Symaskinsstrul...

trofé

Trådstartare
Jag har en symaskin modell mkt äldre :) Den har bara raksöm, sick-sack och back. Men den fungerar (eller har fungerat). Igår när jag skulle sy om ett ridtäcke så blir den sidan jag ser uppåt bra hela tiden, men på undersidan blir tråden som går igenom dit som stora lopar, eller mer eller mindre stora loopar. Tråden på undersidan som kommer från ovansidan håller inte i tråden på udnersidan. Jätte rörigt, men vet inte hur jag ska förklara. Det blir som bubbligt och ojämnt på undersidan i alla fall.

Har försökt moderera med trådspänningen, men upplever ingen skillnad. Är det något man själv kan testa och kolla mer eller är det bara att lämna in den som gäller? Det är en Husqvarna Classica 90.

Sv: Symaskinsstrul...

Om du bytt tråd så kan det vara trådspänningen på spolen du behöver justera. På en del maskiner så drar man åt skruven och på en del så lossar man när man ska öka spänningen. Men gemensamt brukar vara att det är väldigt känsligt! En tiondels varv mellan fiasko åt ena hållet och det andra, så ändra bara en halv aning åt gången!Och när det vänder så är det bara att backa en kvarts aning.

Kan även vara så att man missat att dra tråden rätt ibland när man spolat om.

Ptr

Har ingen aning om hur man spolar om korrekt. Och inte vart skruven till undertrådsspänningen sitter heller :eek: Men har i alla fall läst mig till att det tydligen är viktigt att rullen till undertråden är vänd åt rätt håll (med en markering) när man spolar upp ny tråd samt olacerar den i hållaren när man ska sy.

Får jag ingen rätsida på det får jag fråga någon som är mer bevandrad i symaskinsvärlden än jag är.

Jag har oxå en symaskin av modell äldre där det bara finns raksöm, zick-zack och back.
Jag avskyr att sy men var så illa tvungen förr på sommrarna att laga min f.d hästs eksemtäcken.

Symaskinen funkade aldrig när jag skulle börja sy för den användes endast till eksemtäcken och då ett par gånger under sommaren. Så varenda år fick jag lämna in den på service.

När du lagt på ny tråd och lagt i spolen i sin hållare så ska tråden lirkas in under plåtbiten tills den hamnar i det större hålet. Den ska bli klämd under plåtbiten. Den plåtbiten sitter monterad med en skruv, och denna skruv är trådspänningen. Troligtvis har du inte fått in tråden ordentligt under plåtbiten. Sen dra i tråden så ska spolen oftast vad jag vet snurra medsols.

Ptr

Tack för tipset! Just nu befinner sig jag och symaskinen inte på samma ort. Men till helgen hade jag tänkt testa allas tips och se om något kan få maskinen att vilja sy klart mitt projekt!

Börja med att skruva upp maskinen och rengöra och olja där det ska oljas innan du börjar mecka med trådspänningen.

Hur vet man vart detta ska ske? Kanske lugnast att lämna in den till någon som vet vad den pysslar med...

Där finns små hål vid nästan varje ställe där det rör sig och går igenom nåt lager. Hitta nån instruktionsbok till den, om inte annat så finns det säkert på nätet. Att lämna in kostar väl mer än den är värd, trots att den säkert på många sätt är bättre än en nyare.

Smörja ska göras lite och ofta så det behöver du reda ut i alla fall.

Ptr

Service på symaskin brukar kosta mellan 500 och 1000 spänn beroende på modell och verkstad. Jag tycker det är såååå värt det, de skruvar åt sånt som behöver det, skruvar upp det som behöver det, oljar överallt där det ska (och säkert några hemliga ställen till) och sen jobbar maskinen som en glad liten kanin med nyupptäckt elkabel.

Har du instruktionsboken? Där brukar det finnas ett kapitel speciellt för just skötsel och underhåll.

Har du städat den? hade sådana där irriterande problem med trassel och öglor. Det blev mycket bättre efter att jag skruvat loss plattan under pressafoten och tagit bort en hel del damm som fanns där under.

damm kan orsaka alla möjliga problem på symaskinen. annars låter det typiskt som trådspänningen.

Där finns små hål vid nästan varje ställe där det rör sig och går igenom nåt lager. Hitta nån instruktionsbok till den, om inte annat så finns det säkert på nätet. Att lämna in kostar väl mer än den är värd, trots att den säkert på många sätt är bättre än en nyare.

Smörja ska göras lite och ofta så det behöver du reda ut i alla fall.

Ptr

Jag har ingen instruktionsbok, men som du säger kanske det finns på nätet. Och du har säkert rätt, det kostar nog betydligt mer med en service än vad maskinen är värd. Men det är ju så tapper och har hjälpt mig med mkt och jag skulle ändå kunna ge den en chans :)

ullo: Du har nog så rätt. Får jag ingen ordning på maskinen i helgen så kan jag i alla fall kolla upp vad det skulle kosta att få den genomgången.

mimmipigg: Har tyvär ingen instruktionsbok...

Smulu: Städat?! :eek: Nej, absout inte. Det kanske man borde göra! Ska testa det med. Kan man dammsuga den?

Samtidigt så ska man hålla i de där lite enklare maskinerna, i det stora hela så brukar de funka fantastiskt.

Ptr

Måste ju uppdaterat med hur det har gått. Efter att ha skruvat bort den lilla plattan som sitter där nere vid undertråden och fått ut oanade mängder damm, samt lite uppsmörjning så lät maskinen så mycket gladare, men tråden såg tyvär lika illa ut när man sydde.

Tills min briljanta darling kommer med idéen att byta tråd (hade jag helt förträngt att det kunde vara en idé), då sydde den som aldrig förr igen! Så nu är mitt projekt färdig sytt och maskinen är rengjord, uppsmord och ska bara få bra sytråd hädanefter. Tack för alla tips och råd, det hjälpte!

Symaskiner reagerar ofta med att trilskas om det är olika kvalité på under och övertråd, så det är ju ett tips.

Det var samma tråd uppe och nere, men den var nog en del grövre än vad den borde vara. Mer sådan tråd man kan ha när man lagar något för hand eller syr i knappar eller så. Det märkliga var att hela förra omgången när jag sydde om en liknande sak, så fungerade det med den tråden. Men maskinen kanske kände att det fick vara nog nu!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka