symtom vid lösa benbitar

hannacecilia

Trådstartare
vilka olika symtom kan hästen ha vid lösa benbitar/osteochondros?
finns det andra symtom än gallighet och/eller rörelsestörning/hälta?
ni som har erfarenhet -hur yttrade sig just er häst´s hälta, galla eller andra symtom?

Sv: symtom vid lösa benbitar

Min kompis häst hade en lös benbit i hovleden på ett bakben.
Han var inte gallig eller särskilt halt. Det var mer en diffus hälta som vet. trodde kunde komma från bakknät då hästen var lite gallig just där. Inte ens vid böjprov kunde vet. säga precis om hästen VAR halt eller inte, men NÅTT var det.

Det var först på röntgen som det syntes.
I dag är hästen helt återställd och mår kalas.

Är du nojig över din unghäst?

japp!
har ju alltid haft känslan av att någonting är fel...
men är så otroligt överspänd då vi tog bort förra hästen pga hälta. kanske borde kosta på mig röntgen?
"det man inte vet mår man inte dåligt av" stämmer inte på mig:smirk:

Jag vet EXAKT hur det är!
Har ju också alltid haft på känn att det kan vara nått skumt med min. Men jag har ju också tagit bort en häst nydligen pga hälta. Inte konstigt man är nojig.
Men nu har jag bestämt mig för att inte oroa mig förräns hon verkligen börjar halta.

Hur är det med din? Hälta eller så?
På vilket sätt är hon spänd? Berätta!
Är hon kollad i kroppen annars?

hon är inte halt överhuvudtaget:angel:
däremot tycker jag hon har alldeles för dåligt hasarbete och jag kan tycka hon är stel över korset.
hon är väldigt rörlig fram, så jag tycker det är underligt att hon rör sig så "stelt" (?!) bak.
eller ser det så ut bara för att hon är rörlig fram??
ja... det är något jag inte kan sätta fingret på och det läskiga är att jag brukar ha rätt i slutänden när den känslan infinner sig:crazy: . vet här hemma hittar ingenting och tycker jag är helfjantig. hon är röntgad hö bakknä pga spark förra året. de plåtarna var ua och de såg ingen rörelsestörning på hältutredningen (strömsholm)
kommer ET denna vecka, får se vad hon säger!
jag hoppas att jag bara är paranoid!!!

Vår nu tvååriga travare blev väldigt stel i bakbenen strax efter att han skiljts av från mamman.
Framåt sommaren blev han även gallig i haserna, under hela tiden han växt har han varit spänd i muskulaturen över bakdelen på ett helt annat sätt än ungen som är ett år nu.

Vid röntgen konstaterades lös benbit i ena hasen och misstanke om benbit i den andra.

Efter operationen har han fått en helt ny bakbensaktivitet och man ser verkligen på honom att han är piggare och gladare.

Till saken hör att i det benet där det bara fanns misstanke om benbit var det som vasst smågrus och det ställde förmodligen till problem redan nu.

Benbitar är luriga saker, den här hästen är den tredje unghästen vi röntgat och den andra som opererats. Jag väljer hellre att åtgärda innan felet dyker upp än står där med en halt häst.

Jag brukar (brukade?)ju också ha rätt... :crazy:
Men min ET hittade inget och massören sa att det enda som fanns var lite spänningar i "ryggslutet".
Men förra veckan så var hon jättevarm i en kota för att nästa vecka vara varm i andra kotan. Så nu skiter jag som sagt i det här... Man orkar liksom inte.
Bara hon håller skenet uppe i två månader till eftersom jag precis bytt försäkringsbolag. :crazy:

Du får gärna pm:a om vad ET sa sen om jag missar ev. tråd. Är bra på det nämligen. *skrattar*

hannacecilia skrev:
*puttar*
tar gärna emot fler erfarenheter ang symtom vid lösa benbitar!

Har bara erfarenhet av en unghäst som vi fick ta bort pga detta vid ca ett år.
Hon var inte halt men fick en stor galla i ett bakknä. Där hade hon lösa benbitar och troligen även på fler ställen. Var så kraftigt att inget fanns att göra, dessutom var leden delvis missbildad.
Men ingen hälta, nej. Bara en galla som kom smygande.

Min häst (vbl travare 3 år) opererades för ODC i båda haserna maj -05.

Han hade genomgående hasledsgallor men de var inte alls speciellt stora och det var egentligen det enda symtomet som visade sig i haserna. Han visade ingen direkt hälta men vid snabbare tempon syntes en "diffus" rörelsestörning. Dessutom blev han mer och mer krånglig vid skoning av bakhovarna.

Vid klinikbesök då han röntgades gjordes det även ett böjprov. Böjning av haserna gav inte någon reaktion men han var istället 1-1,5 grad halt på båda kotorna fram och 0,5 grad i höger framknä. Veterinären ansåg att hältan fram uppkomit pga att han avlastat hasorna bak och därmed överbaslastat sina framben.

Han är idag helt frisk!

Köpte en 2½ åring som hade konstanta gallor av lite hårdare modell.
Säljaren var VET. Och lösa benbitar hade jag 0 erfarenhet av.

Reds in som 3åring o först på våren därefter kunde jag känna ngt. typ en gång per mån.
Visade henne för alla möjliga duktiga proff. männinskor. Ingen såg ngt.
Det var först på "Kvalitén" vid böjprov som det visade 1 grad, men bara på det ena.
Hästen röntgades o man fann ett Birkelands fragment i bägge bakkotorna.
R. på Solvalla tyckte att det var lika bra att op. bägge bakbenen fast hon i dåläget inte besvärades synbart av den andra biten.

Folk sa till mig att det "bara" är att ta bort dem.
Nää, det är aldrig BARA.
Mkt. riktigt.
Benbitarna hade gjort slipfåror i ledbrosket med lokal kotledsinflammation som följd.
Detta ledde till en lång konv. med en osäker prognos om hur pass hållbarheten skulle bli.

Idag 4 år senare, har den inte visat ngn form av obehag.
Och tränas/tävlas upp till MSV A dressyr.

Hej! Har en unghäst på snart 3 år som det påvisades en liten ben flisa (ingen bit) när hon röntgades i okt i skara. Vet tyckte inte att man skulle ta bort den, Själv känner jag mig lite splittrad då jag precis tagit bort en häst pga hälta. Fick så klart en reservation på försäkringen men det som förvånade mig mest var att det hela ska omprövas efter ett halvtår med böjprov, så skulle hon vara fräsch då så tas reservationen bort!
Hur kan det komma sig??? Någon med liknande erfarenheter?

Min blev bara tvärthalt en dag. Kändes lite konstig i ridningen i djupsnö dagen före. Morgonen efter hade han en svullnad runt hasen som var enorm, större än en knytnäve, extremt halt.

kan ju tillägga att han opererades o blev bra i det benet! Nu har vi andra problem, men de ska förhoppningsvis också snart vara ur världen! *hålller tummarna hååårt*

Senast ändrad:

kl
Novan fick i slutet på förra året problem med hf. Hon fick en galla ovanför kotleden på det benet det fanns dock ingen hälta, ingen värme och hon hade inte ont. Jag har varit inne hos veterinär två gånger nu utan att vi blir koka på vad det är. Teorin har varit att hon överansträngt en sena och fått en lätt inflamation i kotsenskidan. I onsdags så sa vet att jag skulle sätta igång henne. Hon hade ingen galla, inte halt och såg fin ut tyckte han. Detta efter ca 20 minuters longering för att se om det kunde trigga fram en reaktion.
Jag har promenerat med henne i två dagar nu och red i dag. När jag satt av så hade hon fått en störrre galla hf som dessutom var något fast (inte hård). Hon hade fortfarande inte ont, inte halt, ingen värme osv. Det enda jag hittar på benet är ett litet sår på ena ballen men det är inte varmt det heller och hon brukar inte påverkas av sår på benen.
Nu börjar jag fundera på om det kan vara en lös benbit som ställer till det. Kan dessa symptom tyda på det eller ska jag sluta oroa mig?

minimi skrev:
Har bara erfarenhet av en unghäst som vi fick ta bort pga detta vid ca ett år.
Hon var inte halt men fick en stor galla i ett bakknä. Där hade hon lösa benbitar och troligen även på fler ställen. Var så kraftigt att inget fanns att göra, dessutom var leden delvis missbildad.
Men ingen hälta, nej. Bara en galla som kom smygande.

Men om ingen hälta förelåg varför tar man då bort hästen????

Kotsenskideinfl. kan behöva sprutas flera ggr och behöva lång konv.

Lägger in mitt gamla svar på annan tråd här...
Gäller jut lösa benbitar.
år 96 letade vi arab. Tog först hem en 1-åring. Denna var född på stuteri (tänker inte skriva ut namn här på forumet, då varken på stoet eller fader eller modern. Har någon dock intresse av att veta stam m.m. Tänker då på om någon är intresserad av att forska runt detta med lösa benbitar. Då kan jag lämna ut vetrinärintyget).

Stoet var vetrinärbesiktat av säljaren utan anmärkning, som tur var fick vi inskrivet i köpekontraktet att vår veterinär skulle besikta innan köpet gick igenom.

Nåväl hon gjorde detta och kände då gallor bak.
Det hon sa var att dessa kunde bero på att hästen kom från bete in på stall. Men för säkerhets skull rekommenderade hon röntgen på Strömsholm innan köp.

Kontaktade säljaren och talade om detta, fick klartecken att åka till Strömsholm.

Där visade det sig att stoet 1 år gammal hade lösa benbitar i ALLA FYRA benen.

Som ni förstår blev det inget köp.

Båda föräldrarna till detta sto fortsattes att användas i avel.

Det veterinären sade då var att det var sällsynt med så mycket på en så ung häst.

Det dels fanns viss ärftlighet bakom samt att uppfödning, foder etc spelade in.
mvh El

Teorin om en lätt kotsenskideinflamation är bara en teori. Vet har egentligen aldrig hittat något utom litelätt puls i hf utan han har gått på min beskrivning av symptomen. Detta gör att jag nu funderar på andra anledningar till problemet.

Elshacera skrev:
Där visade det sig att stoet 1 år gammal hade lösa benbitar i ALLA FYRA benen.
Enligt ett flertal vet som jag diskuterat frågan med så kan man egentligen inte utröna så mycket av bilder från en så ung häst eftersom brosket fortfarande är under omvandling till ben. Vid en studie som bedrivits om lösa benbitar provade med att röntga fölungar och sen följa upp det med röntgen varje halvår så visade det sig att en väldigt hög procent hade ett flertal lösa benbitar vid det första röntgentillfället men att procenten minskade för varje röntgentillfälle. De som hade lösa benbitar vid 3 års ålder hade dem dock kvar livet ut sen (om man nu inte opererade bort dem). Alltså behöver det inte betyda något för "ert" stos framtida liv att den hade många lösa benbitar vid ett års ålder.

Anledningen till att jag följer frågan extra noggrant är för att jag äger ett arabsto med lösa benbitar i en kotled bak. De upptäcktes på en ATG-klinik vid 5 års ålder, då vi var inne för hälteutredning. Vet tyckte DÅ att man väl kunde operera bort dem "om man ville" men att jag skulle tänka på att "en operation är ju alltid en operation med de risker som en sövning etc medför". Vet trodde då INTE att det var pga hältan som min häst var halt. Två år senare var det dags igen med hälteutredningar och där började en karusell som fortfarande inte helt har stannat. Vi hade återkommande diffusa hältor höger fram, eller ibland höger bak som vid klinikbesök visade sig ge STORA böjprovsreaktioner (dock nästan obefintlig initialhälta) och min häst behandlades för ledinflammationer fram igen och igen...
Jag pekade HELA TIDEN på det bakben där jag ju visste att de lösa benbitarna fanns, men ingen vet jag träffade visade något som helst intresse av att röntga DET benet, hon var ju inte halt på det benet och oftast knappt halt bak över huvud taget... :confused:
Fram tills 2003 så hade samtliga veterinärer sagt till mig att det där med de lösa benbitarna kunde jag strunta i. Hästen var ju inte halt på det benet, inte gallig (varken på det benet eller något annat ben någonsin) och inte varm. Jag skulle betänka att det fanns massor av tävlingshästar på hög nivå som hade konstaterade lösa benbitar i lederna... Min hästs problem satt FRAM, eller möjligen i generellt dålig hållbarhet och därmed punkt.

När jag väl fick till en röntgen på vänster kotled bak konstaterades att de två lösa benbitarna som hade legat väl inkapslade och "sett fina ut" när hon var fem hade rört på sig sedan dess och haft sönder en hel del i leden. Mitt sto hade nu dessutom begåvats med pålagringar i leden, så en operation i det här läget skulle inte ge någonting alls i förbättringar och återigen pratades det om riskerna vid en operation.
Min häst är fortfarande inte opererad. Hon lever dock och rids 3-4 dagar i veckan, även om vi håller en allmänt låg nivå för hennes skull.

Är det NÅGON som är förvånad över att jag läser allt jag kommer över om OCD och hur det uppkommer, när man tidigast kan upptäcka det och i vilka lägen det ger problem och inte? :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar