Synd om hästar som inte får gå på bete?

G

Genesis

Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;)

Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har varit i Sverige i snart två år.
Förra sommaren försökte vi ha henne på bete, men det fungerade verkligen inte. Hon blev galen, klarade inte av knotten, ville inte äta, slog sig och hade sår nästan varje dag. En gång trillade hon tom så olyckligt att hon fick in en pinne i benet. Efter det fick jag "nog" och hade henne inne på nätterna resten av sommaren, och ute dagtid. Vissa perioder när det var som varmast fick hon stå inne en stund på dagen för att sedan gå ute nattetid med täcke på (främst mot knotten).
Det fungerade jättebra och jag fick en mycket trevligare häst, som åt ordentligt och var lugn o lätthanterlig.

Nu till saken. Står innackorderad på en ridskola och nu har alla fått fylla i på en lapp vilka hästar som ska vara kvar på ridskolan, vilka som ska tas in på nätterna, vilka som ska iväg på bete osv över sommaren.
Häromdagen stod jag och pratade med en hästägare precis bredvid tavlan där lappen sitter och då utbrast hon, "aaa, typiskt. "anna" ska ha "smulan" inne på nätterna. stackars häst"
Sedan såg hon väl också att jag hade kryssat för att min häst skulle gå in på nätterna, och tyckte förståss situationen blev jättepinsam! :D Haha, och sa: "eh, jaha! ska du också ha din häst inne?"
"Ja, hon trivs inte så bra med att gå på bete" svarade jag.
"ehh, nää nä. självklart alla hästar är ju olika! men visst är det SKÖNT för dom när dom kan gå ute!"

Orkade inte argumetera om det med henne just då. Men vad tycker ni?
Går era hästar ute på sommaren? Rids/tävlas de samtidigt då?

Jag tycker såhär. Om vi tar min häst som exempel, hon är inte van vid att gå i hage öh. Har antagligen fått stå mycket i stall, gå i rasthage och skrittmaskin under sitt liv. Nu kanske inte det är det optimala, men det är vad HON är van vid. Hon gillar att komma in till sin box, få sin mat på regelbundna tider osv.
Är det då snällare att släppa ut henne på bete ändå? Trots att hon blir biten, inte äter ordentligt och skadar sig lätt?
Hade jag däremot haft en häst som var VAN vid att gå på bete, klarade av knotten och flugorna, åt ordenligt och verkligen trivdes med att gå ute på nätterna - då hade den självklart fått göra det.

I det stallet jag står nu är det jag och två till som ska ha hästarna inne. En av de andra tjejerna tävlar sin ponny på hög nivå i dressyr och har siktet inställt på SM. Jag förstår henne fullt ut att hon vill ha sin häst inne då. Hennes häst måste kunna prestera bra under hela sommaren, och då krävs ju också att hästen får tex mat på regelbundna tider och bra sömn.
Men flera andra hästägare tycker förstås hon är larvig som vill ha hästen inne och att det är synd "om den där stackars hästen" som aldrig får leva ett normalt hästliv.
Blir så trött på sådana kommentarer!

Blev lite långt, men bidra gärna med era åsikter och funderingar kring detta :)

Sv: Synd om hästar som inte får gå på bete?

Jag tycker det är synd att din häst inte får gå på bete. Men å andra sidan så tycker jag absolut synd om hästen om den plågas väldigt mkt av insekter. Jag skulle haft den på bete dagtid och inne på natten el tvårt om (beroende på när insekterna är som värst). Eller investerat i ett bra flugtäcke och testat om det räcker med det för att få hästen nöjd.

Tycker inte att tävling/träning är ett bra argument för att ha hästen i rasthage och inne på nätterna sommartid. Det finns massor med travare som går på lösdrift som tävlar/tränar mkt så jag tycker att det argumentet faller. Ge kraftfoder kan man ju även om hästen går ute dygnet runt (på bete).

Flugtäcke och huva har hon : ) Det fungerar ganska bra, men räcker inte till på nätterna. Hon ska förståss få gå i en ordentlig hage på dagarna, med mycket gräs i. Inte i en liten rasthage. Samma sak gäller tävlingsponnyn.

Men om man märker på hästen att den mår bättre av att få komma in på nätterna och inte trivs på bete är det väl inte synd om henne om hon inte får gå på bete?
Nu kan jag förståss inte läsa min hästs tankar, men jag märker ju på henne vad hon verkar må bra av.

Jag tycker det är upp till varje hästägare att avgöra om hästen ska gå på bete dygnet runt. Själv har jag inte mina tävlingshästar på bete på natten eftersom jag tycker att ridningen fungerar bättre om de fått stå inne och vilat över natten samt att den ena är mycket känslig mot knott och mygg, men de går självklart på bete från tidig morgon till sen kväll så de går inte i någon liten rasthage utan får äta ordentligt med gräs. In på kvällen vill de allafall.

Men som sagt jag tycker att varje hästägare får avgöra det själv, precis som att endel väljer att ha täcke på sin häst och en del väljer att inte ha det. Huvudsaken är att hästarna mår bra.

min är lik din.Han klarar inte av flugorna så min "stackars" häst får inte heller gå ute dygnet runt på sommaren.Nu är min så känslig att han knappt blir ridbar heller när det är för mycket flugfän .Inge kul att sitta på en häst som hugger hejvilt omkring sig..och slänger sig handlöst ut i diken och skog eller reser sig rätt upp..alt skenar :smirk:

Min går täckad med flugtäcke med helhals och heltäckande luva+ flugmedel på de otäckta delarna.Men i bland finner han inte ro då heller och får gå in en stund för att få slappna av.Det är inte kul att se honom stå och stampa i hagen och hugga sig själv i sidorna och i bringan och springa sig löddrig för att komma undan flugorna.

Han kliar oxå sönder sig .både man och svans.och som sagt springer han sig löddrig och skadar sig givetvis eftersom han är en klant ..vilket gör att han blir en ännu större flugmagnet.

en sådan häst som min tycker jag det är djurplågeri att hålla ute.

och det värsta är ..att i år blir det antagligen ÄNNU mer flugor än förra året eftersom det var så gynsamma förhållande då.:crazy:
Kan dock tillägga att min häst kommer gå i hage med gräs.

Senast ändrad:

Håller med helt och hållet.

(menade självklart inte att jag inte tycker att hästar ska få gå på bete, menade mer att jag tycker det är tråkigt när "folk" inte kan acceptera att en del hästar helt enkelt inte trivs att gå ute dygnet runt)

Låter ungefär som min det där. En gång förra sommaren när jag kom ut till stallet var hon helt genomsvett efter att ha sprungit runt, runt i hagen pga alla flugor och knott. Syntes verkligen på henne att hon var skärrad och ville inget annat än att komma in.
Vi har ju avlat fram hästar för att de ska passa som tävlingshästar och så vidare, då tycker jag det är våran uppgift att se till att miljön anpassas efter varje hästs behov.
Ett känsligt halvblod har tex oftast helt andra behov än en nordsvensk brukshäst.

Vissa hästar klarar inte att gå på bete. That´s life.

Inte tusan lider de av att komma in på stall om natten, få lite foder, i lugn och ro sova (de hästar som inte klarar bete klarar oftast inte av att sova ordenligt, får ingen ro, vandrarar av insekter, får ont etc), äta och ta igen sig.

Gräs tycker jag de flesta hästar ska ha, i alla fall ett par timmar om dagen.

I vissa perioder har jag haft häst ute på natten och inne på dagen, då de inte klarat insekterna dagtid. Väldigt trevligt att rida, utvilade (sovit till man kommer på eftermiddagen), rider och sedan utsläpp. Snabb runda till stallet på morgonen för intag om inte andra kan ställa upp och hjälpa till när de släpper ut de andra kamelerna.

Huvudsaken är väl att hästen inte far illa, och att den har hästkompisar inne på natten så den inte boxvandrar och/eller skriker.

Jag tycker väl först och främst att sånt är upp till varje hästägare. Varför skall hästen plågas när det är så uppenbart att den mår dåligt av flugorna? Man får göra så bra man kan för hästen och hästar har olika behov.
Jag har också en häst som är väldigt stressad av flugor. Jag har mycket blinningar(broms kanske andra kallar det) och trots flugtäcke kan hon inte vara ute sådana dagar. Jag har också ett vindskydd där det är mörkt och det hjälper lite, men hon får helt enkelt panik och spränger staketet.
Då har jag henne ute på nätterna istället för vi har knappt knott här. Min häst rids dagligen och har sin huvusakliga vila på vintern när vädret är som sämst.

Vi har våra hästar på bete fr.o.m mitten på Juni till c:a 1 Aug. Dom går ute dygnet runt och rids inte alls. Vi har en stor halmad lada med fast vatten kopp så dom har det jätteskönt. :) Ingen av våra hästar är direkt känsliga mot flygfän och ladan bidrar till att dom får skugga och även att flugorna inte hänger på överallt. Så det fungerar väldigt bra, där vi bor så är det väldigt öppet så det fläktar jämt.

För 20 år sedan hade jag däremot en häst som var extremt känslig mot mygg. :( Han fick bulor stora som uppsvällda femkronor över hela kroppen, inte kul alls! :cry: Eftersom han inte på något vis kunde njuta av sitt sommarlov med dygnetrunt utevistelse så fick han gå in i stallet innan myggen blev som galen. Det fungerade bra och han brydde sig inte om att han var ensam inne, visste ju vad alternativet var. :smirk: På morgonen gick han tillbaks till kompisarna på betet igen. Jag har ju tur som kan ha hästen på bete på dagen och inne på natten, alla har ju inte betet så till.

Tycker att du gör alldeles rätt i som låter din häst gå in på natten, du känner henne bäst och vet hur det brukar och kan avgöra hurvida det uppväger en betesgång/utevistelse nattetid.

Även tjejen som ska ev. till SM måste ju agera på det viset som blir bäst för hennes häst. Och visst är det trist för dom hästar som inte kan vara ute på bete eller nattetid. Men som obehörig så kanske man ska försöka inse att det kan finnas en orsak som man inte känner till. Det är ju inte så att man missunnar sin häst att gå på bete.

Kicki :)

Jag är av den åsikten att tävlingshästar visst klarar sommarbete och kan prestera bra, dock hade jag nog låtit denne stå inne 1-2 nätter innan tävlingsdagen, för ja, de blir rätt trötta av att 'vakta' dygnet om.

Angående ditt sto hade jag försökt släppa ut tidigt typ 6 ocht a in sent kanske 22-23 då tycker jag det är humant. Om hon tar så illa vid sig vid flugorna tycker jag du gör rätt i att låta henne vara inne om natten!

Jag tycker det är värre att en häst som inte trivs på betet ändå tvingas gå där än att den är inne på nätterna även sommartid...

Min ena är som din, inte alls van att vara ute mycket. Förra sommaren släppte vi honom på bete, och han rasade i vikt! Trivdes uppenbarligen inte alls. Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra i år, men börjar han tappa vikt igen får han utan tvekan vara inne på natten!

Min andra har alltid gått på bete, och klarar tävla reg/nat hoppning ändå, så det är ju väldigt olika från häst till häst.

Min häst går ute dygnet runt ca fem veckor på sommaren, i år har jag köpt ett flugtäcke som jag tänkte lägga på tex. efter ridning och vid tillfällen när det är mycket mygg. (Har henne på bete vid sommarstugan så det är ju lätt att klä på/av flera gånger om dagen)
Hon rids mestadels i skogen då, eftersom det är på ett berg så hamnar fokus förstås på klättring. Men lite dressyr på ängarna blir det också.

Min häst trivs med att gå ute dygnet runt några månader varje år, men sen ser man också att det är skönt för henne att komma in i boxen på hösten igen.

Men skulle hon inte gilla att gå ute dygnet runt så skulle hon nog få stå kvar i stallet över sommaren också, där har de möjlighet att komma in förutom ungefär en vecka varje år då stallet högtrycktvättas och torkar...

Det viktigaste är, tycker jag, att man tittar på hur hästen mår och försöker anpassa situtationen därefter. En del hästar trivs med att gå ute, andra kan kanske vara ute dygnet runt om de har tillgång till ett vindskydd medan andra hstar vill vara i boxen några timmar varje dygn.

jag släpper ut mina hästar i mitten av maj, och sedan går de ute till september-oktober, även de som tävlar. De rids som vanligt, och får kraftfoder varje dag. Dagen innan tävling kommer de in i stall, några dagar innan om de är lite för runda om magen. Men alla mina älskar att vara ute i flock och trivs att vara ute på nätterna, så då känns det inte bra att ta ifrån dem detta! Ingen av dessa är speciellt känslig för flugor mer än en som får rinnanade ögon, och det löser jag med flughuva.

HeJ!

Min häst går ute dygnet runt sommartid och rids som vanligt, eller lite hårdare. Hittar vi nån närliggande tävling tävlar vi också... Min häst älskar att vara ute och besväras inte nämnvärt av knott, myggor och bromsar..

Angående din häst, så känner du den väl bäst, tycker jag. Vissa hästar har jätteproblem med knott och mår bättre inne de timmar knotten är som värst. Sommarbete och ute dygnet runt får inte bli ett självändamål "för att man ska". Hästens välbefinnande måste ju komma först, tycker jag. Om det är så illa som du skriver skulle jag snarare tycka att du är elak om du låter hästen gå ute dygnet runt- den mår ju uppenbarligen inte bra av det!

/Lavinia

Min häst går ute dygnet runt från mitten/slutet på maj fram till september nån gång, tar in henne om det är helkasst väder. Hon klarar det kanon, rids som vanligt och denna sommaren är tanken att hon ska tävlas lite grann. (Då kommer hon dock få stå inne 1-2 nätter innan vi ska iväg så hon får sova ordentligt ;)(

Jag tycker inte synd om hästar som inte får gå på bete. Vissa klarar det bara inte och så är det med det. Har hästen problem med mygg/knott och annat otrevligt är det helt enkelt humanast att hålla hästen inne för att minimera "lidandet". Hästar är individer och man får ju se till det i alla lägen, även när det gäller bete.

Jag gillar faktiskt inte att ha hästarna "helt" ute på bete. Dom brukar bli så trötta och hängiga, åtminstone de jag haft. Mest från början innan de vant sig såklart, men såå länge hinner de inte vara ute på bete på sommaren vilket gör att när de väl vant sig är det snart dags att komma in igen. Om det finns ett bra vindskydd eller motsvarande tycker jag det är lite bättre. Allra helst ett utestall mer eller mindre dit hästarna kan gå in när de vill vila i skuggan. Att hästarna kommer in ett par timmar på dagen och eventuellt ett tag på natten för att vila tycker jag också förbättrar situationen.

Men helst har jag hästarna inne på nätterna även på sommaren. Eventuellt med undantag om hästen t ex blivit halt och ska vila (ego, jag vet :crazy: ) för då lockas man inte lika mycket till att rida fast man inte ska. Jag är INTE någon tävlingsryttare, hobbyryttare/skogsmulle snarare. Men jag vill ändå att hästen ska kännas hyfsat fräsch när man rider och jag vill inte tvingas hantera en häst som ser ut att somna närsomhelst.

Som i alla fall med djur måste man inse att de är individer med olika behov.

Mitt tyska sto är som din häst, hon fixar inte att vara ute så länge. Hade det inte varit för knott och flugfän så hade hon nog gladeligen varit ute, men nu går det helt enkelt inte.

Ett annat sto jag hade var tvärtom. Ju mer hon gick ute desto bättre. Det var inga problem att ha henne ute dygnet runt mitt under tävlingssäsong!

Men som sagt var - ingen är den andra lik. Att bara göra "som alla andra gör" är inte att ta hand om sitt djur på bästa sätt!

/C

min häst blir piggare av att gå på bete, piggare än under vinterhalvåret. hon ser ut som en tunna då. vi tävlar regionalt och presterar bra. hästen får knappt en liter havre dom dagar hon rids, skulle klara sig på bara gräs åxå men får havren för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
717
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka