switch till pälsätare

Hambo

Trådstartare
Jag har "Lusläst":crazy: allt under sök ang pälsätare samt löss, men behöver hjälp med dosering att switcha bort pälsätare på min ponny.
Har kommit fram till 2 olika alternativ.

Alt 1. switch 3 ggr med 2 veckors mellanrum
Alt 2 switch 3 ggr var 3dje dag ?

Alt 1 låter ju helt klart vettigast, men har ni några andra förslag.
Jag har ingen möjlighet att tvätta honom

Hej från hambo

Senast ändrad:
Sv: switch till pälsätare

Nu vill jag minnas att Switch har effekt ett par dagar efter applikation och att det räcker rätt lång tid. Känns lite överdrivet att pytsa på redan efter 2 veckor och defintivt var tredje dag. Det är ett ganska starkt medel så var försiktig. Följ det som står på flaskan...;)

Det står inte på flaskan... Det är liksom inte till för det;)
Hej från Hambo

Switch och Flusa tar det mesta i ohyreväg (utom älglus t.ex.). Följ behandlingsrekommendationen på flaskan så ska du se att ohyran försvinner...även om just pälsätare inte står med.

Det brukar räcka med att ta det en gång så brukar dom små asen dö.

Men , då bör det ju räcka med en gång ?
Men äggen då ?
Ähhh Jag slaskar på honom lite och ser vad som händer
Hej från hambo

Senast ändrad:

Men äggen då ?
Hej från hambo

Dessa medel läggs i en sträng från halsen, över ryggen till svansroten. Rids hästen bör man undvika att lägga medlet på sadelläget. Sen går medlet in i underhudsfettet i huden på hästen där det sprids. Det verkar under en period av 5-8 v har jag för mig, därefter kan man lägga en sträng igen. Tätare intervaller om man har hårt fästingtryck men så är det ju inte så här års...

Dosering etc vet jag.
Använde det senast i somras efter att först ha provat lite på honom, så att han skulle tåla det.
Gudarna ska veta att han sköter sin uppgift som sällskapshäst med bravur !!
Det vill säga sällskap till mig:crazy:. Det är inte en lugn stund !
Antingen så är det Hosta, Fång, pälsätare , Mina andra hästar som han egentligen ska vara sällskap till bara tittar och suckar djupt !

Hej från hambo

Dosering etc vet jag.
Använde det senast i somras efter att först ha provat lite på honom, så att han skulle tåla det.
Gudarna ska veta att han sköter sin uppgift som sällskapshäst med bravur !!
Det vill säga sällskap till mig:crazy:. Det är inte en lugn stund !
Antingen så är det Hosta, Fång, pälsätare , Mina andra hästar som han egentligen ska vara sällskap till bara tittar och suckar djupt !

Hej från hambo

låter ju som du fått lite att göra..! men ha koll på dina andra tyvärr är det rätt smittsamt. Switcha alla när du är igång. Har fått råd av vet att champonera med luschampo till sommaren om du inte kan nu. Gnetterna överlever och kommer att titta fram nästa vårvinter igen!

om inte switchen hjälper...
Kommeterar min vet. nu. det finns Etotal på "granngården" som är till minkar" det får inte användas på häst, mig veteligen finns det ingen minkfarmar här....
kommer du på att du har "minkar". Så pudra in rejält, använd skyddsmask och handskar och var ute.

Min islandshäst hade pälsätare förra vintern och då körde jag på med både Switch och Etotal. Dock med en veckas mellanrum. Det fungerade. Men som sagt, använd handskar och stå ventilerat när du använder Etotal.

Vi har oxå fått dom små jävlarna på shettisen :(
finns det nåt ställe där dom är ngt billugare på switch ?+
Här är dom skitdyra (granngården)

Men äggen då ?
Hej från hambo

Precis, det är inte de vuxna djuren som är problemet, de kolvippar direkt vid stark kyla, eller efter en liten switch-dusch. Utan grejen är att äggen inte går att ta ihjäl och de kommer att kläckas.

Mao, du måste behandla hästen en hel lus-cykel, så att det helt enkelt inte finns några vuxna som kan lägga nya ägg.

Jag säger tre gånger med 8-10 dagars mellanrum.

Han har börjat klia sig ÄNNU mer idag, måste vara nån reaktion.
Jag ska använda mig av" 3 veckors principen"
Hej från Hambo

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är, nån slags smådjur som gillar mysiga pälsar ?
Hej från hambo

Vad är det för nått? Nån slags lus?

Det är en lus som äter håren i pälsen. överlever genom att lägga ägg, gnetter. som kan överleva länge, år. De kläcks nu och blossar upp på vårvintern och ger klåda. Typiskt är att man kan se raka streck i pälsen som om någon hade klippt med sax. ibland ända in till skinnet. Det går att se dom men det är inte lätt. Det bästa är om man kan schamponera med luschampo. upprepat tre gånger med en dryg veckas mellanrum, men det skall tydligen hjälpa att göra det till sommaren om det inte går nu. risken är att man får det tillbaka annars nästa är igen. de smittar även mellan hästarna.

Testa Etotal:idea:. Har ockaså haft pälsätare på en häst för många år sedan, jäkla skit. Etotal e giftigt och används på bla mink. Pudra in hästen och rykta den inte på ett tag. Tvätta dina hästgrejor och box . Lycka till;)

Förutom att hästen behandlades med jag minns inte vad så fick vi bukt på pälsätarna först när vi rengjorde hela stallet från golv till tak med Virkon S

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka