switch till pälsätare

Sv: switch till pälsätare

*KL*

:devil: Jag har fått såna små jävla ohyre djur på min 1 åring oxå såg jag igår. så idag har jag badat honom i hexocil o torkat hela hästen torr sen pudrat me Etotal över hela honom..jag hoppas dom små kräken dör snart!! :mad: inge kul o se när lille plutten kliar sig hysteriskt på kvällarna..

Någon som vet om man ska pudra om igen efter ett tag tro?

Om pälsätaren är en lus eller ej verkar det vara olika uppfattningar om bland experterna, rent praktiskt har det ingen större betydelse.
PL

Nej VirkonS är inget insektmedel utan ett desinfektionsmedel som tar död på bl.a. virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer. Men eftersom det inte hjälpte att endast behandla hästarna med jag minns inte vad så vid försök två att få död på pälsätarna så desinfekterades allt, borstar, täcken mm + hela stallet dvs vägga, golv o tak med VirkonS. och... vi blev av med pälsätarna... (och det var INTE VirkonS som vi behandlade hästarna med)

*KL*

:
Någon som vet om man ska pudra om igen efter ett tag tro?

Lus eller inte? Vad jag har fått lära mig så uppför pälsätaren som en lus. och det är inte bara lusen i sig som måste bort utan även nästa generation. cykeln ligger på ca 8-10 dagar så en upprepning är nödvändig. helst tre gånger om man vill vara säker.

Så behandlingen med Swith blir ju därför lite knepig i den synvinkeln, det är ett starkt medel som troligen inte är bra att upprepa så tätt?

Vad jag själv har funderat på är att det ofta står att den behöver ett värddjur för att överleva. samtidigt får man rekomendationer att tvätta stall, borstar , täcken mm. den borde ju dö själv utan "mat" ?

Sen finns det ju löss som lever på "kötet" Där klådan är mer påtaglig vad jag har förstått? Typiskt för pälsätaren är "klippen"

De har gjort om Etotal sedan kanske 4-5 år tillbaka så det är inte alls effektivt längre tyvärr. Det funkar kanske men man måste nog behandla väldigt ofta.

Förra året hade tyvärr apoteket slut på Frontline spray så körde bara med lusschampo (luktade jättegott av lavendel :D) och det funkade men tog ett tag. Planerade i förväg så köpte frontline i höst ifall hon får det i år igen. Jobbade i ett tinkerstall med nyimporterade hästar som i de flesta fall hade någon typ av ohyra så man blev van. Tålde de att man tvättade så lusschampo och sedan antingen sebacil (utskrivet av vet) eller spraya med Frontline.

Pratade med veterinär förrra våren när min (blev min några månader tidigare) dam åkte på pälsätare och han rekomenderade Frontline och tänker köra det efter att tvätta med lusschampo först. Dock skulle jag inte använda Frontline, Switch mm på tex unghästar som busar och biter varandra.

Av någon anledning så verkar det bara vissa hästar som drabbas. Förra våren så var det bara min i flocken med ridhästar. Året före var det hon och en till har jag för mig.

Senast ändrad av en moderator:

De har gjort om Etotal sedan kanske 4-5 år tillbaka så det är inte alls effektivt längre tyvärr. Det funkar kanske men man måste nog behandla väldigt ofta.

Pratade med veterinär förrra våren när min (blev min några månader tidigare) dam åkte på pälsätare och han rekomenderade Frontline och tänker köra det efter att tvätta med lusschampo först. Dock skulle jag inte använda Frontline, Switch mm på tex unghästar som busar och biter varandra.

Av någon anledning så verkar det bara vissa hästar som drabbas. Förra våren så var det bara min i flocken med ridhästar. Året före var det hon och en till har jag för mig.

OK det förklarar att Etotal försvann och kom tillbaka, har också upplevt att det inte "biter " längre"....

Har en häst som drabbas mer eller mindre varje år... Får aldrig väck det helt. De andra klarar sig.
Hur skulle man använda Frontline, Tycker inte jag får så stor hjälp av Swithen heller? Det försviner för stunden men inte helt...

Min plan är att tvätta hela hästen med lusschampo och spraya lokalt på och rejält område runt det drabbde området då min dam bara drabbats på rumpan 2 säsonger. Än har jag dock inte sett ett spår av kryp på henne.

Hmm, kan mitt dräktiga sto ha fått dessa små saker tro?

Min tjej har kliat sig en hel jäkla del på sista tiden, oftast när hon haft täcke och jag tar av henne det, då är hon på som bara den alltså. Jag har inte sett någe i hennes päls (hon har inge vinterpäls typ).

Kan det vara dessa små varelser som är på henne? :confused:

Inte omöjligt. De brukar sätta igång runt den här tiden om det inte är en kall vinter. Här upp i norra Dalarna i alla fall. De små krypen synns inte så lätt.

Är inte så lätt att få bort om de går med täcke och är de dräktiga så kan man nog inte göra mer än att tvätta med lusschampo och tvätta alla täcken och borstar mrd samma medel. Vet inte om det går med vilket som helst om något innehåller något ämne som kan vara skadligt för fölet.

Jag använde ett för hund som liktade lavendel (luktad länge i stallet efteråt) förra året.

Så här såg min dam ut förra året. Blev inget mer trots att hon bara schamponerades med lusschampo 1 gång i veckan sedan der bröt ut. Första gången hela henne sedan bara ett stort område runt rumpan.
tyra-15-mars-2007-003.jpg

Gick med föl till ca 1 månad före kortet.

För 2 år sedan när hon var högdräktig så var hela rumpan bar innan hon fölade så hade dock det gett sig. Synns lite på det här kortet det stora fältet med kort hår. Dock hade håret växt ut där.
nu.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det är så många olika budskap !
Jag har switchat honom för 7 dagar sedan, men han kliar sig fortfarande. Jag ska göra det igen om ett par dagar.
Jag flyttar mina hästar på torsdag, då har jag tillgång till bättre boxar och Varmvatten, så jag får nog tvätta honom också.
Etotal för minkar funkar inte lika bra som det föra etotalet som fanns.

Hej från Hambo

vad är det bästa o använda på föl? switch får man väl inte ha på föl? tyckte ja läste det på förpackningen? hur effektivt är frontline?

Frontline har jag inte provat .
Ring en vet och fråga ang fölet, Dom är ju lite känsliga dom små liven !

Hej från Hambo

Skulle inte våga behandla föl utan att prata med veterinär först.

Frontline är gjorda och testade för hund och katt så finns nog inga studier på föl. Man ska inte använda det till valpar tngre än 8v

låter ju som du fått lite att göra..! men ha koll på dina andra tyvärr är det rätt smittsamt. Switcha alla när du är igång. Har fått råd av vet att champonera med luschampo till sommaren om du inte kan nu. Gnetterna överlever och kommer att titta fram nästa vårvinter igen!

om inte switchen hjälper...
Kommeterar min vet. nu. det finns Etotal på "granngården" som är till minkar" det får inte användas på häst, mig veteligen finns det ingen minkfarmar här....
kommer du på att du har "minkar". Så pudra in rejält, använd skyddsmask och handskar och var ute.

Fick lus på ett nordsvenskt sto när hon var på hingststationen på 80-talet. Mkt jobbigt att få bort och de små :devil: återkom när vi trodde att de var borta. Däremot var det aldrig någon av de andra som "smittades". Etotal var ok då och ngt jag rek idag med då jag vet att gården m islänningar inte lyckades med Flusa. Etotal funkade. Otäcka gifter båda två men hellre två behandlingar med puder än många med Flusa. (Vår vet rek Flusa då det är ngt starkare än Switch)

*kl*

Min vet sade i princip "attackera och gör det hårt"!

Så han tvättades varje dag med dermocan, pudrades med Etotal (svårt...) och så körde vi med switch (inte allt på en gång men Etotal varje dag tror jag och switch var tredje eller något sådant).

När man pudrade Etotal så ramla de i princip av på en gång, skitäckligt!

(Det var väl en nästan sex år sedan nu tror jag. Eller om det tom är ganska precis sex år sedan).

Men grejen är att för 6 år sedan var etotalet starkare än i dag.
Som sagt om ett par dagar ska han tvättas också.
Jag tycker att han blivit "Mjöligare" "Stövigare" i pälsen, när han skakar sig så kommer det massor av vitt stöv fast Större än stöv.
Kan det vara döda lusingar ?:eek:som liksom förmultnat ?:devil:

Hej från Hambo

Googlade och hittade den här gamla tråden ang Pälsätare

Hej från Hambo

Min häst hade pälsätare förra vintern, och då använde jag Switch med tre veckors mellanrum :) Det fungerade prima :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka