symptom add?

Med eller utan centralstimulerande? Det finns ju olika adhdpreparat och alla innehåller inte narkotikaklassade preparat.

Tillägg: Ibland kan man skriva ut medicin för annan användning än det den är till för. Jag själv har fått ett preparat som de var tvungna att skriva en viss grej på för ordinationen för att jag skulle få den för en helt annan sak då det fanns forskning som visade att den hjälpte även för en annan sak. Så någonstans står det säkert ADHD i dina journaler för att läkaren ska kunna ha skrivit ut det. Högst osannolikt att det står "för trötthet" på burken.
Med, ätit ritalin i flera år nu utan diagnos. Och ja, i diagnoserna så står det adhd. Men är ingenting jag har, ganska långt ifrån adhd tillomed enligt utredningarna, men eftersom det hjälper mig så vill läkaren inte ta bort det.

Medicinerna väger ju upp varandra bra, många jag har gör mig tröttare, så ritalinen är en bra hjälp att få mig att orka vara vaken ens under dagarna. Dock ökar den ju risken för psykoser vilket är ju det jag får dom andra medicinerna mot, så det är väl en liten balansgång det där.
 
Med, ätit ritalin i flera år nu utan diagnos. Och ja, i diagnoserna så står det adhd. Men är ingenting jag har, ganska långt ifrån adhd tillomed, men eftersom det hjälper mig så vill läkaren inte ta bort det.

Diagnos på riktigt i papperna eller ej, centralstimulerande hjälper de som har ADHD. Värt att fundera på i ditt fall tycker jag. Finns ju en anledning att det hjälper och din läkare vill att du fortsätter :)
Man skriver inte ut dessa preparat godtyckligt utan läkaren har troligen fått motivera väl varför du är i behov av medicinen.
 
Diagnos på riktigt i papperna eller ej, centralstimulerande hjälper de som har ADHD. Värt att fundera på i ditt fall tycker jag. Finns ju en anledning att det hjälper och din läkare vill att du fortsätter :)
Man skriver inte ut dessa preparat godtyckligt utan läkaren har troligen fått motivera väl varför du är i behov av medicinen.
Ritalinen har ju dock en lite motsatt effekt på mig än mot dom som har adhd. Dom får väl lättare att koncentrera sig osv av den men jag blir lite tvärtom. Och jag är i behov av den, bara inte av den anledningen som dom som har adhd är.

Men oavsett så är jag glad att jag har en läkare som tänker lite utanför det vanliga och vågar pröva olika, det har hjälpt mig mycket. Oavsett vad det står i papprena att jag har.
 
Sedan måste jag få tillägga med infon från @Grazing att läkaren alltså varit tvungen att sätta diagnosen ADHD i papperna för att kunna skriva ut preparatet - vilket visar att de skrivs inte ut utan att man har diagnosen ADHD. Sedan om läkaren själv sätter diagnos på riktigt eller ej är ju en annan diskussion...
 
Ritalinen har ju dock en lite motsatt effekt på mig än mot dom som har adhd. Dom får väl lättare att koncentrera sig osv av den men jag blir lite tvärtom. Och jag är i behov av den, bara inte av den anledningen som dom som har adhd är.

Men oavsett så är jag glad att jag har en läkare som tänker lite utanför det vanliga och vågar pröva olika, det har hjälpt mig mycket. Oavsett vad det står i papprena att jag har.

Inte enbart för koncentration utan den kan påverka andra saker med, tex minska impulser eller att bibehålla uppmärksamhet :)
Dessa preparat påverkar också olika beroende på när man tar dem på dygnet. Jag har två barn med ADHD och båda har 2 olika (4 olika totalt men två var) preparat som de tar olika tid på dygnet för att de verkar på olika vis.
 
Inte enbart för koncentration utan den kan påverka andra saker med, tex minska impulser eller att bibehålla uppmärksamhet :)
Dessa preparat påverkar också olika beroende på när man tar dem på dygnet. Jag har två barn med ADHD och båda har 2 olika (4 olika totalt men två var) preparat som de tar olika tid på dygnet för att de verkar på olika vis.
Det är väl lite komplext antar jag, jag vet bara att jag inte har några problem som liknar adhd riktigt, har många problem men inte den typen. Alltid haft lätt för koncentration och tålamod och inget impulsproblem. Men trötthet däremot som blir mycket värre pga dom andra medicinerna och där går ritalinen in och hjälper till på ett bra sätt även om den även ökar ångesten väldigt men det får man ta. Det kan ju inte bli perfekt.
 
utredningsköerna är Långa -- men tänker mkt utifall det ev kan vara npf i botten o ger dom andra symptomen.
Det finns alternativ. Antingen kan man söka sig till ställen med mindre kö, t ex tror jag att Stockholm har kortare kö.

Det finns även privata som är anslutna till landstinget t ex Modigo.
 
Det finns alternativ. Antingen kan man söka sig till ställen med mindre kö, t ex tror jag att Stockholm har kortare kö.

Det finns även privata som är anslutna till landstinget t ex Modigo.
Tror inte Stockholm har kortare kö men npf-utredningar ingår i vårdgarantin. Eller har gjort iallafall, de kanske har tagit bort det sen jag utreddes.
 
Många som beskriver din adhd pratar om att det är svårt att komma igång, att slutföra, att få saker gjorda. Alltså för mig låter det så vanligt liksom, nåt som massor av folk känner. Hur svårt ska det vara innan det räknas som adhd?

Jag orkar inte lyssna på någon som pratar om det inte är intressant, jag har svårt att komma igång, att sitta stilla, att få saker gjorda, att ta till mig information. Men adhd?
 
Många som beskriver din adhd pratar om att det är svårt att komma igång, att slutföra, att få saker gjorda. Alltså för mig låter det så vanligt liksom, nåt som massor av folk känner. Hur svårt ska det vara innan det räknas som adhd?

Jag orkar inte lyssna på någon som pratar om det inte är intressant, jag har svårt att komma igång, att sitta stilla, att få saker gjorda, att ta till mig information. Men adhd?

Det ska påverka din vardag. Alltså du ska ha så stora problem med det att det ger dig hinder att fungera i vardagen tex i skolan, på jobbet, märkas av i vardagen m.m.
Om du inte har så grava problem så har du inte ADHD. Tar ett exempel med ett av mina barn - hen kan inte sitta stilla vid matbordet när vi äter. Inte ens i 5 minuter. Hela uppväxten har vi haft "gående bord" som vi kallar det. Numera får hen ha en aktivitet vid bordet för att kunna sitta med oss. Hen är snart i tonåren och normalt sett utan ADHD så fixar de allra flesta en 5 min lång middag utan myror i brallan i typ alla åldrar. Sen är det så här i allt vi gör. Hyperaktivitet, koncentrationsvårigheter, uppmärksamhetsproblem.

Annars kan vi alla nog känna igen oss. Hur ofta hör vi inte många säga "jag har nog en liten släng av x"?
 
Många som beskriver din adhd pratar om att det är svårt att komma igång, att slutföra, att få saker gjorda. Alltså för mig låter det så vanligt liksom, nåt som massor av folk känner. Hur svårt ska det vara innan det räknas som adhd?

Jag orkar inte lyssna på någon som pratar om det inte är intressant, jag har svårt att komma igång, att sitta stilla, att få saker gjorda, att ta till mig information. Men adhd?
Det ska orsaka en funktionsnedsättning som gör det svårt/omöjligt att klara av det vardagliga livet, ungefär. Samt att det ska ha funnits sen innan en viss ålder, tror det är 12 år. Npf är ju medfött, man får det inte som vuxen.
 
Många gånger kan man ha ADHD som vuxen utan att veta det. Man fick ingen hjälp som barn och har fått lära sig leva med svårigheterna och anpassa sig. Ungefär som att få sin autismdiagnos i vuxenålder. Man vet att man är annorlunda så man kompenserar och lär sig att passa in men det betyder inte att autismen försvunnit, bara att man lärt sig att dölja symtomen utåt sett.
 
Om det har pratats till och från - se till att du verkligen kommer i en ordentlig kö så att utredning blir av.
Du kan inte avgöra det genom att grubbla på egen hand.
För de som gått odiagnostiserade och haft problem av det är det ofta befriande att få klargjort. Och om det inte är så ska du också få det klargjort för att inte sitta med luddigt prat som aldrig blir bu eller bä av.

är öppen för det o enig det nog skulle va det bästa -- ändock kötiden är 2 år :(..

men försöker inte 'avgöra' ngt på egen hand -- men det har pågått under längre tid o vården pratar mkt fram o tillbaks -- samtidigt jag flippar ur mer o värre i mig själv. inget händer o börjar bli rädd jag fastnar i dethär destruktiva. :(.

känner mig ganska missförstådd.. därför denhär trådstarten -- för skulle vilja veta mer vad det handlar om -- hur add kan ta sig uttryck i praktiken på grund utav det är svårt o förstå kriterierna rakt upp & ner. utifall det är ngt jag kan känna igen mig själv i -- för lättare kunna ha samtal med vården om det för dom verkar lagt ner hela den diskussionen om utredning för nu. medans jag ff är jätteosäker ifall det inte kan va ngt annat i botten ju mer jag hör det talas om det iom misstankar -- o ju mer jag läser själv om det.
 
Jag har faktiskt aldrig hört om någon som fått prova medicin innan diagnos, oavsett om det rört som om ADHD eller ADD. Men det kanske förekommer att man tänjer på gränserna i och med att det är så lång väntetid på utredning, men det är nog absolut inte praxis. Så häng inte upp dig på den detaljen :)

jag vet inte -- men det var vad läk sa till mig -- i endel fall kan man få prova.. men hänger inte upp mig på det -- vart mer spinoff på adhd vs. add-diskussionen

fast förståss skulle det va jobbigt ifall medicin hade kunnat vara till ngn hjälp o jag inte får prova 'bara' på grund utav saknar hyperaktiviteten.. men vet det inte är medicin som 'lättvindigt' ges ut recept på.
 
Det finns alternativ. Antingen kan man söka sig till ställen med mindre kö, t ex tror jag att Stockholm har kortare kö.

Det finns även privata som är anslutna till landstinget t ex Modigo.

ingen aning hur det funkar tyvärr :/.. bara fått höra kötiden är ca. 2 år..
 
@Voff

Har frågat psykologen. Man sätter idag inte ADD som enskild diagnos utan det går under ADHD och sedan så kan man skriva en notis om ADD/förekommer ej hyperaktivitet.
 
@Voff

Har frågat psykologen. Man sätter idag inte ADD som enskild diagnos utan det går under ADHD och sedan så kan man skriva en notis om ADD/förekommer ej hyperaktivitet.

Tack. Då var jag inte helt ute och cyklade :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 816
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp