på röntgen?

Om du tror att hunden har mask låt de undersöka avföringsprov (helst 3 st, ett för varje dag) och avmaska sedan om det är så att hunden har mask. PÅ röntgen syns det sällan att hunden har mask, det skulle i sådana fall vara om hunden är helt full av maskar men då skulle den inte heller må så bra som din ändå gör.
Hjärt- och lungmask kan i vissa fall ses på röntgen (av bröstkorgen/lungorna/hjärtat) eller snarare tecken som tyder på mask.

Det kanske är så att din hund ätit något olämpligt igen, eller att en bit nalle fortfarande finns kvar i hunden? Eller så är det något helt annat osm itne allas har med nallen att göra.

Med tanke på din hunds tendens att sluka föremål (först strumpa (hade svaga minnen av det och såg att det var så när jag tittade bland dina tidigare inlägg) och nu senast en nalle) så skulle jag nog satsat mina pengar på att det är något nytt främmande föremål som guppar omkring därinne. Eller så kanske det är en irritation till följd av att han har haft en främmande kropp i magen, alternativt som Malibu Stacey föreslår att det finns någon del av nallen kvar i magen.

Vissa hundar är helt enkelt hopplösa på att pilla i sig saker.

Ja, han har en förkärlek till att äta underliga saker. Förutom strumpan och nallen har det bajsats ut bl.a. en BH och en leksaksbil:crazy:
Numer är vi väldigt noga med att det inte får ligga saker han kan ta, och vi har inte märkt att det saknas någonting.Nallen hade jag å andra sidan aldrig sett förr så den var inte våran, var den kom ifrån är fortfarande en gåta.
Jag får väl åka in och ta en ny bild av mage och tarm.
Han är dyr i drift min kille.

Men jösses, det låter ju helt sanslöst. Ibland kan man ju skämta om allt hundarna pillar i sig, men det där låter ju inte roligt alls.

Undra var han hittade nallen. Hur stor var den?

Ja, han har en förkärlek till att äta underliga saker. Förutom strumpan och nallen har det bajsats ut bl.a. en BH och en leksaksbil:crazy:
Numer är vi väldigt noga med att det inte får ligga saker han kan ta, och vi har inte märkt att det saknas någonting.Nallen hade jag å andra sidan aldrig sett förr så den var inte våran, var den kom ifrån är fortfarande en gåta.
Jag får väl åka in och ta en ny bild av mage och tarm.
Han är dyr i drift min kille.

Kolla du upp honom igen, om det inte ger sig och matlusten återvänder. Leonberger kan ibland drabbas av tarmvred (som många andra stora raser) och innan hunden blir riktigt sjuk så kan symptomen vara diffusa.

Hur gammal är hunden? Löptikar inärheten kan ju göra att dom tappar matlusten.
Men om han har en kärlek att äta underliga saker kanske det är dags att börja kolla den vägen.
Om hunden hade vart så full av mask skulle den troligtvis bajsa ut någon mask ibland tycker jag.

Det finns ingenting i mage/tarm som inte ska vara där, och han har inte mask.
Han äter bättre nu, så kanske var det bara värmen som var boven.
Jag blir lätt lite hysterisk när han slutar äta, men det har ju sina orsaker:crazy:

Skönt att få besked att det var okej med mage och tarm. Förstår verkligen om du blir orolig vid matvägran med hans historia.

Men jösses, det låter ju helt sanslöst. Ibland kan man ju skämta om allt hundarna pillar i sig, men det där låter ju inte roligt alls.

Undra var han hittade nallen. Hur stor var den?

En av armarna (eller om det var ett ben) kräkte han upp och den var ca 10cm lång och 4 cm bred över tassen. Resten av nallen bajsade han ut och då var den mer som en trasa, men jag gissar att den var 20-25 cm innan han mumsade i sig den.
Den var vit med röda trampdynor.;)
Jag fattar fortfarande inte var den kommer ifrån. Han har inte varit med någonstans där han kan ha tagit den på väldigt länge, men den kan ju ha legat i magen ett bra tag förstås. Den hade absorberat en massa magsyra och legat där och retat slemhinnorna så han hade fått en magkararr av det, så han fick äta Losec ett tag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 097
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka