Svullnad över båda framknäna...

kicki71

Trådstartare
Jahapp, kommer till stallet och ser att hästen har bulor över båda framknäna. :bow:
Ingen smärta, sår eller värme och inte heller halt. :crazy:
Första tanken som slår mig är att hon har ramlat på knäna men borde hon inte vara öm, tycker jag???
Kanske hon står och hänger mot staketet och tryckt knäna mot undre slanan? Men har aldrig sett henne göra det....
Nåja, avvaktar tills i morgon med att ringa vet. Precis vad som behövs veckorna för jul. :banana:
Nån som har haft liknande saker på sin häst, och kan ha nån aning om hur den fick det?
Skräm nu inte upp mig med en massa hemskheter, jag blir nog nojjig ändå :eek:

Sv: Svullnad över båda framknäna...

Min förra fodervärdshäst fick en rejäl bula på framknät.Hon hade ju redan dåliga ben å ganska mkt gallor men det är ett ovanligt ställe.Hon var ju utdömd sen flera år egentligen.Veterinär tyckte inte det var så bra, vi tog iaf bort henne lite senare.
Men din häst är väl ganska ung?Tror det är bra om vet får kolla på det iaf.

är det en ung häst så kan det vara gallor som dom kan få i tillväxten...dessa försvinner så småningom...men dom brukar sitta "mitt på knäet"

Ja ikväll kommer "farbror doktorn". Svullnaden har avsevärt gått ner, men inte tillräckligt så att jag tycker att det kan vara otittat, så då får vi se utifrån det...

Jag har ju aldrig känt eller sett gallor på framknäna, men när man känner på dom så känns det mer, som typ en lårkaka. Det var därför jag i första hand, tänkte att hon har vart ner på knäna, men veterinären kommer, så då får jag avvakta öch se vad han tycker. Hon är iaf bättre nu, vad gäller svullnaden. Hon ska oxå få sin planerade vintervila nu, så hoppas tomten kommer med "friska knän"
Tack för alla svar, allihopa....

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld.. Nu skulle jag vilja veta hur...
Svar
12
· Visningar
5 070
Hästvård tog nyss in hästarna från hagen och upptäckte då att min lilla två åring var halt på ena frambenet. Har rådfrågat min syster och min...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit