Symptom på spatt?

L

Loki

Dom sista dagarna jag ridet Loki har han varit ovillig att gå in i tölt.
Idag longerade jag honom och han var oren på höger bak.
Inte mycket men jag såg det.
Han drog hoven lite i marken, varken varm eller svullen. :cry:

Jag ringer veterinären imorgon, då jag grundligt gått igenom honom från topp till tå, inga sår, inga synliga skador, inget i hovar, inga svullnader, inga bulor eller något annat. Jag masserade han lätt på bakdelen och han var tacksam.
Han tryckte sig emot mig och njöt.
När jag masserade hans vänstra sida på baken så "klickade" det till några gånger uppe i höften/vid korset...

Några gånger har han reagerat väldigt starkt när man närmare sig hans högra bakben MEN han är extremt bakrädd också.

Hur visar sig spatt?

Jag skall ringa min veterinär imorgon alternativt att jag tar han till röntgen direkt på ATG kliniken i Malmö.

Ville väl mest skriva av mig!

Åsa och Loki

Sv: Symptom på spatt?

Det finns inga självklara symptom på spatt, men som när man märker symtom på orenhet i gången är det nog läge för att få hästen kontrollerad på klinik.

Lycka till

Hur har det gått?

min häst gör precis som din, drar tån i marken. Har ju varit runt o kollat min på korsen o tvärsen. Upptäcktes att där var spänningar i ländrygg och SI-leden. Enl dressyrtränaren är just tån i marken och SI-leden sammanhängande... Bara ett tips att kolla alltså om du inte får rätsida på det..

Men jag vill också påminna om att dessa två saker är starkt sammanlänkade, dvs en häst med spatt har ofta problem i ländryggen varför en undersökning av veterinär först är att framhålla innan man går vidare med andra alternativ.

Japp, sant.. bra att du förtydligade det..

Tyckte mest att det kändes knepigt från dom veterinärer jag varit i kontakt med att man inte, precis som du säger, tittar närmare på ryggen när man upptäckt inflammation/spatt i hasleder. Det gjordes inte på min häst. Då vi dock kom i just för att ryggmuskelaturen minskat, men visade sig vara haslederna, men inte ett ord om att kolla länd och kors utan tittade bara på sadelläget och kritiserade sadel..

Hej

Röntgen visade på spatt :cry:

Has och knäleder på höger bakben sprutades, men vi fick inte fram något alls...

En ET som jobbar på kliniken hittade en kraftig låsning i ländryggen som kommer kräva några gångers behandling.

Något mer vi hittade på röntgen var också Osteofyt = Benutskott / benavlagring :cry: inte mycket avlagring men ändå :cry:
Ny behandling 13 maj. Tills dess vila...

Inget roligt alls.

Knä hänger starkt samman vid spatt, när de första symptomen börjar kännas för hästen flyttar de över avlatningen till knä och sen vidare upp i ländryggen.

Veterinären var helt förbluffad, hon hade aldrig mött en mer smärttålig häst!
Oavsett hur HÅRT hon palperade visade han ingen smärta överhuvudtaget.
När hon sprutade lederna vände han sig bara om och tittade på henne.

Jag är så stolt över min Loki, hur han var igår.
Jag hoppas nu på att han får bli bra i ryggen, tyvärr får han ju dras med det andra. Jag kommer göra allt för att han skall få vara smärtfri, så får han vara pusshäst/sällskap/skogsmulle eller vad det nu måhända han håller till.

Det viktigaste är att han blir så bra som möjligt och smärtfri så långt det går.

Ni som har spatthästar!?
Hur fungerar det för er?
Visar dom smärta/stelhet/obehag?
Berätta gärna, tack.

Senast ändrad av en moderator:

Japp, sant.. bra att du förtydligade det..

Tyckte mest att det kändes knepigt från dom veterinärer jag varit i kontakt med att man inte, precis som du säger, tittar närmare på ryggen när man upptäckt inflammation/spatt i hasleder. Det gjordes inte på min häst. Då vi dock kom i just för att ryggmuskelaturen minskat, men visade sig vara haslederna, men inte ett ord om att kolla länd och kors utan tittade bara på sadelläget och kritiserade sadel..

Lokis ryggmuskler har också minskat dom senaste 14 dagarna och det har gått relativt fort :(.

Han satt även i revbenen.
SI leden var bra. Det är länden och då även haserna.
Tack för dina tips :)

Ni som har spatthästar!?
Hur fungerar det för er?
Visar dom smärta/stelhet/obehag?
Berätta gärna, tack.

Min pålle har spatt, han har haft det i MINST 10 av sina 18 år. (Vet trodde han haft det sedan unghäst) Han är pigg och glad, vi rider i alla gångarter i skogen, får lov att hoppa små enklare hinder ibland. Förra ägare verkade inte bry sig om spatten, så dåt ränades han i paddock, men blev ej värre av det,trots att vet avrådit oss från att göra det. Stelheten kan jag märka om han står stilla för långe/vilar för länge. Men ingen smärta eller obehag under de 5½ åren i min ägo :bow:

Underbart att läsa!:)

Vad är det för ras på din?
Vet du exakt vart spatten sitter?

Tack
Åsa

Underbart att läsa!:)

Vad är det för ras på din?
Vet du exakt vart spatten sitter?

Tack
Åsa

Han är varmblodstravare :)
Njae, inte mer än att den sitter i hasen faktiskt..
Om du vill skulle jag kunna fota "spatthasen" och den friska hasen, så kan du får se hur det ser ut på min iaf :)

Min ena häst fick diagnosen spatt i höstas, hon var då bara 6år gammal och mycket lovande på dressyrbanan.
Hon visade först framhälta, vid böjprov var hon halt på alla fyra. röntgen visade mycket små förändringar på mellersta glidleden. själva ledspringan var fortfarande ej påverkad men det var skuggor runt omkring den.
Vi var på sammanlagt 6 stycken besök på kliniken under vintern, sprutade haserna två gånger, bakknäna 2 gånger, kotorna fram 1 gång och hovlederna fram 2 gånger.
När jag fick beskedet och hörde hur mycket fel det var på henne så trodde jag aldrig någonsin att hon skulle kunna bära en ryttare igen. Men nu efter alla dessa veterinärbesök och en hel massa besök hos ET, så är hon fräschare än på länge.
Vi har nyss börjat rida på riktigt igen, satte igång henne mycket långsamt och skrittar fram minst 20 minuter varje gång jag rider, men hon är hur pigg och glad som helst.
Enligt veterinären finns inga begränsningar för en spatthäst så länge den är symptomfri. Man ska bara tänka på att värma upp ordentligt, rida i låg form och inte traggla på böjt spår allt för mycket.
Ska tillbaka om två veckor igen, då är det tre månader sen hon förklarades symptomfri = ohalt på alla fyra. och 6 månader sen vi fick diagnosen. Håller tummarna för att röntgen inte visar någon försämring.

Lycka till med din häst!

Gud vad härligt att läsa :love:
Jag hoppas att det blir så för min pålle också.

All lycka till er i framtiden!
Underbart att det gått så fort och bra för er.
Jag kommer också göra allt för min pålle precis som du gjort för din :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 351
Senast: lillaphu
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 378
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka