Svullnad vid sadelgjordsstaden?

K

Ka-tjiing

Hej! Upptäckte just på min häst att han har två "svullnader", stora som handflator, ungefär där sadelgjordsstaden är. De ömmar inte, och han verkar pigg och kry, precis som vanligt annars. Kan det vara något med musklerna vid magen? Någon som vet vad detta är?

Sv: Svullnad vid sadelgjordsstaden?

Min ponny hade i början 2 svullnader, och vi använde fårskinns ludd på sadelgjorden att tag så gick de ner. Men när vi tog bort de så blev det skav sår istället och ett blev inflammerat så vi fick tillkalla veterinär och han fick ta bort det. Så jag skulle köpa fårskinns ludd och bara ha på sadelgjorden! Något dyrt men billigt i jämfört med kirurgiskt ingrepp!
Om du lägger in bilder så är det nog lite enklare att förstå! :)

Hej! Jag ska försöka fixa fram en bild.
Det konstiga är att jag inte har ridit med sadel på flera veckor, rider endast barbacka...

Svårt att veta exakt var svullnaderna sitter och har du inte ridit med sadel så kan det inte vara det som orsakat dom. Min häst hade också såna " svullnader ". Jag frågade en i stallet och utan att tveka svarade hon att det är fett:grin:.
Ok, nu var han nog lite fet så jag trodde på det. Häromdagen upptäckte jag en sån svullnad igen? Kan det alltså vara fettansamlingar?

Min häst har också sådana svullnader, har bara haft honom i 2 månader och han hade dem när han kom. Jag tvivlar starkt på att det är fett då han är ganska slimmad, väldigt lagom i sitt hull.

Jag har inte oroat mig över dem då han inte visar något obehag av dem.

Skulle heller inte tro att det är sadelgjorden som är boven då han vilat hela vintern hos förra ägaren och bara började sättas igång ett par veckor innan han kom till mig. Han har inga tendenser till skav och min sadelgjord ger ganska minimal friktion, då han svettas så gott som direkt precis under sadelgjorden (men ingen annanstans) och då glider den mot hans päls. Känner man på den efter att man ridit så är den alldeles hal.

kl

Frågade en lärare som även är veterinär, hon sa att det var lymfvätska som kommer fram om hästen rids efter att ha vilat ett tag, inget farligt alls. Någon mer som hört detta?

Inget jag hört, men så kan det säkert vara då pålle vilat hela vintern hos förra ägaren och precis var igångsatt när jag köpte honom. Låter vettigt. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 245
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025