Sweeny - muskelförtvining i bogen

Lejonelle

Trådstartare
Hej - vet någon något om sjukdomen som i engelsk litteratur kallas för "sweeny" - en nervskada i bogen som leder till förtvining av vissa muskler? Symptom, behandling, orsaker, prognos och inte minst, det svenska namnet på sjukdomen?

mvh
Lejonelle

Sv: Sweeny - muskelförtvining i bogen

Vet en del, har sett ganska många fall och behandlar kontinuerligt enligt veterinärs inrådan två stycken.

Kopierat från hemsida:

(http://www.equineestates.com/library/veterinarian/vs006.htm )

One condition which used to be far more common when draught horses were in use, was then known as Sweeny. This is a paralysis resulting from damage to the suprascapular nerve as it crosses the front border of the scapula or shoulder blade, before dividing to supply the two muscles on the outside of the scapula. Pressure from the harness collar would cause damage. Now a blow to the shoulder, often the result of a kick, will have the same effect. Often the first sign to be seen is that the spine or ridge on the scapula becomes prominent. This is because the muscles on each side of the spine the supraspinatus and infraspinatus shrink (atrophy) as a result of disuse. However, similar atrophy can occur when a horse is not using the leg as a result of chronic lameness originating somewhere else in the leg.

Prognosen är inte den bästa, det är sällan det blir återställt och rörelsestörningen är märkbart påtalig även om hästen gärna rör sig.

Ont verkar de inte ha men det skapar ju en hel del komplikationer i övrigt med diagonalbelastningar.

De två jag behandlar rids inte.

Glömde, alla jag har sett har fått en smäll.

Jag kan fylla på lite med det jag vet.
Vad jag vet finns det inget svenskt namn på tillståndet (som används i alla fall) utan det kallas helt enkelt för sweeny eller som förtydligande för subscapular-nervskada.
Vanligaste orsaken till skada är direkt trauma, tex spark eller smäll.

Nerven kan även skadas vid övertänjning vid tex häftig omkullridning eller liknande.

Symtomen är i tidigt stadium att hästen skulderparti ramlar utåt när det drabbade frambenet tar vikt. Senare ses muskelatrofin enligt svaret från C_L ovan, och när infra-och supraspinatus atrofierar framträder spina scapula tydligt.

Behandlingen är vila och NSAID i akut stadium och gradvis förbättring kan ske efter 6-10 veckor. Om tillståndet kvarstår efter 3 månader så är prognosen inte bra att det ska bli bra igen. Man kan operera i detta stadium, jag vet inte om det görs i Sverige men enligt litteraturen har man då en ok chans (op. går ut på att man tar bort en del av benvävnaden från scapula där nerven går över samt rensar från bindväv.)

Jag ska tillägga att jag inte har sett någon drabbad häst i verkligheten, bara på bild.

Tack - mycket bra information! Jag har behandlat en häst med väldigt dåliga infra- och supraspinatus och blev fundersam om det kunde vara nervproblem. Men det var dubbelsidigt, därför hade jag svårt att tro på en nervskada. Ditt svar stärker mig i teorin att det "bara" är felbelastning och dålig träning. Spinan var framträdande (pga dåligt utvecklad muskulatur) men framför allt framträdde halsen på scapulan mycket tydligt på båda sidor. Ponnyn i fråga är importerad så det går ej att få fram så mycket info.
mvh
Lejonelle

Stort tack till dig zesel. Ska kolla upp rörelsestörningen och se om jag kan se instabilitet i skulderbladet.
mvh
Lejonelle

Jag ska tillägga att jag inte har sett någon drabbad häst i verkligheten, bara på bild.

Har jag sett, och det var på en holländsk import. Det tog en stund för vetrinären att upptäcka, fastän att jag skickade häst och ägare på en gång. Det gick ganska fort i detta fall, syntes klart på ca 8 veckor.

Var ditt fall också en skada? Har du någonsin stött på ett dubbelsidigt fall?
mvh
Lejonelle

Ensidig, hur skadan uppkommit är okänt då hästen hade detta när den kom. Detta är enda gången jag stött på det.

Hur såg hästen ut när den rörde sig?
Vad fick den för vård?
Blev den bra?
*nyfiken* :D

Hästen hade n kraftig muskeltillbakabildning i bogen, den uppvisade något som såg ut som hälta fast detta kom inte från benet utan från bogen. Den rullade ner på detta framben, för att sen sjunka igenom bogen vid fullföljande av steget, det såg ut som bogen satt väldigt löst.
Vad den fick för vård känner jag inte till, den skickades tillbaka till den som imoperterad hästen och jag vet ej om den lever längre.

Inte så konstigt med tanke på att infra- och supraspinatus i princip håller bogleden på plats - eftersom stödjande ligament i princip saknas...
mvh
Lejonelle

Min häst har precis de symptom som beskrivs i den här tråden och när min syster pratade med massörer sa de att det troligen var sweeny. De gav och råd och tips på sjukgymnastik, olika övningar och stretching. De sa även att om man jobbade med skadan kunde han bli bra men kommer aldrig klara av hoppning och liknande då de får försämrad balans.

Ska på återbesök till mälarkliniken i morgon och ska då fråga de vad de vet om sweeny. När vi var där sist sprutade de honom i bogen med tuppkam och kortison.

//Olivia

Intressant, tack för svaret. Sweeny beror ju på en nervskada som gör att de elektriska impulserna försvagas/uteblir till vissa av bogens muskler, som därför förtvinar. Jag har läst att man kan stimulera nervfunktionen med elektricitet på något sätt men vet inte hur bra resultatet blir. Intressant att din häst fick tuppkam, vet du varför? Ville man hjälpa bogleden på traven och stimulera ledkapseln eller trodde man på någon läkning i muskulaturen med hjälp av tuppkammen?

Hör gärna av dig och meddela hur det går.

mvh
Lejonelle

På ultraljudet såg de en pigg på benet som de trodde var orsaken till hältan, därför sprutade de honom. Men igår när vi var där såg de på ultraljudet att han had muskel och seninflamation i bogen. Sprutades med kortison tror jag, var upptagen med min andra häst så var inte med under behandlingen, ska tillbaka om tre veckor och se om det har blivit nåt bättre. Ni får hålla tummarna.

//Olivia

Träffade en Shettis i går med Sweeny, ej konstaterat av veterinärerna dock då de aldrig..(?) sett något liknande.....

Jag rådde dem att ta kontakt med ny veterinär utanför deras område.

Han var lycklig busig och hade inte ont ett dugg, galopperade som vanligt i hagen och tuggade på de stora hästarna... :p hålet var inte så stort men han hade en rejäl störning.

Trist när det händer.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min mamma behöver råd. Hon har en boxertik på 7,5 år, som skadades i samband med lösspring i skogen. Direkt efteråt kunde vi se...
Svar
6
· Visningar
9 047
Senast: Kijona
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 211
Senast: skuggi
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 493
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21