Svullnad böjsena men ingen hälta. Hur gör jag nu?

M

Msilverplats

Min häst visade sig vara svälld i höger böjsena för två veckor sedan. Hon är/var inte varm och har ingen hälta samt ömmar inte när man tar på den. När jag upptäckte det var det i hela senan men nu är det endast i det övre fästet. Har lindat henne och linimenterat samt kylt men svullnaden vill inte riktigt släppa. Tänkte nu fara till veterinären för en koll men dom har semester ytterligare två veckor. Hur ska jag tänka? Ska jag bara köra på eftersom att hon inte visar några tecken på smärta eller ökad svullnad eller ska jag låta henne vila? Tips eller har någon kanske varit med om det förr :confused:

Det är ju en yngre häst så hon har ju ganska bra läk-kött.​

Sv: Svullnad böjsena men ingen hälta. Hur gör jag nu?

Senskador är tyvärr luriga. Hältan och smärtan försvinner lååångt innan senan läkt och klarar belastning.

Misstänker man senskada, så behandla det som en senskada ända tills man har klart svar från ultraljud. Även om man i 4 - 6 v behandlat det som en senskada och det visar sig vara "i onödan" så lovar jag det är bättre om det ÄR en senskada, och det blivit 4 - 6 v hagbus eller liknande.

Jag skulle INTE köra på. Dels då för du inte vet, men dels för hon har haft en mer allmän sensvullnad och är fortfarande tjock i senfästet (som jag tolkar det). Ha henne lugn/stilla, se till så hon inte fnattar eller busar, inget halt/tungt/djupt underlag. Och skritta försiktigt vid hand på hårt, fast underlag om du ska gå. Jag skulle hellre få ett ultraljud snarast än att chansa med skritten heller (om du inte redan gjort det, skrittat alltså)

Finns det inga andra veterinärer som inte har semester som kan ULa senan?

När min ponny fick sin första senskada så var hon inte ett dugg halt, knappt ens svullen.
Ändock tog det över ett år innan senan var helt bra igen.

*delvis KL*

Har varit samma här, tyvärr. Senskada även utan värme/svullnad/hälta. En enda gång har det varit 'utanpå synligt', då var det efter en påspark på ytliga böjsenan, och klassisk 'banansena' en dag. Ingen hälta. Dag två el tre var hela svullnaden borta - men UL avslöjade.

Men varken den rejäla skadan i djupa böjsenan eller de rejäla skador i gaffelbandsfästet BF min haft har inte visat ett dugg utåt, varken svullnad/värme/hälta. Ens dag ett. som sagt, sen- och ligamentskador är luriga :S

Senast ändrad:

Jo tack jag vet. Jag har ju en ny senskada på min och hon var kanske 3 grader halt.
Jag tänkte "Senskada, gaffelband eller böjsenan... blockhalt... nu är det kört." direkt när jag såg att senfästet var svullen.

Vet sa 3-6 månaders läketid. Det är superkort tid om man jämför med den första där hon inte ens
ömmade under ryttare men som tog ett år att läka.

Men hur hittar man eller misstänker en senskada om den varken syns eller känns? :crazy:

Usch, hade jag haft misstanke om senskada hade jag direkt åkt och fått kollat. Det kan bli riktigt myckt värre om det inte kommer under rätt behandling snabbt. Och tyvärr är det i många fall boxvila som gäller i ett inledningsskede, så det är all idé att snabbt få rätt diagnos.

Kan du inte åka till annan veterinär? Jag hade inte velat vänta ens en ynka dag om jag hade haft senvarning.

Msilverplats svar

I min stad så finns det endast en klinik och det är dom som är borta på semester sen vet jag inte om det är det smartaste att stoppa henne på transport och åka till en annan klinik eftersom att hon är transport rädd och jag vill ju inte att hon ska börja kasta sig när vi ska upp på transporten till och från kliniken om ni förstår? Anledningen till att jag inte kollade upp det på en gång är ju att när man är student måste pengarna räcka :(

Jag upptäckte det genom att jag helt enkelt borstade henne och kände att hon var svälld.

Eftersom att jag inte är hemma just nu så har jag ju hjälp med henne och tydligen så ska det ha försvunnit helt nu?

Sen det där med ridningen så har jag skritt jobbat henne samt efter en vecka börjat trava lite. Det visade sig att det INTE blev sämre. Lindar ju benen varje gång innan jag rider också :)

Tack för all respons! Ni är till stor hjälp​

Sv: Msilverplats svar

Jag hade absolut inte ridit, och heller inte släppt i hage faktiskt. Är det en sena behöver det inte synas något, men det kan gå väldigt illa om man nonchalerar signalerna.

Stoppa hästen i släp och få senan undersökt.

Senskador är himla luriga, finns det ingen vet med bärbart UL som kan komma ut?

Har haft en gaffelbandsskada som inte var halt eller varm men svullen, tog ett år innan hästen var igång i alla gångarter och reds normalt igen. Nu gick hans skada upp en gång också för att han roade sig med att hoppa över staketet till sjukhagen och drog iväg:devil:

Travaren smällde på sig själv rakt över förstärkningsbandet(med bakbenet på utsida fram) efter att ha skenat på betet tack vare lågflygande jasplan, svullnade och var till vet dagen efter och förstärkningsbandet var irriterad och det fanns vätska runt om. Nu behandlades hästen som en senskada med boxhage, zinkaband och kortison intramuskulärt med återbesök 14 dar senare och då hade allt gått tillbaka igen så där hade jag en himla tur. Var inte heller halt men vet tog väldigt allvarligt på det, som man bör med senor.

Hellre ett UL för mycket än för lite helt enkelt.

Jag hade behandlat som senskada, tills motsatsen är bevisad.

Var själv med om det, ingen svullnad, ingen värme, ingenting. Märkte att ngt var galet ändå, rörde sig inte som hon brukade. Veterinärerna såg inte heller något, var ohalt. Men efter tre månader blev hon halt, ytterligare tre månader innan dom upptäckte senskadan. Hade vi upptäckt den tidigt hade jag kanske haft en frisk häst nu, men det gjorde vi inte.

Så varje gång jag ens har misstanke om senskada kommer jag behandla den därefter, då det är fruktansvärt lurigt ifall dom inte visar någonting. Jag kommer alltid slänga ut pengar på att kolla upp en gång för mycket än för lite, då det kan hjälpa så mycket.

När min förra häst fick en blödning i djupa böjsenan var hon inte halt för 5 öre, däremot svullen utmed hela skenbenet.
Misstänkta senskador ska man alltid vara försiktig med. Rådfråga vet, åk till klinik eller ring ut en distriktare. Läkning på senskador tar lång tid.

Bättre att du får besked om det är en senskada eller inte istället för att rida och kanske förvärra en ev skada. Om det inte är senskada utan något simpelt så kan du andas ut och ev köra på som vanligt igen.

Vi kommer att kolla upp henne har vi nu bestämt. Tack alla för era svar ! :)

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama