svullna senor

Stina3252

Trådstartare
Mitt varmblod har varit tjock i sina frambens senor, sedan i somras (2015)
har försökt med allting, liniment, lindor & massage, funkar en dag, men sedan är det svullet igen. På senare tid har jag kylt benen, men det är precis samma där, ibland är dom svullna & ibland inte. Ingen hälta eller sådär, inte så varmt i benen heller.. Finns det någon som har något tips? Hur man kan göra så att de inte svullnar igen? Veterinär har kollat på de en gång, bara en snabbis & han sa att jag bara skulle fortsätta massera, massera.. Men de tycks ju inte hjälpa.. tacksam för svar :)

Har den varit svullen i snart ett år och du har fortfarande inte tagit tag i saken? Bok kliniktid idag!

Du måste ju kolla upp orsaken! Hade samma problem och tog ut veterinär efter 1 vecka som konstaterade senskada på ena fram.

Är det en äldre häst? Du skriver varmblod, har den gått på travet? Jag hade en äldre varmblodig valack som gått på travet i många år. Han var alltid svullen i sina senor. Det var sådan han var och veterinären sa att det var förslitning från travet. Han var aldrig halt och pigg och glad i övrigt. Inte heller någon värme eller liknande. Det var som gallor fast satt över senorna. Min hade i princip på alla ben men värst fram.

Min hade det också. Var aldrig halt, tills en dag den blev det (hästen var ca 16 år då). Det visade sig att den hade gått halt på båda frambenen många år innan den blev mer halt på ena och det visade sig på ultraljud att senorna var ärrade efter många skador.

Jag var då ganska okunnig och idag är jag väldigt försiktig vid minsta svullnad över senorna. Förutsatt att de inte gått på gräs för då blir de det automatiskt.

Jag skulle kolla för att vara säker. Dumt att leva med dåligt samvete hela sitt liv, som jag har, trots att jag var okunnig och ung.

Svårt att veta på vilket sätt han är tjock och skador måste ju uteslutas men tänkte dela med mig av min erfarenhet: min häst blir tjock i benen om han har täcket på sig och blir för varm. Med tanke på hur många som täckar sina hästar alldeles för varmt kan det vara värt att ta sig en funderare kring.

Svårt att veta på vilket sätt han är tjock och skador måste ju uteslutas men tänkte dela med mig av min erfarenhet: min häst blir tjock i benen om han har täcket på sig och blir för varm. Med tanke på hur många som täckar sina hästar alldeles för varmt kan det vara värt att ta sig en funderare kring.

Men då förutsätter det ju att hästen ibland är utan sensvullnader. Det verkar inte TS häst ha.

Du måste ju kolla upp orsaken! Hade samma problem och tog ut veterinär efter 1 vecka som konstaterade senskada på ena fram.
Har den varit svullen i snart ett år och du har fortfarande inte tagit tag i saken? Bok kliniktid idag!
Är det en äldre häst? Du skriver varmblod, har den gått på travet? Jag hade en äldre varmblodig valack som gått på travet i många år. Han var alltid svullen i sina senor. Det var sådan han var och veterinären sa att det var förslitning från travet. Han var aldrig halt och pigg och glad i övrigt. Inte heller någon värme eller liknande. Det var som gallor fast satt över senorna. Min hade i princip på alla ben men värst fram.
ja, hon har gått trav i nästan hela hennes liv, sen stod hon i ett år & sedan började jag rida, mer & mer! hon är jätte pigg & springer som en galning i hagen, & är inte så varm i senorna, hon är 13 år!

ja, hon har gått trav i nästan hela hennes liv, sen stod hon i ett år & sedan började jag rida, mer & mer! hon är jätte pigg & springer som en galning i hagen, & är inte så varm i senorna, hon är 13 år!
Ja, våran häst var aldrig heller varm i senorna. Att dom springer i hagen betyder verkligen inte att hästen är frisk. Kolla upp för guds skull!

Kan inte förstå att man frågar på internet istället för att låta en kunnig veterinär undersöka. Har hästen gått travet så kan det mycket väl vara gamla senskador som gått sönder igen eller vad som helst egentligen.
13 är ingen ålder. Hästar har rätt till veterinärvård hela livet!

Ja, våran häst var aldrig heller varm i senorna. Att dom springer i hagen betyder verkligen inte att hästen är frisk. Kolla upp för guds skull!

Kan inte förstå att man frågar på internet istället för att låta en kunnig veterinär undersöka. Har hästen gått travet så kan det mycket väl vara gamla senskador som gått sönder igen eller vad som helst egentligen.
13 är ingen ålder. Hästar har rätt till veterinärvård hela livet!
Absolut, det är inte min häst & jag har en väldigt liten röst i allt detta, därför är läget som det är & jag har fått försöka helt på egen hand, så de är därför det är som det är, men veterinär skall komma hit, som den tidigare redan gjort, som jag skrev i inlägget!

Absolut, det är inte min häst & jag har en väldigt liten röst i allt detta, därför är läget som det är & jag har fått försöka helt på egen hand, så de är därför det är som det är, men veterinär skall komma hit, som den tidigare redan gjort, som jag skrev i inlägget!
Du skrev att veterinären bara kollade lite snabbt. Det bästa är ju att ta avvikelser gällande senor på allvar och ultraljuda dem.

Prata med Hästens ägare igen.

Sen tycker jag att det var väldigt udda att en veterinär rek att du ska massera svullna senor. Det kan förvärra om senorna är skadade. Man brukar massera muskler inte senor, och då ska man veta vad man gör.

Finns det några portabla ul nu som är tillräckligt bra för detta ändamål?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama