mag

Trådstartare
vet inte var jag ska lägga den tråden... men provar här. Hur ser hästens synfält ut egentligen, att den ser utmärkt åt sidorna förstår man ju, men hur är det egentligen rakt fram och rakt bakåt ???
Min häst kan bli väldigt orolig när nått kommer rakt framifrån och det beror kanske på att hon egentligen inte ser, nån som vet.

Sv: synfält

Stämmer! Man ska aldrig närma sig en häst rakt framifrån, utan lite snett mot den. Hästar ser inte rakt fram.

Det är bara precis framför sig de inte ser alls, lite längre fram rakt framför sig ser de t o m med båda ögonen. Rakt bakåt (och lite åt sidorna, tänk dig att smalt V som går bakåt med spetsen mitt i hästens huvud) ser de inget alls. Förutsatt att de står rakt fram med huvudet, det är ju ganska uppmärksamma djur och vänder så klart på huvudet om det behövs för att kunna se något lite bättre. Om din häst blir orolig när något kommer rakt framifrån tror jag att det beror på kroppsspråket, det är lätt att se lite hotfull ut när man går rakt fram emot ett djur.

ca 3-6 meter framför hästen ser hästen i 3D(beroende på vilken huvudställning hästen har), åt sidorna ser den i 2D, bakåt ingenting..

gjorde en bild också.. OBS att detta är en bild som är ungefär rakt uppifrån, även fast hästhuvudet är annorlunda vinklat..
grönt fält är 3D, blått är 2D, rött ser den inget alls..
{C5556193-B295-423E-85D7-0775A72FEC65}.jpg

men tack. Den bilden var ju jättebra. Nu förstår jag bättre hur hon ser. Hon brukar reagera mest för saker som kommer långt framifrån, men då borde hon ju se vad det är. Kanske hon bara inte förstår vad det är då. Ja ibland blir jag inte klok på henne.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama