Svullnad på hö knä (fram)

Qluring

Trådstartare
Hej.
Idag när jag tog in pållan för ett ridpass observerade jag att hö framknä var svullet, känns som om det är vätskefyllt, mest på utsidan men oxå lite fram. Ömmar överhuvudtaget inte vid palpering och inte heller då jag böjer benet, inte heller varm. Sprang med henne och hon visar ingen hälta, inte ens i nedförsbacke. Kontaktade vet och han misstänkte att hon blivit sparkad men eftersom hon inte markerar eller är varm så skulle jag avvakta och se om svullnaden ger sig. Men borde hon inte ömma om hon blivit sparkad? Det finns inga sår och som sagt ingen som helst ömhet???

Sv: Svullnad på hö knä (fram)

du beskriver precis hur min häst ser ut. för ca 1 år sedan tog jag in min häst från hagen och hon hade en vätskefylld svulnad på knät h. fram. var inte halt eller varm. pratade med "husveterinären" som tog sig en titt...fått en förträgning i slemsäcken i knät så att det blir som en piphas...fast i knät. inget farligt ser bara väldigt fult ut

Ok, men hur stor var din pålles svullnad?? Den här är ca 15cm lång och täcker ca 1/4 av knät, halva fram och halva yttre. Var där nu och tog in henne från hagen och svullnaden var oförändrad i natt får hon ha BoT knäskydd så kanske det lägger sig... Gah - dessa hästar alltid är det ngt att bekymra sig för...

Ge det ett tag, du skulle gärna kylt men inte alltid lätt att tänka på. Ger det sig inte rek jag att kolla upp.

Min förra dam kom in med ett svullet knä. Ej ömt vid palp eller böjning etc. För att göra en ruskigt lång historia som innefattade behandling efter behandling och en operation så visade det sig att hon haft MAXIMAL otur, och hon slutade sina dagar fyra år gammal. Det började som en carpalsenskideinflammation, som snabbt blev kronisk (borde behandlats tidigare, men även för veterinärer är det lätt vara efterklok) och som gav skador på långa tåsträckarsenan, sammanväxning mellan senskida och sena och allt möjligt jävla skit.

Så, ingen anledning att drabbas av panik eller måla fan på väggen än, kan vara ett vanligt hygrom. Men ger det sig inte, så kolla upp det, med ultraljud och rtg.

Tillägg - den akuta svullnaden la sig ganska snabbt på min dam, men det kvarstod en galla. Här finns bilder så ser du lokalisationen, inte taget i akut fas. Svårt fota svullnad på svarta ben, men du får ju ett hum: https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=0556590c-fded-4846-b92f-8d09a1e52463

Senast ändrad:

Jo jag kylde henne i 30 min - med frysta pommes ;), hade ingen is... Usch vad hemskt med din häst :( men min pållas svullnad ser inte ut som din utan täcker ett större område och är inte lika "mjuk" - såg rätt mjukt och tjockt ut på bilden där någon petade på svullnaden. Ja, det är bara att avvakta och se vad som händer men jag tycker det borde vara ömt om det var en spark? Men vet borde väl veta.

Nu såg jag att du skrev att bilden inte var i den akuta fasen vilket förklarar att svullnaden inte var så stor. Känns dock som att svullnadens ursprung kommer mer från utsidan, men det är inte allt för lätt av känna. Själva "benknölen" man normalt känner på utsidan av knäet är obefintlig.

I akuta fasen var hela knäet svullet i princip, hela framsidan och utsidan. Helt konturlöst. Ganska 'hård' svullnad.

Det bilden är på är galligheten som kvarstod när svullnaden lagt sig. Ska se om jag hittar en bild på hur det såg ut från början någonstans.

Usch jag hatar sånt här :crazy::crazy::(. Blää, verklligen hästägandets baksida -oro, oro, oro... Och hoppläger är det i helgen oxå, tajmingen är ju kanon. Men, men det viktigaste är att pållan mår bra.

Dålig tajming är ju hästar proffs på. Jag skulle inte hoppa till helgen jag faktiskt.

Men, oftast är sådant där 'ingen fara', så måla inte fan på väggen alls (min dam hade extrem otur). Men inte negligera heller om det inte lägger sig, även om det 'bara' är gallighet kvar. Bättre kolla med rtg och Ul (ffa UL) en gång för mycket.

Men håller tummarna din dam snart är fit for fight igen!

Nej det känns väl lite onödigt att riskera ngt och hoppa till helgen. Isf ska svullnaden vara helt borta imorgon så att jag kan "känna" på henne innan och sedan ta det lite lugnt och försiktigt. Har ju möjligheten att välja "bomgrupp" oxå vilket isf lämpare sig bättre.

Imorse var det fortfarande svullet men inte lika utbrett, hade koncentrerat sig ngt till yttersidan lite ovanför knäet, ska stanna till innan jag åker till jobbet och kolla om det sjunkit ytterligare efter att hon rört på sig. Var fortfarande inte öm lr varm och rörde sig obehindrat.
Men ngt hoppläger blir det inte :(

Min häst har också ett knä som svullnar upp ibland, men har också fått till mig att de e ingen fara jag kör med BoT sen brukar det ha gått ner efter ett par dgr...men man blir ju lite orolig....

Igår när jag kom till stallet fann jag min häst svullen i vänster fram knä, han haltar inte men hänger sig lite i benet eller vad man kan säga, är 99% att han fått en spark då det är en reva där med, har gjort som så att jag linementar och ha bandage om, och väntar över helgen, är han fortfarande svullen då så blir det kontakta vet.

Ja dessa hästar... Avvaktar oxå på att svullnaden ska lägga sig och har den inte gjort det efter helgen så tar vi en sväng till kliniken. Svullanden har gått ner och man känner nu bara en liten väteskeansamling under huden, men ingen "gallighet". Helgens hoppkurs är givetvis inställd och jag skrittar henne tills svullnaden lagt sig helt. Hade tokrejs i hagen igår och hoppade ett dike utan reaktion på knäet vilket måste ses som positivt. Idag när vi var ute och skrittade hamnade vi mitt i värsta åskvädret och det fick bli lite trav för att komma hem så fort som möjligt och hon var jättefin, men som sagt nu inväntar vi att svullnaden ska försvinna och hon är totalt inbakad i BoT :D

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod med ömma sulor blev skodd för 2 v sen. Fick ett sömtryck o hon var halt i några dagar o ömmade en del tills hältan avtog...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: Freazer
·
Hästvård hej! Min häst har en svullnad liksom mitt fram på hasen eller hur man ska säga. Den uppkom ungefär i samband med flytt från sommarhagen...
Svar
14
· Visningar
5 705
Senast: frittan
·
Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: jany
·
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 702
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025