svullnader, är det allvarligt??

Presto

Trådstartare
Tog in min ponny strax efter 13 idag och såg då en liten svullnad på halsen. En typisk svullnad som hon får av fästingar tänkte jag, men jag såg ingen fästing. Såg inget alls på huden faktiskt, utan bara en rund svullnad. En mindre bredvid också. Tänkte att det inte var så farligt, ställde in henne i det svala stallet då det var så varmt ute och tänkte att svullnade skulle gå ner av sig själv.

Strax efter kl 17 tog jag ut hästarna igen. Såg att svullnaden var oförändrad och blev då orolig. Kollade igenom henne och hittade fler svullnader. Blev såklart skitorolig och fick mitt vanliga katastroftänk att hon kommer dö av det. Men allmäntillståndet är bra, hon äter, dricker och skiter som vanligt. 37,8 i temp.

Min ponny brukar vara rätt känslig mot det mesta. Andra ponnyn som är lite tåligare av sig hade ingenting. Blir det värre kontaktar jag veterinär, men bör jag göra det redan nu? Vad kan det vara? Hon har gått i samma hage i flera år, släpps bara på större yta på sommaren (där hon inte varit idag), aldrig haft detta innan.

Lägger ut lite bilder, bilderna är på alla svullnader, så finns inga mer än dom ni kommer se.
IMG_0110.jpg

IMG_0109.jpg

IMG_0108.jpg

IMG_0107.jpg

IMG_0105.jpg

IMG_0104.jpg

Sv: svullnader, är det allvarligt??

Jag tror att bulorna har kommit efter insektsbett, typ bromsar och blinningar.

men borde det inte vara märken efter insektsbett (mer än svullnaden då)? Och varför så många just idag, speciellt när hon varit inne hela dagen? Hon kan iofs fått dom sent i går kväll/inatt, då jag inte kolla till dom mer än på håll innan jag tog in dom vid 13.

Smörjde iallafall in ordentligt med skillingarydsalva och ordentligt med flygsprej ifall det skulle vara av insekter. Jag har haft hand om henne i närmare 10år och hon har aldrig haft detta innan...

Du menar att du skulle sett märken efter själva hålen? De har så små stickverktyg så det är nästan omöjligt att se om det inte är de där jättebromsarna som tar stora tuggor.

Det tar några timmar efter själva betten innan bulorna blommar upp. Är väl immunsystemet som tar lite tid på sig.

Det ser ut som svullnader efter bett. Jag skulle sätta på henne ett ordentligt flugtäcke och ha koll på temp osv. När det blir så stor reaktion så kan allmäntillståndet också påverkas.

Det är inte helt ovanligt att hon får bett vid skapet och då brukar det synas tydliga "sår", aldrig svullen. Nu har hon liksom en stor knöl?

Flugtäcke är tyvärr inget alternativ, då hon får skav av allt. Eller jag kan nog slänga på henne ett ikväll, det borde hon klara. Har flera stycken och hon får skav av alla... Samma sak av flughuvor m.m. skitjobbigt...

La på ett flugtäcke nu, svullnaderna hade lagt sig mycket :)

Kan det inte vara något hon ätit?

Eller jag får verkligen inte ihop det. Måste ha kommit nån jäkla insektssvärm eller nått. Hon har aldrig haft en enda svullnad innan och nu alla dessa på samma gång. Undra om hon kan ha haft försvagat immunförsvar av någon anledning och då reagerat kraftigare på insekter eller liknande? Vill inte att detta ska hända igen iaf...

La på ett flugtäcke nu, svullnaderna hade lagt sig mycket :)

Kan det inte vara något hon ätit?

Eller jag får verkligen inte ihop det. Måste ha kommit nån jäkla insektssvärm eller nått. Hon har aldrig haft en enda svullnad innan och nu alla dessa på samma gång. Undra om hon kan ha haft försvagat immunförsvar av någon anledning och då reagerat kraftigare på insekter eller liknande? Vill inte att detta ska hända igen iaf...

Immunförsvaret reagerar inte om det är försvagat, tvärtom.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama