Svullnad pga sår

Centaur

Trådstartare
Min ena häst fick för snart sex veckor sedan ett fult sår på insidan av bakbenet (ovanför kotan, ca 15 cm långt) efter att ha sparkat/trampat sig med brodden.

Behandlades av vet. och han fick antibiotika i sju dagar. Det blev bättre och bättre, men sen vände det och nu ser såret fortfarande ut som det gjorde för två-tre veckor sen. Det är täckt av ärrvävnad, och det vätskar och blöder litegrann. Men det som är värre är att benet har svullnat upp ganska så rejält, han är mer svullen nu än han var i början! :eek:

Han har haft bandage hela tiden, men har tydligen lyckats komma in bakterier ändå, eftersom det nu verkar vara infekterad. :(

Så nu undrar jag, ska jag ringa vet. med en gång och be att han skriver ut en ny omgång med antibiotika, eller finns det nåt annat man kan göra för att häva infeksjonen/svullnaden?? :confused:

Sv: Svullnad pga sår

För att skydda såret mot "omvärlden". Har givetvis bytt omslag och rensat flera ggr i veckan! I början använde jag salva som jag fick av vet. (minns tyvärr inte vad den het, men nånting-icillin). Sen har jag användt Bacymicin-salva, och sista veckan ProCell. Så har inte haft nåt "i bandaget" om det är så du menar..? Bara salva, kompress, bomull och vet-wrap. Vanliga lindor över det.

Tror nok jeg ville ringt vet. igjen,så kan jo h*n avgjøre hva som bør gjøres..
Antagelig må nok såret skrubbes rent igjen, så det blør og får friske sårkanter, men det kan jo hende at hesten trenger en ny antibiotika kur også.

Här är några bilder, tagna i förrgår. Hästen är livrädd (verkligen panikslagen) för vet., måste bromsas och drogas, så är bäst om h*n håller sig undan... :crazy: Men blir det inte bättre inom nån dag, så blir jag ju tvungen att ringa.

http://community.webshots.com/photo/156507508/310281164WNjGME

http://community.webshots.com/photo/156507508/310281234nDqoMF

http://community.webshots.com/photo/156507508/310281242GHXHpw

http://community.webshots.com/photo/156507508/310281245JMdnNa

Streptocellin?(inte säker på stavningen)

I allafall skulle jag ringa vet igen..Och lägga våtvärmande omslag nattetid..Med jod lösning eller annan desinfektionslösning.(får sitta på max i 8 tim).och sedan på dagen låta såret andas.. sår behöver luft för att läka..och om såret/benen svullnar upp låt hästen röra sig.. led den tex..

Men hör av dig till vet igen..

Senast ändrad:

Tror dette går bra ,jeg :smirk: Eneste jeg ville vært obs. på ,siden du sier at benet er hovent(svullent?) er at det ikke er noen slags "lomme/hulrom" på innsiden av arrvevet som er infisert..

Kom oxå i håg att du lär linda det andra benet oxå(det andra bakbenet)men detta på vanligt vis för att förhindra överbelastning där..

vid våtvarmt omslag dränker du bomull i "sprit" och lägger runt hela benet..(mycket bomull) och sedan lindar du över det..

spriten drar ut bakterier/smuts ur såret/benet
värmen gör att genomströmmningen i benet blir bättre..
Att använda salva i bandage gör i bland att det blir för tätt och stänger in bakterierna i stället för att hålla dem ute..

Har givetvis lindat det andra benet också. :)
Men hur påverkar ett sånt omslag huden? Det låter ju vädig starkt??

Och vågar man verkligen låta såret vara uskyddat i en skitigt och lerig hage?

Om du använder jod så späd det lite mer än vanligt..
Jag har aldrig sett en häst som reagerat illa på ett sådant omslag.. och det är väldigt effektivt .Men det är ju viktigt att det inte sitter på för länge...(det strassar benet då)
Jag brukar göra följande..(leder hästen i ca 20 min med naket ben..(dtta för att öka genomströmmningen) och lindar sedan på det våtvarma omslaget..och låter det vara på över natten..Vill helst inte ha lindor på i hagen med risk för att hästen trampar av sig lindan..Om möjlighet finns ställer jag hästen i en mindre lerig hage..eller gör en hage i hagen så att säga på den torraste delen.Recept belagd salva har jag i så fall på på morgonen när hästen går ut...

Det bästa du kan göra är nog att låta hästen röra sig så mkt som möjligt, helst gå ute dygnet runt och inte ha nått på såret. Bara spola av med vatten så att det är rent och fräscht.
Ha absolut inte bandage på, det kokar nästan i såret då, det är därför det har blivit så mkt svallkött. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 891
Senast: Masse
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka