Symptom på övertäckning?

the_connemara

Trådstartare
Vilka är det egentligen? Och hur blir era hästar om de råkat ha för mycket täcke?

Min lilla häst har efter en dag med tjockt täcke blivit snäll och lugn i hagen, det känns ju bra. Men tänk om han är snäll och lugn för att han håller på att koka över :-o

Sv: Symptom på övertäckning?

Han känns betydligt varmare under än vad som har varit lagom tidigare men är inte kokhet eller svettig eller något alltså.

Är det väldigt mycket övertäckad får dom värmeutslag eller svettas helt enkelt.
Jag vill ha min ganska så varm, 600g går hon med nu. Ifs snaggad överallt och tävlar regelbundet.
Första vintern hos mig och går någon vecka sedan skakade hon minimalt med endast 400g så ett till fick åka på och då skakade hon inte det lilla längre. Men väldigt gosig och varm under ;)

Vanligast är väl att de blir rastlösa, rullar sig ofta, uppträder "besvärat" typ.

Jag blir faktiskt lite skrämd över trenden att täcka hästarna mer och mer, jag vet ett par hästar i södra/mellan sverige redan NU går med runt 700g dygnet runt, om man bortser från eventuell överhettning (det finns ju extremt frusna hästar) så lär det inte vara så bra för ryggen! :crazy:

Jag håller med, jag har hästar i min närhet som fick på sig 400 g redan när vi hade 10+ för 1-2 veckor sen.. Och då brukar jag tycka att jag själv kanske är sjåpig med täcken (100g till oklippt häst senaste veckorna).
Jag vet att hästar är individer, en del är känsliga och andra bryr sig inte ett dugg, men ibland tror jag att lite mer kunskap kring (över)täckning av hästar hade varit bra, och att det ibland kan vara lika/mer illa som när hästar fryser. (Absolut inte riktat mot ts, bara generell tanke)

Angående ursprungsfrågan så vet jag faktiskt inte. Min häst är en fryslort och har som sagt gått med 100g täcke med halv/hel hals senaste veckorna. När det var -10 häromdagen fick han av utsläpparen stalltäcket under också. Jag tycker han är väl varm under täcket, men samtidigt vet jag att går han ut med tunnare täcke kommer han in och är sur och öm över korset. "Huvudet" vill helt enkelt vara varmare än kroppen, hur konstigt det än kan låta. Övertäckning vet jag inte om det är, men det kliar litegrann både här och där på honom, så nu har jag börjat låta honom stå utan täcke ett par timmar varje kväll så att han säkert kan lufta huden och komma åt att klia sig där han behöver...

Kan tänka mig att hästar reagerar olika på värmen, en del "går in i sig själva" och andra blir säkert mer utåtagerande och rastlösa.. Att hästen är lugn behöver ju inte betyda att den är för varm, heller. Min har varit lugnare och mindre retlig senaste dagarna, men i hans fall tolkar jag det som att han är nöjd och mer harmonisk, eftersom han helt enkelt trivs bättre i det här klimatet, lite kallare och torrare, med mindre blåst, än det väder vi haft innan: regn, fukt, blåst... Så det finns ju fler aspekter :)

Min pålle klär av sig om hon blir för varm.... öppnsr inga spännen o täcket ligger helt i ett hörn av boxen. Lite problematiskt när utsläpparna inte fattar att ta på det o hon släpps ut i innetäcket :S

Delvis kl

Min är bara spårklippt men han känns ljummen på pälsen, så som brukar kännas lagom på klippt päls liksom. Innan har han känts sval/kall på oklippt päls och varit nöjd. Anledningen till att jag tog på det tjocka täcket var att han betedde sig väldigt irriterat och grinigt i hagen. Han avskyr visserligen blåsten men även annars verkade han liksom sur. Han är rätt bra på att uttrycka sin irritation ;-) han är liksom överdriven och frustrerad i alla vanliga beteenden, allt i från hur han äter och skrapar i marken till hur han byter ställe när han vilar. Nu verkar han sådär stillsam igen, vilket brukar betyda glad häst. Men då oroar jag mig för att han håller på att koka bort istället :-P är van vid att han tål alla väder och aldrig blir kall så det är nytt för mig!

I tjocklek handlar det om att han i Halland gick med 100 g hela vintern och nu i Skåne har han redan 200 g.

Nu vet jag inte så mycket om klimatet i Halland, men kan det vara blåsigare här i Skåne? Inte bara att blåst gör att allt känns kyligare, men utgår jag från de hästar jag haft (och mig själv :angel: ) så är ju blåst så fruktansvärt obehagligt och kan göra vem som helst irriterad och kall :p

I ditt fall hade jag nog tolkat honom som en nöjd häst, utifrån det du berättar. (Jag känner igen det där med en häst som uttrycker sin irritation, min är likadan..) Klippt päls känns väl också varmare än oklippt? Så kall oklippt och ljummen klippt kanske är samma komfort för honom?

Jag som är ny hästägare tycker det är ruskigt svårt med täcken. Vi känner inte hästen så bra ännu, så vi vet inte hur lätt han fryser. Vi bor också i blåsiga Skåne. Även när det är plusgrader kan det kännas väldigt kallt, särskilt när det också regnar. Han har gått med sitt tunnare utetäcke (skulle tro det är 100 g, det följde med köpet av hästen) fram tills nu. Men när det nu har varit minusgrader har han fått ha sitt nyinköpta täcke som är 400 g. Jättesvårt att veta om det är lagom tycker jag, nu när han är klippt.

Vet när hästar sommartid släpptes ut i förra stallet jag stod i med typ regntäcke i vårsolen så blev de väldigt loja, bara stod i hängde och när man ropade på dem kom de nästan desperat o ville få hjälp, men då var de också plaskblöta under... men där såg man att de inte var pigga i blicken, de gick inte o betade heller utan bara hängde.

De brukar rulla ganska frekvent om man klätt dem för bra.

Många hästar har ett stort spann, där de tycks nöjda. Dvs de kan kännas lagom ljumma eller kännas VARMA (ej svettiga) och tycks precis lika nöjda med båda två. Då behöver man nog inte oroa sig för att man kokar hästen, om den i övrigt verkar nöjd och tillfreds.

Med ett 200 gram i blåsiga södern tror jag inte det är risk för att han verkar nöjd trots att han långsamt blir kokt ;)

Ja men nu känns den oklippta pälsen ljummen, det brukar den inte göra :-D

Normalt sett blir han väldigt lätt kliig så det ska jag tänka på oxå!

Tack för alla era svar!!

Jag har varit med om en rejäl övertäckning, i ett stall. Symtomen börjar med att hästen blir lugn, mycket lugn sedan rent av loj. I detta fall gick det så långt att hästen faktiskt la sig ner, i stallet fanns en veterinär assistent som konstaterade lägre hjärtfrekvens med hjälp av stetoskop. Täcket togs av och efter 15-20 minuter hade hästen kvicknat till så pass att den reste sig.

Oj, det lät ju hemskt... De hästägarna kan ju inte ha haft koll på hästen...
Har aldrig någonsin varit med om att någon häst visat några symptom på övertäckning... Alla hästar jag har runt omkring mig är pigga, glada och matfriska i sina täcken... :)

Nu var det en sjuk häst, men den reagerade med ökad andningsfrekvens (började flåsa), svettades och gick upp i hjärtrytm som symptom på övertäckningen.

(Den stod på klinik, i stall som höll någon plusgrad, var helklippt. Den var dock van bo i kallstall, täckad såklart. På kliniken la de på ett thermotäcke så han inte skulle frysa. De trodde först han blivit sämre igen när symptomen kom, men sen kom någon på att 'ta av honom täcket, det kanske är det' och då blev han normal).

Samma häst reagerade hemma lätt på övertäckning med att bli för varm, då reagerade han med att svettas, inte värre än att han blev varmfuktig/småsvettig och rullade väldigt.

Min fick feber en gång faktiskt. Kom hem från varmt klinikstall, mager som jag vet inte vad och jättedålig i magen så vi la på ett täcke och lite senare hade hästen feber (vilket den absolut inte fick ha pga den primära skadan), av med täcke o frisk häst igen. Jag kanske borde börja tempa :-P

Nu vet jag iaf hur han känns när han är väl varm, tom öronen var varma! Vädret blev inte direkt som SMHI utlovat men nu känns det inte ok att byta och sedan åka iväg typ 8 h. Nåja, han är iaf fortfarande glad (och han kanske kan fatta att han inte måste stå i ligghallen o äta om han nu redan håller sig varm :-P).

Hej!

Jag ahr sett övertäckade hästar klia sig både här och där, antar att det blir varmt och kliar massor.

Annars har jag sett några som blivit rätt loja och ovilliga, mest sett hängiga ut..

/Lavinia

Jag tror din oro blir lite överkurs med tanke på årstiden . Tror inget problem ifråga om överhettningsrisk finns utomhus denna tid på året .

Problemet är relevant i mildgrader i värmande vårsolen där hästar står inpackade i täcken . De symptom Boj bevittnat infaller då mkt lätt tyvärr .

Det beror väl på om man menar symptom på lång sikt eller på kort. Kortsiktigt antar jag att du menar? Jag hade en inackorderad häst för några år sedan som visade väldigt tydligt när han var för varm. Han blev alldeles stilla i hagen. Han stod och hängde lågt med huvudet och där stod han. När jag plockade av täcket blev han som vanligt igen. Pigg och social.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
832
Senast: Lejd
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka