Sy i läder

Centaur

Trådstartare
Vad behöver man för att göra det? Och är det svårt?

Vore ju smart om man själv kunde fixa sömmar som gått upp, korta av träns o.d. :idea:

Sv: Sy i läder

Antingen en symaskin, finns faktiskt beg. lite då och då. Men det gäller att hålla utkik, själv så har vi en väldigt stor och klumpig. en men som är oslagbar då den är handdriven.

Eller så använder man en treuddig nål, blir inte lika snyggt som maskin men det funkar. Tråd beror ju på vad som används till tränset.
En syl är heller inte fel att ha.

Finns också kombinationen "3-uddig syl" (heter säkert något annat) - men även om man gör hålen i förväg är det bra att ha en riktig lädernål när man syr (så att man inte behöver göra "förhålen" onödigt stora).

men en vanlig symaskin orkar väl inte sy läder?? du menar kanske en särskild läder-symaskin? :idea:

vart hittar man syl och nål? eller 3-uddig syl? :)

lädersymaskiner finns det:)

jadu, har ingen aning om vart mina kommer ifrån. sylen tror jag kommer från loppis dock... sök på sadelmakarverktyg.

Googla på ex vis läderverktyg eller lädernål. Exvis Panduro, Tjäderläder, Slöjddetaljer..........
Nålen och sylen är förresten "4-kantig" såg jag när jag kollade - fast det finns säkert 3-uddiga också som fjordtokan säger!

läderiet i danmark har allt som du kan tänkas behöva.

Googla så får du upp hemsidan och kan beställa hem en katalog.

Vad jag skulle rekomendera dig är en syl till att börja med. En rundsyl om du ska sy i färdigstuckna hål, eller en skärsyl ( den som blivit nämnd som 3 och 4 uddig tidigare)

En stark tråd är också bra. Beror lite på vad det du vill laga är sytt med tidigare. Jag använder mig av tigertråd (en tråd som redan är vaxad vilket ger extra hållbarhet) eller något som heter rasant.

Sen är behöver du nålar. Jag kör med trubbiga nålar då jag försticker mina hål, då är det bara till att sticka igenom nålarna.

En tång är bra att ha till hands också om nålen inte riktigt vill komma igenom lädret.

lycka till!

/Madde

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
435
Senast: ptr
·
  • Låst
Bukefalos På förekommen anledning så tror jag att det vore bra att sluta mata Trollen. Och med mata så menar jag att uppmuntra så att Trollet... 2
Svar
25
· Visningar
1 948
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka