M

My Precious

I fredags upptäckte jag ett litet pyttesår på min hästs bakbenben vid hasen, jag sköllde rent såret som jag brukar göra. Nästa dag var benet ganska så regält svullet, ingenting hade det runnit det var bara svullet och varmt. -Jäklar tänkte jag, men på kvällen hade svullnaden lagt sig och idag var den helt borta. Det är inte första gången hon svullnar så kraftligt på småsår så nu undrar jag.
Hur är det egentligen, har endel hästar lättare för att svullna än andra och är det skillnad på hur mycket det svullnar osv för olika hästar? Har haft tre hästar innan denna som är rätt ny i stallet och de har ju inte alls reagerat så starkt som hon...:confused:

Sv: Svullnad

Olika hästar får lymfangitkänning olika lätt. Mina svullnar ofta vid småsår men det blir sällan full lymfangit.

Sv: Svullnad

Olika hästar får lymfangitkänning olika lätt. Mina svullnar ofta vid småsår men det blir sällan full lymfangit.

Så du menar ändå att hon när hon svullat upp haft lindrig/kännig av inflammation i lymfkärlen? Men det är väl inte högre risk för dessa hästar att utveckla en full inflammation än andra, eller vad tror du?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: Fazeem
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30