Swb registrerade

Beeboppe

Trådstartare
Undrar över detta, var det såhär tidigare att endast svenskfödda hästar med full stam reggades i SWB?
Vi diskuterade detta igår och kom in på vilka som reggas i swb nu och då bland annat ang en gul blogghäst som hade annat pass (antagligen då reggad i det landet?) född i Sverige, pappan är i Sverige (vad jag vet) inte godkänd. Varför fick denna då utfärdat ett swb pass? Någon som kan detta och vill förklara? :)
 
Nej så var det inte. Ända sedan man började registrera hästar 1980 har det funnits olika typer av registrering beroende på stam. Avkommor till godkända hingstar registreras även om mödernet inte är fullt kvalificerat. Avkommor till registrerade ston likaså. Det är alltid upp till rasföreningen att bestämma vilkahästar man vill registrera.
 
När frågan ändå är uppe... Min Hannoveranare tilläggsregistrerades nu i höst. Kommer hon "aldrig" att ligga på Blupen eller kan man få in henne där på något vis? Enligt SWB skulle hon föras in där enligt dem men så har inte skett (än).
Tror att stammen är godkänd även i Sverige
(Escudo I - Argentan).
 
När frågan ändå är uppe... Min Hannoveranare tilläggsregistrerades nu i höst. Kommer hon "aldrig" att ligga på Blupen eller kan man få in henne där på något vis? Enligt SWB skulle hon föras in där enligt dem men så har inte skett (än).
Tror att stammen är godkänd även i Sverige
(Escudo I - Argentan).

Hon kommer dit, det är bara så mycket att göra med tilläggsregistreringarna att de ligger efter.
 
Nej så var det inte. Ända sedan man började registrera hästar 1980 har det funnits olika typer av registrering beroende på stam. Avkommor till godkända hingstar registreras även om mödernet inte är fullt kvalificerat. Avkommor till registrerade ston likaså. Det är alltid upp till rasföreningen att bestämma vilkahästar man vill registrera.

Så det spelar ingen roll vilket land så länge hingsten är godkänd? Får hästen gröna eller grå papper?
 
Så det spelar ingen roll vilket land så länge hingsten är godkänd? Får hästen gröna eller grå papper?

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Vilket land för vad? Födelseland på hästen?
Vilken färg på papprena som hästen får beror på hur hela stammen värderas. Förutom gröna och grå finns även vita och gula papper.

Du hittar information här http://www.swb.org/avel/stambok
 
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Vilket land för vad? Födelseland på hästen?
Vilken färg på papprena som hästen får beror på hur hela stammen värderas. Förutom gröna och grå finns även vita och gula papper.

Du hittar information här http://www.swb.org/avel/stambok

Förlåt, det var otydligt. Jag menar, spelar det ingen roll i vilket land hingsten är godkänd i så länge den är godkänd någonstans för att dennes avkomma ska få reggas i SWB? Vilken färg får avkomman på papperna? Ska läsa det du länkade till. Tack.
 
Förlåt, det var otydligt. Jag menar, spelar det ingen roll i vilket land hingsten är godkänd i så länge den är godkänd någonstans för att dennes avkomma ska få reggas i SWB? Vilken färg får avkomman på papperna? Ska läsa det du länkade till. Tack.

Om vi fortsätter prata "förr i tiden" så var endast vissa avelsförbund godkända. Omkring 1980 var det alla fullblodsraserna, hannoveraner, trakehner och några till. KWPN var inte godkänt t ex. Avkommor till dessa fick gröna papper om mödernet uppfyllde kvalifikationerna. T ex fanns det uppfödare i Skåne som åkte till Danmark och använde Donauwind när han stod där.

Idag görs det en individuell prövning. Som du ser i texten jag länkade till handlar det inte enbart om hingsten utan också om stoets stam.
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 502
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp