Syn och luktsinne

E

Egonson

Kunde inte hitta nåt bra ställe att lägga denna tråden på, så jag chansar här. Flytta gärna om den ligger fel..

Hur bra hör en häst och hur bra luktsinne har den?
Jämfört med typ hund och människa.
Hur hästen ser har jag i alla fall lite hum om, och att den hör BRA och har bra luktsinne vet jag också.
Men HUR bra är de sinnena egentligen hos hästar??
Nyfiken :)

Sv: Syn och luktsinne

Eftersom hästar är bytesdjur är deras ögon placerade på sidan och högt upp på huvudet, endast för att de medan de betar skall kunna upptäcka möjliga rovdjur.
De ser inget någon decimeter framför pannan, men ser bäst rakt fram då de ser med båda ögonen. De kan i princip se runt hela sig, förutom precis bakom sig, då med bara ett öga per sida.

Deras mule är deras känsligaste kroppsdel, där har de sina känselhår som hjälper dem få en uppfattning om hur nära marken de är och därför även kunna leta föda i mörker. Näsborrarna är placerade långt ner på huvudet för att de medan de betar skall kunna lukta sig fram till nästa smaskiga grässtrån.

Hästar hör otroligt bra och de har en förmåga att kunna vrida på hörselgångarna, alltså kunna vända på öronen och därför kunna lyssna på olika ställen samtidigt. Hästarna har bättre hörsel än människan, därför är det onödigt att höja rösten till en häst mer än nödvändigt. Likaså här är öronen formade på detta vis, så att de skall kunna höra rovdjur smyga sig fram trots att de möjligen inte ser dem.

Allt är väldigt enkelt, gällande alla djur.
Man kan se hur ögonen är placerade, tändernas utseende m.m. På detta vis kommer man då ofta själv på mer och mer saker varför hästen ser ut precis så den gör.
Detta är intressant och det var roligt att du tog upp det!
Observera dock att jag endast tog upp några saker om de tre sinnena du frågade om.

Hoppas du fick svar på vad du väntat!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Min pålle hör alltför mycket! Bra eller dåligt vet jag inte, men han hör min låga vissling(kan inte vissla) på långt håll fast det blåser.

Ja, tack det var ett bra svar :bow:
Någon berätta gärna mer :)
Intresserad av att lära mig mer, liksom försöka leva mig in i hur hästen upplever omvärlden i jämförelse med mig..

Har hört, vet inte om det stämmer, att hästens hjärnhalvor inte har nån förbindelse med varandra. Det gör att nåt som hästen vant sig vid i höger varv (ett i hinder i ett ridhus tex.) kan vara läskigt i vänster varv då den inte känner igen det.
Nån som vet om det är rätt eller fel?

Var på en föreläsning för ett par år sedan där det bl a pratades om hästens olika sinnen.

Hästar hör otroligt bra och det är därför man ska undvika att ha det för "stimmigt" i stallet. Kommer inte ihåg hur bra en häst hör i förhållande till en hund. Hästar har mycket bättre hörsel i människor i alla fall.

Det jag kommer ihåg om luktsinnet är att hästar har bättre luktsinne än t ex hundar. Det har att göra med att de är ett bytesdjur. Om de känner lukten av ett rovdjur så kan en häst "bakåtspåra", alltså följa doftspåret baklänges så att de kommer längre bort ifrån rovdjuret. En hund följer ju spåret dit det leder. I princip skulle man kunna träna upp sin häst som typ "kantarellhäst" osv, om man bara orkade träna hästen på att söka. ;)

T ex ofta får man hör att hästen alltid hittar hem när man är ute och rider. Anledningen till detta är att den känner doften av sitt hem, även på mycket långt håll. Detta ska alltså vara anledningen till att hästen även har mer bråttom på hemvägen till stallet än från stallet. Även om man rider på en för hästen främmande väg.

Hoppas du blev fick veta det du ville ha reda på! :)

/Lizzie
Álin skrev:
Kunde inte hitta nåt bra ställe att lägga denna tråden på, så jag chansar här. Flytta gärna om den ligger fel..

Hur bra hör en häst och hur bra luktsinne har den?
Jämfört med typ hund och människa.
Hur hästen ser har jag i alla fall lite hum om, och att den hör BRA och har bra luktsinne vet jag också.
Men HUR bra är de sinnena egentligen hos hästar??
Nyfiken :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama