Symptom på nytt grovfoder?

Zipp2010

Trådstartare
I samband med att vi tog in hästarna från bete till vinterhagar (stora hagar med kort gräs) i början av september bytte vi till årets hösilage, vi har fortfarande inte fått analysen men flera av hästarma visar liknande symptom, så vi funderar på vad i silaget som får den reaktionen?
De ser ut som när man betessläpper, svullnar om magarna (ser lite havande ut) och får gallor, en ponny blir lite hamsterlik, min tanke är att det är proteinrikt, men vet ju att de flesta säger att det är vatten som binds i kroppen just på betet, det här silaget är dock torrt. Är det förgiftningssymptom snarare? Hagarna varierar i innehåll så jag tror inte det är vinterhagarna som är problemet.

Sv: Symptom på nytt grovfoder?

Det kanske finns något annat i silaget än bara gräs?
Något som inte är bra för hästar att äta.

Ja jag har funderat så med, men det ser inte så ut, det är även kvalitetssilage från en stor "tillverkare", men får granska lite mer noggrant. I somras åt mina alsikeklöver och den reaktionen var mycket större, nästan som lymfangit i benen, det här är bara lite små-gallor längst ned och rund buk på ena hästen, den andra visar inget alls.

Det är ju lite märkligt om de fortfarande skulle reagera på foderbytet 2 veckor senare. Det låter som om de reagerar på ställen där det finns lymfkörtlar så jag hade definitivt scanat hagen efter giftiga växter och gjort en hygienanalys på hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 687
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama