Symtom på fång?Är detta sant?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrponny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 175
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dressyrponny

Min väninna sa att en häst som är tjock i halsen kan ha fått fång? dvs hästen får mkt mat men att den rör på sig dagligen.
Men hästen tränas 5 dagar i veckan ibland 6 och rör sig mkt dagligen och får foder efter de.
Men jag känner bara till denna "förgiftning" som blir då det går ut i blodet i hovarna.

Foderstrupsförstoppning skulle jag kunna tro att hästen blir svullen i halsen.

Har ngn av er hört det?
Att en häst med tjock hals kan ha fått fång.
Låter löjligt.

Sv: Symtom på fång?Är detta sant?

Jag tror du missuppfattat lite. Min häst har en sån "späcknacke" som jag tror din vän menade.. handlar alltså om att övedelen av nacken/halsen är tjock och "fläskig", i vissa blir den även stenhård. Attans nu har jag ingen bra bild.. men det finns säkert nån annan som har!

Men hon menade tjock i halsen.
Men stoet är ju inte det. Hon är kallblod och har stor hals.

Jodå, vissa (om inte alla?) som får fång får en s.k "fångnacke" . Hård och konstig. Min ponny fick det. Men det är när dom får fång, det är ett av symptomen, bara för att dom är breda om halsen och byggda så betyder inte det att hästen har ökad risk för fång, dock om den är överviktig. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Jag tror att din vän och du talar om olika saker?
För många är tyvärr det som kallas för fångnacke normalt på kallblod och ponnyraser men för den sakens skull så är det inte normalt.
En häst som är överviktig kan ju ha sin övervikt på olika ställen, på vissa så sätter sig endel på mankammen och gör den tjockare än normalt.
Ponnyraser och kallblod har vanligtvis lättare för att sätta den här fettreserven i mankammen.
En häst som är överviktig har alltid större risk för fång just pga övervikten, även hästar som inte brukar räknas som fångbenägna, tex halvblod kan få fång om de blir för överviktiga.

Den enda förebyggande man kan göra mot fång är att hålla sin häst i lagom hull och alltid vänja in allt nytt foder (inklusive bete och hö) långsamt och att alltid se till att hästens mage mår bra och genast åtgärda ev. magproblem.

Den pållen(fjording) jag har nu är inte direkt fånghäst. Hon har överhull nu efter sommarbete, men äter hon för näringsrik/kraftig foder så får hon långa hovar och "fångnacke". Så även om hon är smal och fin kan hon få dessa symptom vid för kraftigt foder.

Jag har läst här i tråden och undrar bara att om hästen nu har en sådan "fångnacke" går den att få bort eller är det så att om hästen en gång fått en sådan nacke så har den det alltid, någon som vet:crazy:

min ponny har haft fång två ggr i sitt liv, första gångne kraftigt (inte i min ägo) och andra gången "bara symptom" , o båda gångerna har det försvunnit :)

tjock i halsen? de låter som hästen har något fel på själva strupen, men fattar nog va du menar och någon mer hade skrivit att hästen kan bli stenhård i halsen/nacken. när jag var 13 skötte jag en welsh ponny som hade jätteproblem med fång och hade verkligen jättekonstig nacke, hela var som en fettklump som var stenhård och hängde ner över halsen, svårt att förklara men han såg lite miss bildad ut och nu när jag läste detta så är de ju från fången. men tror inte att bara för en häst är hård i nacken är det ett symtom på fång, brukar mest vara att dom är ömma och varma i hovarna. men ibland kan man inte riktigt avgöra varför en häst får fång, men oftast brukar de vara från fodret och kroppsvikten. men min medryttarhäst som jag har nu är jättesjuk i fång och vi vet inte om hon kommer bli frisk, hon är inte fet men inte tränad/slimmad heller, hon har haft samma foder sen somras och rids minst 3 ggr i veckan och fick helt plötsligt fång. ingen vet varför.. men ber till gud att hon klarar sig..

Jag har läst här i tråden och undrar bara att om hästen nu har en sådan "fångnacke" går den att få bort eller är det så att om hästen en gång fått en sådan nacke så har den det alltid, någon som vet:crazy:

Det går att få bort, den sk fångnacken (svullen mankam) och späcknacken går att få bort. När de får som en fettvalk som viker sig som ngn skrev om är lite annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 831
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 198
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat... 2
Svar
22
· Visningar
4 675
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka