Svullnad bakom ganaschen

V

Vetgirig

Flera av hästarna i vårt stall har de senaste 2 veckorna blivit svullna precis bakom ganascherna på båda sidor.
Detta uppkommer tydligen då de betar väldigt kort gräs har jag hört.
Det är inget som är farligt men det kanske finns någon som kan ge en bättre förklaring än den jag fått.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Har ingen vetenskaplig kunskap om detta.

däremot erfarenhet av min glupske val.

Det brukar uppträda på vårkanten när de första gröna stråna kommer.

Har för mig att Vet. sa att de får i sig lite grus:confused: eller dylikt.

det brukar iallafall gå över på ett par dagar.
försöker att rida hästen i lite öppen form då.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Det är luft som samlas i luftfickor på nåt vänster.... Fick lite panik i höstas och ringde jourveterinär...:crazy:

Min såg ut så hela hösten och nu de senaste veckorna med. Det är när det inte finns så mycket gräs att beta och de då sväljer luft medan de betar. Sen får de inte ut luften på nåt naturligt sätt. Men efter en promenad eller skrittur så börjar de frusta och luften kommer ut. Men som sagt, inget farligt!!:)
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Ah, detta tycker jag ar ett vanligt symtom, men att det ar luft??? Ar det sakert? trycker man kanns det ju inte som luft? :confused:
Finns det nagon med annan teori?:bump:
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Det var vad vet. sa till mig iaf. OCh det försvinner när de har frustat lite. Känns som att det inte varit lika ofarligt om det vart nåt annat än luft? Nästan soml lite krubbitar-symtom kan man väl säga?
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

jag vet inte:smirk: , :rofl: men eller hur, klammer du pa dem, visst kanns det inte som luft? Jag skulle saga kanske vatska, pga av nagot de stoppat i sig?!:p Men det vore ju onekligen skont om fler kunde konstatera att det bara e luft
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Jo, visst känns det rätt hårt, men luften är ju inte precis under huden. Det är ju massa saker emellan om man säger så. Men jag vet inte....
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Hej,
För några år sedan blev min häst väldigt svullen bakom ganascherna en vår, och jag tog honom till vetrinär. Hon sa att det troligt vis var en rekation på proteinet, precis som hästar kan få proteingallor.
Kan det va samma sak som din häst råkat ut för?

//Oops
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Dar har vi det igen, "troligtvis"! Jag tycker det ar sa konstigt, det ar sa vanligt, men har aldrig blivit overtygad pa vad det ar!
Men haller med om att det kanns som gallor!
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Jag upptäckte det på min treåring härom dagen, har aldrig tidigare sett eller upplevt detta. Såg detta när jag skulle tränsa henne, att det var svullet bakom ganachen mot halsen. :eek: Kvarka var det första som slog mig och tempade henne men ingen feber, och hon såg inte direkt hängig ut heller.
Men det verkar ju som sagt som ett vanligt symtom. Som en hel del här har hästar som drabbats av. Låter troligt att det är något med gräset för snön försvann från hagen bara för någon dag sen.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

det är nu när snön försvunnit, gräset har börjat komma fram och de gräver upp rötter och får i sig jord och dylikt. ingen fara :)
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Det har något med hästens spottkörtlar att göra tror jag... de betar kort gräs och får i sig sand och jord som fastnar där. Ofarligt tror jag men kan se lite otäckt ut...
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Grus eller jord kan irritera spottkörtlarna så de svullnar eller så har det kommit in luft som någon annan sa. Inget farligt och brukar gå ner om hästen får röra på sig lite då den kan hosta lite eller frusta för att få bort det


Det där med luften, den sammlas bakom spottörtlarna så den trycks ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Svullnad bakom ganaschen

axel skrev:
Har ingen vetenskaplig kunskap om detta.

däremot erfarenhet av min glupske val.

Det brukar uppträda på vårkanten när de första gröna stråna kommer.

Har för mig att Vet. sa att de får i sig lite grus:confused: eller dylikt.

det brukar iallafall gå över på ett par dagar.
försöker att rida hästen i lite öppen form då.



jag har hört att dom kan få så när dom betar kort gräs o får i sig lera m.m
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Våra eksemhästar får så så fort knotten visar sig på våren, och det försvinner när knotten är borta på vintern.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

HeJ!

Vi hade en häst som fick sina allergiska reaktioner precis där, och så lite nässelutslag här och var. Vilken panik det var första gången..

/ lavinia
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

*kl*

Det sitter körtlar där som kan svullna upp vid ex häftigt/plötsligt foderbyte - eller som när det gröna börjar sticka upp.
Har hästen fortsatt svullna körtlar skulle jag kolla upp det så det inte är någon ficka inne i munnen där det samlas skit som ger inflammationer eller så det inte är hål i någon tand.

Kvarka - kommer jag ihåg helt galet eller är det inte så att svullnaden då kommer mellan ganascherna inte bakom?
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

min vet sa åt mig att det är "skit"(jord/sand som dom får i sig när dom betar) som lägger sig i lymfkörtlarna. lär ska va ofarligt.
blev tipsad att ge psyllymfrön åt min. men inte vet jag hur mkt d hjälpte.(finns hos "örthandlare")
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Vetgirig skrev:
Flera av hästarna i vårt stall har de senaste 2 veckorna blivit svullna precis bakom ganascherna på båda sidor.
Detta uppkommer tydligen då de betar väldigt kort gräs har jag hört.
Det är inget som är farligt men det kanske finns någon som kan ge en bättre förklaring än den jag fått.
Svaret på din fråga ; lymfkörtlarna. De svullnar upp om hästen har en infektion i kroppen.Det behöver inte vara någor allvarligt men om de är jättesvullna o inte försvinner inom en tid är det värt att kolla upp.Varför de ofta blir svullna denna tid på året beror på pälsfällningen.Tänk bara på det när du motionerar hästen så du inte kör den för hårt när den har en infektion i kroppen.
 
Sv: Svullnad bakom ganaschen

Av vilken anledning skulle den få svullna lymfkörtlar av pälsfällning? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp