Swishgränser (utbruten från Hur betala för häst nuförtiden?)

nullo-modo

Trådstartare
Då hade jag tur. Köpte häst för 45’ och swishade då 3*15 på ett bräde. Det här var 2015.
Är under senaste året många banker har gjort det svårare att höja gränsen på swish, allt i namnet att skydda oss mot bedragare.
2021 köpte jag för 45' och höjde själv med hjälp av bankid men nu kräver min bank att jag ringer telefonbanken för att kunna höja över 15', behöver dock inte vänta 2dygn i min bank.
 
Är under senaste året många banker har gjort det svårare att höja gränsen på swish, allt i namnet att skydda oss mot bedragare.
2021 köpte jag för 45' och höjde själv med hjälp av bankid men nu kräver min bank att jag ringer telefonbanken för att kunna höja över 15', behöver dock inte vänta 2dygn i min bank.
Jag tycker det känns extremt märkligt att vi alla ska ha banken som förmyndare som bestämmer om vi får använda våra egna pengar.
 
Jag tycker det känns extremt märkligt att vi alla ska ha banken som förmyndare som bestämmer om vi får använda våra egna pengar.
Det här har vell framför allt att göra med alla bedrägerier som varit. Att försöka begränsa dem. Vilket alla krävt att det krävs begränsning.
 
Det här har vell framför allt att göra med alla bedrägerier som varit. Att försöka begränsa dem. Vilket alla krävt att det krävs begränsning.
Visst har det men det blir ju märkligt när man helt plötsligt ska skydda folk så kraftigt så de blir omyndigförklarade och inte kan leva sina liv som de vill. Känner en person som knappt lyckades köpa en bil pga av alla nya begränsningar på hur och hur mycket man får använda sina egna pengar.
Det är helt okej om man kan lägga in en begränsning och ifall den gränsen tar någon dag att ta bort men det här är inte okej någonstans. Varför ska jag tigga och be banken om lov om att få köpa en bil, en häst eller något annat dyrt för mina egna ihopsparade slantar?
 
Varför ska jag tigga och be banken om lov om att få köpa en bil, en häst eller något annat dyrt för mina egna ihopsparade slantar?
För att folk har krävt begränsningar pga att det har varit för enkelt att lura folk på pengar. Då inför de begränsningar och då blir det liv om det.
 
För att folk har krävt begränsningar pga att det har varit för enkelt att lura folk på pengar. Då inför de begränsningar och då blir det liv om det.
Ja jag vet det. Problemet är inte att man har möjlighet att begränsa. Problemet är att de tvingar på alla den begränsningen. Den borde vara frivillig och enkel att plocka bort. Du vet det där som är så modernt inom allt numera, alltså valfrihet.
 
Ja jag vet det. Problemet är inte att man har möjlighet att begränsa. Problemet är att de tvingar på alla den begränsningen. Den borde vara frivillig och enkel att plocka bort. Du vet det där som är så modernt inom allt numera, alltså valfrihet.
Men du har ju alltid valet att inte utnyttja bankens tjänster. Eller att byta till en bank/system som passar dig bättre.
 
Visst har det men det blir ju märkligt när man helt plötsligt ska skydda folk så kraftigt så de blir omyndigförklarade och inte kan leva sina liv som de vill. Känner en person som knappt lyckades köpa en bil pga av alla nya begränsningar på hur och hur mycket man får använda sina egna pengar.
Det är helt okej om man kan lägga in en begränsning och ifall den gränsen tar någon dag att ta bort men det här är inte okej någonstans. Varför ska jag tigga och be banken om lov om att få köpa en bil, en häst eller något annat dyrt för mina egna ihopsparade slantar?
Det hände mig. Vi stod på en bilfirma i Stockholm och skulle betala för vår nya bil, men banken vägrade låta mig få tillgång till mina pengar (swish). Som tur var så kunde vi lösa det med ett antal kontoöverföringar inom familjen istället.
 
Du menar väl vid summor över 100 000 kr?
10 tusen är ju väldigt lågt. Man brukar kunna höja till betydligt högre själv via internetbanken.

Jag har danske bank och kan själv höja till 150 000 kr per dag och vecka.
Nej, menar det jag skrev med 10' och 15'.
 
Vilken bank har så låga gränser? Helt galet.
Från SEB
"Hur ändrar jag beloppsgräns för Swish?
Du kan ändra din beloppsgräns för Swish på internetbanken till max 15 000 kronor per dag.

Logga in på internetbanken och gå till sidan Betala och överföra – Swish.
Ändra beloppsgränsen för Swish på internetbanken

Där kan du sen fylla i den nya beloppsgränsen du vill ha på Swish och signera avtalet med mobilt BankID eller digipass.

Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, en så kallad tillfällig beloppsgräns. Då kan du swisha för upp till 150 000 kronor under den dagen. För att höja beloppet tillfälligt är du välkommen att ringa oss så hjälper vi dig."

https://seb.se/var-kundservice/11112-hur-aendrar-jag-beloppsgraens-foer-swish
 
Från SEB
"Hur ändrar jag beloppsgräns för Swish?
Du kan ändra din beloppsgräns för Swish på internetbanken till max 15 000 kronor per dag.

Logga in på internetbanken och gå till sidan Betala och överföra – Swish.
Ändra beloppsgränsen för Swish på internetbanken

Där kan du sen fylla i den nya beloppsgränsen du vill ha på Swish och signera avtalet med mobilt BankID eller digipass.

Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, en så kallad tillfällig beloppsgräns. Då kan du swisha för upp till 150 000 kronor under den dagen. För att höja beloppet tillfälligt är du välkommen att ringa oss så hjälper vi dig."

https://seb.se/var-kundservice/11112-hur-aendrar-jag-beloppsgraens-foer-swish
Jag har inga problem med att man måste ringa eller att det är en tillfällig ökning, men handelsbankens betänketid är ju rätt bekymmersam. Tänker att det händer många att man inte tänkt på beloppsgränsen i tillräckligt god tid..
 
Jasså? Hur då. Hur överlever man i Sverige idag utan bankkonto? Vilken bank har inte den här typen av påtvingat förmyndarskap?
Kom med förslag som är realistiska.
På kort sikt:
Sätt upp uttagsgränsen på ditt lönekonto och ta ut hela lönen i kontanter den dag den kommer in på kontot.
Köp inget på postorder/internet, utan endast i fysiska butiker som tar emot pengar
Eftersom det här gäller större belopp som hästköp eller bilar betalar du med dina kontanter. Köp inget där säljaren inte accepterar dina villkor
Förhandla villkoren med din bank för de tjänster du vill utnyttja
Använd inte de banktjänster du inte gillar

På längre sikt:
Arbeta med opinionsbildning genom insändare, protestlistor, artiklar för att belysa det problem du vill lösa
Starta ett politiskt parti, eller sök upp ett befintligt som vill driva din fråga
Ställ upp i debatter med politiker, lobbyister mm
 
På kort sikt:
Sätt upp uttagsgränsen på ditt lönekonto och ta ut hela lönen i kontanter den dag den kommer in på kontot.
Köp inget på postorder/internet, utan endast i fysiska butiker som tar emot pengar
Eftersom det här gäller större belopp som hästköp eller bilar betalar du med dina kontanter. Köp inget där säljaren inte accepterar dina villkor
Förhandla villkoren med din bank för de tjänster du vill utnyttja
Använd inte de banktjänster du inte gillar

På längre sikt:
Arbeta med opinionsbildning genom insändare, protestlistor, artiklar för att belysa det problem du vill lösa
Starta ett politiskt parti, eller sök upp ett befintligt som vill driva din fråga
Ställ upp i debatter med politiker, lobbyister mm
Ja som sagt det var det där med realistiska lösningar. Det där är inte en sådan.
 
Ja som sagt det var det där med realistiska lösningar. Det där är inte en sådan.
Realistiska lösningar är väl att tex byta bank? Swish har en övergripande gräns på 150 000 kr som gäller oavsett bank. Vet inte om den går att ändra på förfrågan, men i övrigt har alla banker olika rutiner och gränser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp