Synd om alla småfåglar nu

Babe

Trådstartare
Jag tycker så synd om alla småfåglarna nu.
Efter en snöfri vinter så har vi nu fått ca 35 cm snö.
Försöker mata med bröd som blir över, men vad mer kan man mata med? Som häst ägare så har jag tillgång till Havre, kan man använda det? Finns det något mer i hästväg man kan använda? Eller något som man har i skafferiet. Kan man ge dem havre gryn eller kommer det svälla i deras magar??? ?

Vad matar ni med? (förutom alla köpta frön)

/B

Sv: Synd om alla småfåglar nu

Jag ger de havre eller havrekärvar. Annars blir de såna där talgbollar, solrosfrön med mer.

Kross, frusen talg, annat fett, bacon/fläskskivor osv. men solrosfrön o. talgbollar gillar de bäst i alla fall.

Här matas med jordnötter (Som är till för fåglar), hel havre, solrosfrön, talgbollar och äpplen.

Jag tycker så synd om alla småfåglarna nu.
Efter en snöfri vinter så har vi nu fått ca 35 cm snö.
Försöker mata med bröd som blir över, men vad mer kan man mata med? Som häst ägare så har jag tillgång till Havre, kan man använda det? Finns det något mer i hästväg man kan använda? Eller något som man har i skafferiet. Kan man ge dem havre gryn eller kommer det svälla i deras magar??? ?

Vad matar ni med? (förutom alla köpta frön)

/B

Tror nog att de klarar sig fint. Med tanke på den milda vintern har de nog dessutom reserverna kvar...om inte annat har de full koll på allt ätbart runt omkring på ganska stora avstånd.

Men man kan ju mata för att de är roliga att studera om inte annat!

Äter de havren?

Min sambo som är fågelintresserad säger att det är väldigt få småfåglar som äter hel havre.

Det bästa ska väl vara solrosfrön vad jag hört, innehåller mycket fett så det är prima

Det finns vissa fåglar som äter havre men ratar solrosfrön. Så här ger vi dom valmöjlighet. Det som verkar mest poppis nu är vanliga äpplen. Det diggar koltrasten!

Jag trodde att alla fåglar åt solrosfrön. (Men så kan jag inte så mycket om fåglar heller...)

Vi har gett dem solrosfrön, jordnötter, talgbollar och talg.

Frågade sambon och han säger som du Fraggel. Endel sparvar tex vill hellre ha havre eller annan säd, och helst på marken tydligen.

Min mormor är fågelexperten i familjen. Vill inte veta vad hon lägger i foderkostnader på alla fåglar men så har de väldigt gott om fåglar året runt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 846
Senast: Lindon
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar