Sv: symtom vid lösa benbitar
Elshacera skrev:
Där visade det sig att stoet 1 år gammal hade lösa benbitar i ALLA FYRA benen.
Enligt ett flertal vet som jag diskuterat frågan med så kan man egentligen inte utröna så mycket av bilder från en så ung häst eftersom brosket fortfarande är under omvandling till ben. Vid en studie som bedrivits om lösa benbitar provade med att röntga fölungar och sen följa upp det med röntgen varje halvår så visade det sig att en väldigt hög procent hade ett flertal lösa benbitar vid det första röntgentillfället men att procenten minskade för varje röntgentillfälle. De som hade lösa benbitar vid 3 års ålder hade dem dock kvar livet ut sen (om man nu inte opererade bort dem). Alltså behöver det inte betyda något för "ert" stos framtida liv att den hade många lösa benbitar vid ett års ålder.
Anledningen till att jag följer frågan extra noggrant är för att jag äger ett arabsto med lösa benbitar i en kotled bak. De upptäcktes på en ATG-klinik vid 5 års ålder, då vi var inne för hälteutredning. Vet tyckte DÅ att man väl kunde operera bort dem "om man ville" men att jag skulle tänka på att "en operation är ju alltid en operation med de risker som en sövning etc medför". Vet trodde då INTE att det var pga hältan som min häst var halt. Två år senare var det dags igen med hälteutredningar och där började en karusell som fortfarande inte helt har stannat. Vi hade återkommande diffusa hältor höger fram, eller ibland höger bak som vid klinikbesök visade sig ge STORA böjprovsreaktioner (dock nästan obefintlig initialhälta) och min häst behandlades för ledinflammationer fram igen och igen...
Jag pekade HELA TIDEN på det bakben där jag ju visste att de lösa benbitarna fanns, men ingen vet jag träffade visade något som helst intresse av att röntga DET benet, hon var ju inte halt på det benet och oftast knappt halt bak över huvud taget...
Fram tills 2003 så hade samtliga veterinärer sagt till mig att det där med de lösa benbitarna kunde jag strunta i. Hästen var ju inte halt på det benet, inte gallig (varken på det benet eller något annat ben någonsin) och inte varm. Jag skulle betänka att det fanns massor av tävlingshästar på hög nivå som hade konstaterade lösa benbitar i lederna... Min hästs problem satt FRAM, eller möjligen i generellt dålig hållbarhet och därmed punkt.
När jag väl fick till en röntgen på vänster kotled bak konstaterades att de två lösa benbitarna som hade legat väl inkapslade och "sett fina ut" när hon var fem hade rört på sig sedan dess och haft sönder en hel del i leden. Mitt sto hade nu dessutom begåvats med pålagringar i leden, så en operation i det här läget skulle inte ge någonting alls i förbättringar och återigen pratades det om riskerna vid en operation.
Min häst är fortfarande inte opererad. Hon lever dock och rids 3-4 dagar i veckan, även om vi håller en allmänt låg nivå för hennes skull.
Är det NÅGON som är förvånad över att jag läser allt jag kommer över om OCD och hur det uppkommer, när man tidigast kan upptäcka det och i vilka lägen det ger problem och inte? :smirk: