MiniLi

Trådstartare
Jag överväger att köpa en symaskin, men känner mig helt lost.
Är inte särskilt pysslig eller huslig av mig så det är inga avancerade saker som ska göras. Kommer användas typ till att lägga upp byxor, justera passform lite enkelt på vissa klädesplagg, laga småsaker och kanske lägga upp någon gardin.

Vilken maskin ska jag satsa på?

Vill helst inte lägga några större summor men vill ändå att maskinen ska funka bra till de småsaker som jag vill göra. Användarvänlighet är viktigt, jag är inte så duktig på att sy så det får inte kännas helt komplicerat.

Den behöver inte klara typ jeanstyg. Elastisk söm är väl smidigt om den reder ut, men inte avgörande.

Hjälp?
 
Kolla efter en begagnad hushållsmaskin, så kommer du billigt undan. Vilken sort man "ska" ha är högst individuellt. Jag gillar singer men det är det många som inte gör.
Jag föredrar mekaniska framför digitala maskiner.
Köp inte tex Ikea eller liknande. De håller inte i längden. Det är bättre att investera lite lite till och få en rejäl maskin.

Jag ska forska lite bland märken mm och återkommer :)
 
Kolla efter en begagnad hushållsmaskin, så kommer du billigt undan. Vilken sort man "ska" ha är högst individuellt. Jag gillar singer men det är det många som inte gör.
Jag föredrar mekaniska framför digitala maskiner.
Köp inte tex Ikea eller liknande. De håller inte i längden. Det är bättre att investera lite lite till och få en rejäl maskin.

Jag ska forska lite bland märken mm och återkommer :)
Jag kommer använda den så lite och sällan att det nog inte blir någon direkt belastning.
Tror inte jag behöver ngt ”rejälare” av den anledningen. Däremot vill jag ju inte att den ska trassla med tråden och sånt.
 
Jag kommer använda den så lite och sällan att det nog inte blir någon direkt belastning.
Tror inte jag behöver ngt ”rejälare” av den anledningen. Däremot vill jag ju inte att den ska trassla med tråden och sånt.

Då hade jag nog satsat på en Husqvarna. Finns några billiga och bra där. E10 tror jag den heter som jag tänker på. Kostar ca 1500-2000 tror jag.

Jag är som sagt väldigt förtjust i singer. De har några enkla modeller för ca 1500, simple och tradition.
 
Då hade jag nog satsat på en Husqvarna. Finns några billiga och bra där. E10 tror jag den heter som jag tänker på. Kostar ca 1500-2000 tror jag.

Jag är som sagt väldigt förtjust i singer. De har några enkla modeller för ca 1500, simple och tradition.
Ja jag har sett Singer när jag googlat. Det finns någon modell som heter typ Singer Start eller liknande, vet du ngt om den?
 
Ja jag har sett Singer när jag googlat. Det finns någon modell som heter typ Singer Start eller liknande, vet du ngt om den?

Hmm.. Googlade lite och det verkar onekligen vara en enkel modell. Funkar att typ lägga upp gardiner med men inte mycket mer än så. Jag hade nog hellre tagit en tradition.
 
Min Mamma som var yrkessömmerska sa alltid Husqvarna , två st hade hon då hon nött ut den första. Jag har en Singer som bara bråkar men det kan ju bero på dåligt underhåll också :angel:
 
Hmm.. Googlade lite och det verkar onekligen vara en enkel modell. Funkar att typ lägga upp gardiner med men inte mycket mer än så. Jag hade nog hellre tagit en tradition.
Singer tradition verkar finnas i olika varianter? Olika nummer, vet du vad det betyder?
 
Kolla begagnade Husqvarna, de äldre modellerna, brukar vara stadiga och pålitliga. Jag har hört mycket gott om ett nytt märke, Texi, Texi joy 13 är en nybörjarmaskin som rekommenderas av många. Har ingen erfarenhet själv dock, ligger på ca 1500 kr i nypris.
 
Jag har famors gamla singer och den duger utmärkt att sy sicksack, raksöm, fålla, knapphål, lägga upp, backa och sy stretch. Tror den är tidigt 70-tal?
 
Jag köpte, efter separation, en maskin härom året. Marknadsundersökte rätt grundligt kring begagnat och landade i att Husqvarna 2000 är en tillförlitlig och sund "basic" modellserie. Köpte en modell 6010 för en dryg tusenlapp, lämnade den till verkstad för service för lika mycket, hämtade ut den och symaskinsmekanikern sa "Den här kan du ha så länge du lever. Sen kan dina barn ge den till sina barn." :) Hittills har den gjort allt som jag förväntat, med glans.
 
Alltså jag känner mog inte att jag behöver ngn maskin som kommer överleva mina eventuella barnbarn.. Känns enklare att hitta en ny än att leta begagnat?

Jag uppskattar att den lär användas några gånger per år. Jag har lånat mammas förut men det är lite krångligt då vi inte bor i samma stad.

Googlar runt som en tok iaf. Just nu funderar jag över om man verkligen behöver strechsöm?
Jag har sytt i allt möjligt men tror aldrig jag använt stretchsöm.. Brukar nog köra raksöm hela tiden. På den nivån är vi :o
 
Simple har fler sömmar och större möjligheter till variation av stygnlängd och så.

Men jag håller nog med @Trott . Kolla på begagnade Husqvarna!
Jag blir helt förvirrad. Alla modeller finns ju i tio olika varianter som skiljer sig åt i antal sömmar och annat.
 
Alltså jag känner mog inte att jag behöver ngn maskin som kommer överleva mina eventuella barnbarn.. Känns enklare att hitta en ny än att leta begagnat?
Nej, flera generationers livslängd var inte precis ett skallkrav när jag valde modell heller. Mer en bonus liksom. :)
Men det finns rätt mycket begagnat ute, och min filosofi är att man ofta får märkbart mer/bättre produkt för pengarna om man köper begagnat. Det har visat sig stämma bra över tid.
 
Nej, flera generationers livslängd var inte precis ett skallkrav när jag valde modell heller. Mer en bonus liksom. :)
Men det finns rätt mycket begagnat ute, och min filosofi är att man ofta får märkbart mer/bättre produkt för pengarna om man köper begagnat. Det har visat sig stämma bra över tid.
Ja absolut. Men jag som inte kan ngt alls om symaskiner vågar nog inte köpa från privatperson och när jag letar begagnat i butik är de dyrare än de nya maskinerna som jag tittar på..

Det här blev dessutom lite impulsivt. Jag tänkte lämna in ett par byxor för uppläggning hos skräddare men så tänkte jag att jag kanske lika gärna kunde köpa en billig maskin. Men då vill jag ha den typ imorgon :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 587
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 370
Senast: VLMF
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 002
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp