Symtom på ekollonförgiftning?

tinafinis

Trådstartare
Vad kan ekollonförgiftning ge för symtom?

Kan hästarna bli förgiftade av att äta grenar o löv från ek (utan ollon)

Sv: Symtom på ekollonförgiftning?

Allt är giftigt...Å som jag skrev så är det variation i symtombilden på de som reagerar.

Tack. Jag tror inte eller hoppas inte hon är förgiftad. Hon äter o hon dricker.
Veterinärern får ta och göra en riktig analys av hennes blodvärden om hon är dålig imogon med.

Alla slutar inte att äta och dricka, det kan vara ett av symtomen men den behöver inte alltid finnas med. Om du misstänker en förgiftning så ta organvärden.

jag vet inte vad jag misstänker igentligen. Bara en tanke som slog mig då det finns ekar i hagen hon går i och det är nåt fel på henne.
Svullen i benen, ena benet en dag, dom andra en annan dag, allmänt stel tycker jag, sur om man tar på henne. Sur mot den andra hästen.
Feberfri nu men hade feber tors o fre.
Men veterinärer ska komma ut idag och ta prover. Hon har haft erlichia förr så det är mycket möjligt att det är det som spökar igen. Där är ju med symtomen väldigt olika då olika delar av kroppen kan drabbas.

Ja det låter som hon haft akut anaplasmos/erlichia. Hur som så kan ju tyvärr alla symtom finnas med i båda tillstånden, gjorde iaf på min som hade ekförgiftning och senare även fick anaplasmos.

Hoppas ni hittar vilket det är.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 541
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka