Svullnad mellan frambenen

_Runaway_

Trådstartare
Min varmblodsvalack har för några dagar sen fått en konstig svullnad mellan sina framben, och jag kan inte komma på vad det kan vara? Den är lite formad som en fyrkant, den är mjuk och han ömmar lite när man trycker. Det verkar vara precis på bröstbenet, långt fram, och det har inte gått ner på tre dagar. Kan det vara så att han fått en spark där, eller vad är det för något?

Sv: Svullnad mellan frambenen

Är det stort??:confused: Kanske ett getingbett? Vad vet jag:crazy: Hoppas det blir bättre iaf.

tror som du på en spark av någon "polare" i hagen. Kan ta lång tid att gå ner då tyngdlagen gör att det liksom ligger på neråt. om inte hästen är halt är det ingen fara. Min häst såg ut som om han tappat hela muskeln mellan benen efter en sådan spark men efter en vecka var det helt borta....

Min ena häst som är flugskimmel har också en knöl mellan frambenen, långt fram. Tog ut en veterinär då ena dagen vi kom till betet och knölen var stor som två tennisbollar (kommer inte på någon annan sak i den storlek). Veterinären konstaterade att det berodde på insektsbett då hon är väldigt känslig. Och där är ju ett perfektställe som hon kan försvara sig på också och biter till när dom sätter sig där. Så varje sommar svullnar det lite och blir öppet sår. Självklart har vädret stor betydelse också då hon ett år inte fick sitt sår. Så det kan ju vara insektsbett!? Kolla med en veterinär för säkerhets skull. Inte så snygg med det där svarta ärret hon har fått.

Men jag tror nog ändå det är en spark, för det är inget öppet sår, inte heller någon liten punkt där det verkar vara ett bett. De brukar ju kännas som en hårdare, ofta varm prick. Idag var svullnaden hur som helst betydligt mindre =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 130
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka