Symptom på fång?

Inka-90

Trådstartare
Jag undrar lite om man i ett tidigt stadium kan se om hästen håller på o få fång? Hur lång tid brukar det ta innan hästen blir sämre?

Hur visade era hästar symptom på fång? varför misstänkte ni fång?

Sv: Symptom på fång?

Kollar lymfarna på honom, känner efter värme i hovarna, efter gallor i benen, kollar efter digipuls.
Eftersom han har haft fång så kollar jag allt, är det nått skumt alls, är fång första tanken.
Hur snabbt det blir sämre beror ju på hur fort du kan behandla. I vissa fall räcker det med en kvart förmycke bete.
Han blev lite skum i fötterna och jag misstänkte erlichia ringde vet som också trodde det, efter ett par dagar kom besked att så var det inte.
En vecka efter det fick han akut fång och blockhalt, visste direkt då eftersom en annan hästägare i samma stall hade haft fång på sin året innan.

Sv: Symptom på fång?

Hej.

Många tar av hästarna skorna när dom ska på bete och tycker att det är helt normalt att hästarna blir lite ömfotade av detta. Det är inte alls säkert att det är så väldigt normalt, det kan helt enkelt vara LGL, Low Grade Laminitis. Det er en mild form av fång som kan utvecklas till akut om man har otur.
Det bästa är att om man ska ta av skorna och släppa hästen på bete är att ta av skorna några dagar före och se hur hästen går hemma först för att ha någonting att jämföra med. Man måste också se till att hovslagaren inte tar av för mycket av hoven utan lämnar lite extra kvar som hästen själv kan slita ned. Detta kan hjälpa till att hindra att dom blir ömfotade. Det är också viktigt att hovslagaren rundar av fram i tån så att hoven rullar över lättare när hästen går.
Om hästen börjar att se ömfotad ut efter någon dag eller veckor för den delen så skulle jag börja med att kolla under hovarna. Var noga med att kolla hur hovarna ser ut underifrån när hovslagaren har trimmat och när du släpper hästen på bete. Om hästen blir ömfotad så ser du på hovarna igjen. Om hästen har lyckats slita ner dom en hel del så kan det helt enkelt vara att den är ömfotad, men om dom ser ungefär likadana ut som före bete och han blev ömfotad först efter han blivit satt på bete så skulle jag ta in hästen igjen och se vad som sker då. Det är alltid bättre att vara på den säkra sidan.
Det som är väldigt viktigt att komma ihåg är att det är inte det långa gräset som redan har blommat som är farligt, det är det korta gräset som växer ut igen som innehåller mest näring och som är farligt. Det finns ingenting som heter att det är ofarligt att låta fånghästar beta på hösten för att det inte finns mycket näring kvar i gräset, det finns en hel del näring kvar och med frosten så blir det bara värre.
Använd sunt förnuft, sök lite på nätet och läs lite om det så du vet lite mer om det. Kunnskap är det bästa medlet mot problem.

Alex

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka