Svullnad?!

amkm

Trådstartare
Ett problem..
Nån som sett ngt liknande??
Ser ut och känns som en "lårkaka",sitter precis i sadelgjordsläget och har blivit större sen igår,alltså,igår var första dagen hon hade det.Hård och jätteömt.
I förrgår var det hoppträning..
Hittar ett yttepyttesår bakom hela bulan och där är hon inte svullen alls..

HPIM0638.jpg


HPIM0639.jpg


Förslag på vad det kan vara?
 
Sv: Svullnad?!

Kan hon inte ha fått en smäll av en annan häst? Fast då borde det inte vara hårt kankse... Hm. Mysko. Hur mår hon annars?

Hoppas det blir bra! :)
 
Sv: Svullnad?!

Eftersom ni varit på hoppträning så är väl det troliga att hon har sparkat sig själv i magen. Kan väl bli en ganska rejäl smäll speciellt om hästen har broddar i skorna. Försök att kyla och gör rent ev sår. Sen kan det väl vara ide att köpa en magplatta och sätta på gjorden så att du slipper detta i framtiden.
 
Sv: Svullnad?!

Flummflicka skrev:
Kan hon inte ha fått en smäll av en annan häst? Fast då borde det inte vara hårt kankse... Hm. Mysko. Hur mår hon annars?

Hoppas det blir bra! :)

Näe,ingen smäll av annan häst,det är jag helt säker på.De sparkas inte nån utav de.

Eftersom ni varit på hoppträning så är väl det troliga att hon har sparkat sig själv i magen. Kan väl bli en ganska rejäl smäll speciellt om hästen har broddar i skorna. Försök att kyla och gör rent ev sår. Sen kan det väl vara ide att köpa en magplatta och sätta på gjorden så att du slipper detta i framtiden.

Mmm,vi funderade på om det kan vara detta,dock så har vi ju inte hoppat ngn höjd övht,bara bomarbete och ett par småkryss,visserligen höll hon på å stöka en vända..:crazy:
Ska ut i stallet nu och kyla och sen arnikaliniment fick jag på förslag utav en perosn på annat forum..
 
Sv: Svullnad?!

Satte mig precis vid datorn, för att nervöst skriva ett inlägg om precis det du gjort. Min häst hade idag en precis likadan svullnad i sadelgjordsläget. Där hänger en hård boll ner liksom, precis som på din. Min har även två andra bulor på sidan. Jag är helt säker på att min häst fått stryk, för hon är jättebrunstig nu och ska givetvis gå själv nu, annars blir hon mycket utmanande och förstår inte att andra tycker hon är jobbig. Gud vad bra att du satte ut bilder. Jag frågade en duktig i stallet som sa att hästen troligen inte fått inre skador, vilket jag ju givetvis börjat fantisera ihop... Han sa också att de svullnar upp efter någon dag, inte direkt efter smällen.
Jag kylde med isbalsam, funkar bra vet jag av erfarenhet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullnad?!

amkm skrev:
Näe,ingen smäll av annan häst,det är jag helt säker på.De sparkas inte nån utav de.



Mmm,vi funderade på om det kan vara detta,dock så har vi ju inte hoppat ngn höjd övht,bara bomarbete och ett par småkryss,visserligen höll hon på å stöka en vända..:crazy:
Ska ut i stallet nu och kyla och sen arnikaliniment fick jag på förslag utav en perosn på annat forum..

Jag tycker inte du ska massera en sådan svullnad med arnikaliniment. I så fall stryk bara på, prova isbalsam annars...
 
Sv: Svullnad?!

Mitt sto vet jag har inte fått stryk,det har aldrig hänt hittills att IC'n har sparkat ngn övht,de har dessutom gått i platt hage,visserligen stor platt hage.

Men...
Förslaget som just nu ligger..
(Obs! Detta är ett FULLBLOD... )
Smuts/svettreaktion från sadelgjorden som gjort att hon fått ett ödem på "sadelgjordstvångsmuskeln",har precis varit ute och kylt ner och sen "masserat" in arnika på en vandrande,studsande ofrivillig märr..
 
Sv: Svullnad?!

isbalsam är effektivt (ursäkta tjatigheten) för mina fingrar som smörjat hästen känns just nu förfrusna fast jag är inne och de egentligen är varma...
 
Sv: Svullnad?!

mysis skrev:
isbalsam är effektivt (ursäkta tjatigheten) för mina fingrar som smörjat hästen känns just nu förfrusna fast jag är inne och de egentligen är varma...

Det är det säkert,men inget jag har hemma och hästarna kom in 19.30,i min lilla "håla" finns inget annat än Ica och Konsum å de har inget isbalsam.. ;)
Har ju normalt inga problem med hästarna och med det inte heller en massa isbalsam och dyl.
 
Sv: Svullnad?!

Har hon sparkat 'upp' på sig själv? Är hon skodd? Kan ju varit nått som kliat och så har hon 'slagit' till med hoven?
 
Sv: Svullnad?!

hittar egentligen ingenting som ser ut å vara ngt som liknar en spark övht,men visst möjligenheten finns,hon är både skodd och broddad.. :crazy:
 
Sv: Svullnad?!

Om hon är så pass svullen och öm tycker jag faktiskt du borde rådgöra med veterinär om hur du ska göra...
Tror, precis som nån annan här skrev, att hon kan ha sparkat sig själv när ni hoppade.
Men visst, det finns ju andra möjligheter också.. Tror dock inte på iden att hon blivit sparkad av någon annan, brukar verkligen inte träffa på det sättet..
 
Sv: Svullnad?!

Har rådgjort med en fd. vet .assistent (med mååånga år i yrket) till å börja med och detta är tydligen inget ovanligt denna period på året.
Dock på hbl å dyl. så kan de få en knöl men eftersom hon är ett fullblod så blir det på detta vis istället..:crazy:
Man tror helt enkelt att det beror på sadelgjorden,svett,smuts och öppna porer..:crazy:

Och jag kallas i normala fall för The Drama Queen,så lugn,jag är den förste som lastar hästen ock åker till klinik om ingen annan stoppar mig..:o :o :o
 
Sv: Svullnad?!

Mmm, min häst hade något liknande.. Men inte alls lika stort.. och det var inte något jag tog ut vet för. (hon var inte öm eller något heller) Förstod att det var sadelgjorden som var problemet, så var jättenoga med att hålla koll där och det försvann ganska fort.
Lycka till!
 
Sv: Svullnad?!

Hmm...jo att en häst får svulnad är
rät vanligt det kan jy vara att sadeljorden
sitter för hårt men häst stär sig på att det
svider så när den har det så ska man inte rida utan man tar griman och rimskaftet och tar en litten tym med hästen
alla tycker nog att det skulle vara bra
om hästen fick vila man kan fortfarande
ta hästen på rid turer men hälst inte:(
man ska hälst smörjain det medsalva
innan man rider så fal hål kol på det också
så varförsiktiga och kåla era hästar
efter svulnad och annat:D annars kan ni ta en tur på
att ni inte får det lär:( snart det ögonblick det händer kålla
noga så får du det lätt:rofl: :rofl:
MVH pandis
 
Sv: Svullnad?!

pandis skrev:
Hmm...jo att en häst får svulnad är
rät vanligt det kan jy vara att sadeljorden
sitter för hårt men häst stär sig på att det
svider så när den har det så ska man inte rida utan man tar griman och rimskaftet och tar en litten tym med hästen
alla tycker nog att det skulle vara bra
om hästen fick vila man kan fortfarande
ta hästen på rid turer men hälst inte:(
man ska hälst smörjain det medsalva
innan man rider så fal hål kol på det också
så varförsiktiga och kåla era hästar
efter svulnad och annat:D annars kan ni ta en tur på
att ni inte får det lär:( snart det ögonblick det händer kålla
noga så får du det lätt:rofl: :rofl:
MVH pandis

Oj.. ehm.. lite vårtolkat här och där...
Men barbackar tycker jag är ett bättre förslag om hästen är snäll.

Tycker absolut inte man ska rida med sadel om hästen har en sån knöl, det brukar gå ner ganska fort. Smörjning med salva innan ridtur hjälper ju varken mot smärtan eller svullnaden
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Cactus
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 554
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp