Svullna spottkörtlar!

Reeree

Trådstartare
Är det nån som vet hur man kan ta reda på om hästens spottkörtlar har svullnat p.g.a inflammation eller infektion?
Min 4-åriga ponny har haft svullna spottkörtlar sedan i vintras! Verkar inte må direkt dåligt av detta, men det ställer ju till det i ridningen eftersom svullnaderna gör att hon inte gärna vill gå i form, vilket är förståeligt.
Hur blir man av med dessa svullnader?!
Vi har varit på klinik o tagit blodprov, som visade att hon hade lite dåligt blodvärde samt lite för högt värde av vita blodkroppar. Ingen feber.
Ingen veterinär verkar veta vad man ska göra åt detta o alla säjer olika. Frustrerande! :/

Har hört att man kan ge citron för att "tömma spottkörtlarna"... Nån som provat?
 
Kan hästen ha en infektion i kroppen och samtidigt vara feberfri och tillsynes helt frisk (förutom svullna körtlar då)?
 
Kan hästen ha en infektion i kroppen och samtidigt vara feberfri och tillsynes helt frisk (förutom svullna körtlar då)?
En infektion kan ligga latent (vilande) i kroppen och då kan man få svullna lymfknutor. Det behöver inte visa sig med feber. Det du skriver att din häst har är svullna spottkörtlar och det är en annan sak. Spottkörtlar kan svullna pga en inflammation i själva spottkörteln. Jag har också hört att de kan svullna till följd av en allergisk reaktion men vet inte nåt mer om det. I vilket fall borde en veterinär kunna reda ut det här och att testa att behandla med ett antiinflammatoriskt preparat (typ Metacam) verkar logiskt om svullnaden funnits så länge och stör hästens arbete.
 
Tack för ditt svar!:)
Det stämmer att det är spottkörtlarna som har varit svullna länge, men även lymfkörtlarna har varit svullna nu på sistone (kände det för ett par dagar sen, vet ej om dom har varit svulla längre tid). Hon är nyligen släppt på bete o jag vet inte om det kan ha nåt samband..?
Jag kan ju höra med vet. om man kan prova att behandla med Metacam el.dyl, men hittils har jag inte fått nån hjälp alls av veterinären! Känns som dom bara ber mig att avvakta hela tiden :mad: Men nu har jag avvaktat sen i vintras o jag känner inte att jag vill avvakta nåt mer nu!:confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 261
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 742
Senast: Jamtland
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 783
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp